پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۷۰۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
رئیس دبیرخانه ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان با بیان اینکه ابلاغ مصوبه تسری امتیازات مدارک هنری به دارندگان گواهی‎نامه‎های تخصصی حفظ و قرائت نویددهنده آینده‎ای روشن در حوزه فعالیت‎های قرآنی است، گفت: این ابلاغیه قابل تقدیر است، اما کافی نیست. اگر به اتقان این ارزیابی‎ها که هم توانمندی مهارتی و هم توانایی علمی قاریان، حافظان و مدرسان را احراز می‎کند، اذعان و اعتماد داشته باشیم، که قطعاً اینگونه است، پس امکانات و تسهیلاتی که در نظر گرفته می‎شود باید در تراز برگزیدگان ممتاز این طرح ملی باشد.

شعار سال: هفته گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده‌واحده تسری امتیازات موضوع آیین‌نامه مصوب جلسه ۴۷۷ مورخ ۱۳۸۰/۱/۲۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد تا براساس آن به دارندگان گواهی‌نامه‌های تخصصی حفظ و قرائت قرآن کریم این امتیازات نیز ارائه شود؛ موضوعی که نهاد‌های قرآنی سال‌ها برای ابلاغ و تحقق آن تلاش کردند و حالا پس از پیچ و خم‌های بسیار این موضوع از سوی رییس‌جمهور ابلاغ شد. بعد از ابلاغ این مصوبه، چیستی و چگونگی امتیازات داده‌شده به قاریان قرآن کریم و نحوه اجرای این مصوبات مطرح است؛ لذا ایکنا برای کسب اطلاع بیشتر از روند ابلاغ این مصوبه و جزئیات آن و همچنین امتیازاتی که قاریان دارای مدرک تخصصی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند به سراغ محمدتقی میرزاجانی، رئیس دبیرخانه ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان و معاون اجرایی شورای عالی قرآن رفته است که مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.
 
ـ در ابتدا درباره ابلاغیه منتشرشده از سوی رئیس‌جمهور توضیح دهید. این ابلاغیه چه امتیازاتی را به قاریان ارائه می‌دهد؟
 
مصاحبه جناب آقای شعبانی‌فرد، کارشناس محترم شورای توسعه فرهنگ قرآنی، را با ایکنا مطالعه کردم. ایشان به خوبی مسیر اقدامات و اتفاقات یک دهه گذشته را در مورد مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین کردند که مجدداً آن‎ها را تکرار نمی‎کنم.
 
ابلاغ مصوبه تسری امتیازات مدارک هنری به دارندگان گواهی‎نامه‎های تخصصی حفظ و قرائت در اوایل دولت سیزدهم، نویددهنده آینده‎ای روشن در حوزه فعالیت‎های قرآنی کشور و موجب دلگرمی اهالی قرآن است. این اقدام دولت جدید نشان داد که می‎شد چنین حمایتی از نخبگان قرآنی را حدود هشت سال با بهانه‎گیری‎ها و سنگ‎اندازی‎های مختلف، معطل و معلق نگاه نداشت. مشهود است که فعالیت‎ها و برنامه‎های قرآنی در دولت‎های یازدهم و دوازدهم در حداقل‎ها و با بی‎مهری‎ها دنبال شد و عدم ابلاغ تسری امتیازات به دارندگان گواهی‎نامه‎های تخصصی قرائت و حفظ قرآن یکی از ده‎ها مورد از این کوتاهی‎ها و ناکارآمدی‎هاست. از این موضوع که بگذریم، به هر حال با مصوبه اخیر، بارقه امیدی در بین جامعه قاریان و حافظان و معلمان عزیز قرآن به وجود آمده است که امیدواریم در مقام اجرا و عمل هم موانع کار برداشته شود.
 
در حال حاضر، مزایایی که دریافت‎کنندگان گواهی‎نامه تخصصی قرائت و تدریس قرآن از آن برخوردارند شامل کمک‌هزینه تحصیل رایگان در دانشگاه، ادامه تحصیل بدون کنکور در دانشگاه در یک مقطع بالاتر و قرار گرفتن در فهرست افتخارات بنیاد ملی نخبگان است. استفاده از مزایای شغلی و استخدامی هم، که در هفته گذشته با دستور رئیس‌جمهور ابلاغ شد، به این مزایا اضافه می‎شود و همان‎طور که اشاره کردم، اجرای آن بخش مهمی از کار است و به اقدام مؤثر سازمان اداری و استخدامی کشور و پیگیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی بستگی دارد.
 
در مورد مزایا در شورای عالی قرآن به ‌عنوان دبیرخانه و مجری طرح ارزیابی قاریان و مدرسان تلاش کردیم که حتی‎الامکان از حائزان این گواهی‎نامه‎های تخصصی به ویژه در درجات ۱ و ۲ و حتی درجه ۳ در اعزام‎های تبلیغی خارج از کشور، تلاوت در صدا و سیما و کرسی‎های قرائت، حضور در نشست‎ها و برنامه‎های آموزشی و پژوهشی و تبلیغی شورا و مواردی دیگر استفاده کنیم. معافیت‎هایی که مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف برای دارندگان گواهی‎نامه ۱ و ۲ در آزمون‎های طرح ساماندهی داوران در نظر گرفته است هم مزیت دیگری محسوب می‌شود.

ـ الزامات اجرای این ابلاغیه چیست؟

این تسهیلات و مزایا قابل تقدیر است، اما کافی نیست. اگر به اتقان این ارزیابی‎ها که هم توانمندی مهارتی و هم توانایی علمی قاریان، حافظان و مدرسان را احراز می‎کند، اذعان و اعتماد داشته باشیم، که قطعاً اینگونه است، پس امکانات و تسهیلاتی که در نظر گرفته می‎شود باید در تراز برگزیدگان ممتاز این طرح ملی باشد. اگر برترین‎های مسابقات ملی و بین‎المللی قرآن که نخبه بودنشان فقط در بخش مهارتی (قرائت یا حفظ) نه در بخش دانشی سنجیده می‎شود و برگزیدگان آزمون‎های ارزیابی قاریان و مدرسان را مقایسه ‎کنیم، اقبال و امکانی که در جامعه متوجه رتبه‎آورندگان مسابقات می‎شود، بسیار بیشتر از حائزان گواهی‎نامه تخصصی در طرح ارزیابی است. یک مصداق آن هدیه و جایزه منتخبان است که در طرح ارزیابی هیچ اعتباری برای تجلیل از برگزیدگان حتی برای دارندگان درجات ۱ و ۲ پیش‎بینی نشده است.
 
البته این مطلب به این معنا نیست که نفرات برتر مسابقات از وضعیت حمایتی و تشویقی ایده‎آلی بهره‌‌مندند، بلکه خواستم صرفاً با یک مقایسه داخلی، مثال روشنی را ارائه کنم. آنچه که بایسته و شایسته است برای پشتیبانی از عناصر نخبه قرآنی صورت گیرد، تمهیدات قانونی برای اشتغال و ازدواج و سایر امور ضروری معیشت ایشان است. لذا باید به این موارد در مصدر طراحی برنامه‎های کلان و تصویب بودجه‎های قرآنی کشور توجه ویژه شود. پیشنهاد می‎کنم با محوریت شورای توسعه فرهنگ قرآنی، نماینده نهاد‌ها و دستگاه‎هایی مانند کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و صدا و سیما، که می‎توانند برای بالندگی بیشتر طرح ارزیابی قاریان و مدرسان و حافظان نقش مؤثری را ایفا کنند، دعوت شوند و پس از گفت‌وگو و رایزنی‎های لازم، نوع و میزان سهم و مشارکت‌شان در این اقدام مبارک تعیین و در نظام مشخصی رصد و مطالبه شود.
 
ـ کدام سطح از قاریان و چه تعداد از آنها می‌توانند از این امتیازات برخوردار شوند؟
 
در اینجا اشاره به چند عدد و رقم خالی مهم است. ۹ دوره از طرح ارزیابی قاریان و مدرسان اجرا شده و دوره دهم نیز در حال برگزاری است و در مجموع ۴۰۱ نفر موفق به دریافت گواهی‎نامه تخصصی در یکی از درجات ۱ تا ۴ شده‎اند و از بین آنان کمتر از ۵۰ درصدشان در ادارات دولتی اشتغال دارند و مشمول مصوبه اخیر می‎شوند. این آمار گواه این است که با وجود کش و قوس‎های هشت سال گذشته، تعداد قاریان و مدرسانی که تاکنون می‎توانستند از مزایای استخدامی برخوردار شوند به دویست نفر هم نمی‎رسد. لذا این عدد بار مالی چندانی را برای دولت به همراه نداشت و متأسفانه از آن مضایقه شد.
 
سخن پایانی
 
می‌خواهم به دو واقعیت اشاره کنم؛ یکی اینکه در کشور ما به برکت نظام مقدس اسلامی، تفکرات نورانی امام راحل و تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب، توفیق بی‎نظیری در حوزه قرآن حاصل شده است که جای شکرگزاری دارد و هیچکس نمی‎تواند آن را انکار کند. واقعیت دیگر این است که با وجود موفقیت‎های چشمگیر در طول بیش از چهار دهه پس از پیروزی انقلاب، دولت‎ها و دست‎اندرکاران هنوز نتوانسته‎اند قرآن عزیز را در همه ابعاد در سبد دغدغه‎ها و نیاز‌های ضروری جامعه، آن‎طور که برازنده نظام اسلامی است، قرار دهند؛ همچنان که نتوانسته‎اند در الگوسازی از نخبگان قرآنی به نقطه مطلوبی برسند. اگر در تکریم جایگاه اهل قرآن در جامعه توفیق حاصل شود، عملاً الگوسازی اتفاق می‎افتد و متعاقب آن جریان‎سازی اجتماعی هم محقق می‎شود. امیدواریم که با همت دولت و مجلس انقلابی، هم کاستی‎های گذشته جبران شود و هم شاهد جهش جدی در فعالیت‎های قرآنی کشور باشیم.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا ، تاریخ انتشار:  5 آبان  1400، کدخبر: ، www.iqna.ir،4007946

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین