پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۵۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
در دولت حسن روحانی مردم خوزستان شاهد اجرا و اصرار بیش‌ازپیش انتقال آب‌های خوزستان به سایر استان‌ها شده‌اند؛ از شاخ‌وشانه کشیدن استاندار یزد و انتقال آب به بوشهر گرفته تا کلنگ آب‌رسانی به کرمان و این روزها حکایت تلخ انتقال آب رودخانه علاء.

شعارسال: شاید گزافه نباشد اگر گفته شود که امروزه همه مشکلات عجیب‌وغریب خوزستان به کم شدن منابع آبی این استان آن‌هم نه براثر مسائل طبیعی که به علت دست بردن در چرخه طبیعت و جلوگیری یا انتقال آب از سرشاخه‌های رودهای بزرگ به استان باشد.

هرچند مردم خوزستان با انتقال آب برای مصارف شرب به دیگر استان‌ها مخالفتی ندارند ولی بر اساس گفته کارشناسان این انتقال آب فقط به بهانه آب شرب از صورت خوزستان گرفته و صرف مصارف دیگر ازجمله کشاورزی و صنعت می‌شود.

چندی پیش آیت‌الله حیدری در خطبه‌های نماز جمعه پرده از اجحاف دولت‌های سازندگی، اصلاحات و همچنین دولت روحانی برداشت و گفت این دولت‌ها برای انتقال آب خوزستان در حال مسابقه هستند، سخنانی حرف دل دلسوزان خوزستان و نیروهای انقلابی و همچنین مردم استان بود.

در این میان در چند سال اخیر و در دولت حسن روحانی مردم خوزستان شاهد اجرا و اصرار بیش‌ازپیش انتقال آب‌های خوزستان به سایر استان‌ها شده‌اند؛ از شاخ‌وشانه کشیدن استاندار یزد و انتقال آب به بوشهر گرفته تا کلنگ آب‌رسانی به کرمان و این روزها حکایت تلخ انتقال آب رودخانه علاء.

اوایل مهرماه سال جاری بود که مردم بعضی از روستاهای باغ‌ملک و رامهرمز به انتقال آب رودخانه علاء اعتراض و تجمع کردند. بعدازآن بود که خادمی نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک در مجلس پای‌کار آمد و صدای اعتراض مردم این دیار را به گوش مسئولان رساند.

نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک در مصاحبه‌های مختلف از ابعاد انتقال آب روستای قله علا بخش صیدون به یکی از استان‌های هم‌جوار پرده برداشت و تأکید کرد: باید وزیر کشور و همچنین استاندار خوزستان جلوی انتقال چنین طرحی را بگیرند.

بعد از سخنان پی‌درپی خادمی بود که بعضی از مسئولان استان نیز در قبال این انتقال اّب واکنش نشان دادند و خواستار جلوگیری از این طرح شدند.

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص انتقال آب رودخانه علاء می‌گوید: قطعاً اگر انتقال آب رودخانه علاء اتفاق بیفتد متأسفانه اثر منفی روی حداقل از 97 هزار هکتار از اراضی خوزستان خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه باید از انتقال این آب جلوگیری کرد افزود: علاوه بر نمایندگان خوزستان، استانداری خوزستان نیز پیگیری‌های مجدانه در این خصوص داشته و در حال دنبال کردن موضوع است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ما مخالف این انتقال آب هستیم چراکه انتقال آب رودخانه علاء تأثیرات منفی روی کشاورزی شهرستان‌های باغ‌ملک، رامهرمز، رامشیر، ماهشهر و شادگان می‌گذارد.

به گفته کارشناسان مربوطه پمپاژ آب در بالادست این رودخانه از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد اثرات سوئی نیز بر تالاب شادگان خواهد گذاشت.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با اعلام مخالفت این سازمان نسبت به انتقال آب رودخانه علاء گفت: تا حصول نتیجه، از پیگیری موضوع انتقال آب این رودخانه دست بر نخواهیم داشت.

هوشنگ حسونی‌زاده اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام‌شده، متوجه شدیم سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام به احداث پمپاژ در بالادست رودخانه علاء کرده است و ظرفیت سازه‌ای این پمپاژ در حال احداث، دو متر است.

در روزهای گذشته مجمع نمایندگان استان خوزستان دیدارهایی به معاون اول رئیس‌جمهور و همچنین وزیر نیرو داشته‌اند که به نظر می‌رسد حل مشکلات آبی یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده در این جلسات باشد.

هرچند برگزاری چنین جلساتی شاید در ظاهر مفید واقع شود ولی مردم منتظر اقدام عملی دولتی هستند که دم از امید می‌زند لذا باید نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان استانی با اقدامات عملی از انتقال هرچه بیشتر آب خوزستان جلوگیری کنند تا از مشکلات آینده این دیار بکاهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت رهیاب، تاریخ انتشار: 12آبان1395، کدخبر: 119235: www.rahyabnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین