پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۷۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران در طبقه‌بندی باروری ایران، نرخ باروری در ایران از ۲٫۱ در سال ۹۶ به ۱٫۷ در سال ۹۹ رسیده، یعنی حدود ۱۹ درصد کاهش است. وضعیت چهار استان سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان جنوبی و خوزستان بالای نرخ باروری سطح جانشینی ۲٫۱ بوده و استان‌های گیلان، مازندران، تهران، البرز و سمنان میزان باروری بسیار پایین دارند.
شعار سال: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در طبقه‌بندی باروری ایران، نرخ باروری در ایران از ۲٫۱ در سال ۹۶ به ۱٫۷ در سال ۹۹ رسیده، یعنی حدود ۱۹ درصد کاهش است. تنها چهار استان سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان جنوبی و خوزستان نرخ باروری بالای سطح جانشینی ۲٫۱ است. یعنی ۱۳ درصد سهم از میزان باروری در ایران (سطح جانشینی ، یعنی میانگین زنده‌زایی زنان در طول دوره باروری که باید ۲٫۱ باشد) . بر اساس این گزارش استان‌های گیلان، مازندران، تهران، البرز و سمنان میزان باروری بسیار پایین دارند. این در حالی است که بار‌ها کارشناسان جمعیت‌شناسی درباره وضعیت هرم سنی جمعیت ایران گفته‌اند، در حال حاضر در پنجره جمعیتی هستیم و آنطور که باید از این فرصت استفاده نکرده‌ایم.

محمد میرزایی، رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران در این مورد بیان داشته است که، «کاهش میزان باروری یک چالش برای کشور است. باروری باید به بالای سطح جانشینی برسد، اما ازدواج الزاماتی دارد. در حال حاضر بسیاری از افراد شرایط ازدواج از جمله شغل و مسکن  ( عوامل اقتصادی و رفاهی) را نداشته ؛ بنابراین تمایلی هم به ازدواج ندارند» .
آنطور که میرزایی گفته تا سال ۱۴۲۰ پنجره جمعیتی بسته می‌شود و ما قدر این فرصت را به خوبی ندانسته‌ایم.
 
کدام استان ها بیشترین زاد و ولد را دارند؟

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۹۱۷۹۷، tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عدالت
United States of America
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
1
0
زمان قبل از انقلاب، ایران دارای بالاترین امار زادوولد با رشد جمعیتی ۳/۹ ٪ و جوانترین کشور جهان بود ولی در حال حاضر بدلیل مشکلات اقتصادی و کاهش شدید رفاه با تاکید بر ایجاد شغل و تامین مسکن،همچنین تشدید بیکاری و اعتیاد ،جوان ها به ابتذال کشیده شده و یا وادار به مهاجرت به خارج شده و جمعیت جوان و مولد بنوعی نابود شده است.
در زمان ریاست جمهوری رفسنجانی با سیاست های واگذار سازی نادرست منجر به نابودی تولبد داخلی و حمایت ار واردات و وابستگی و شعار کاهش زادوولد و حمایت دولت از این سیاست که توسط بعضی ها مثل مرحوم محمدیزدی که علنا می گفت اگر لازم باشد حکومت بزور جلوی رشد جمعیت را می گیرد . دولت با ندانم کاری ها ، کشور و جمعیت را به سمت نابودی تولید و مولدین و حمایت از مصرف و وابستگی و بی بندوباری و لاابالی گری ناشی از زندگی اشرافی و چشم هم چشمی مصرف گرایی سوق دادند .
طراحان پشت پرده و برخی مدیران کم اطلاع روی صحنه آن دوران، عامدانه و با اهداف مشخصی از جمله پیر و ضعیف شدن جامعه و در نهایت تجزیه و نابودی ایران ، این سیاستها را اجرا کردند که اثارش را امروز و نتایج فاجعه بارش را در سال های اینده خواهیم دید .
عده ایی از مدیران نادان و بعضی از منافق صفت ها و با تاکید بیشتر روی نفوذی ها باید گفت که اینان دشمن ایران و ایرانی هستند و هدفشان تجزیه و نابودی جمهوری اسلامی ایران و ایرانی است ولی بسیار ماهرانه و فریبکارانه و مزورانه در پوشش مدیریتی و حتی انقلابی و خود مسلمان نمایی ، نقش خدمتگزار را بازی می کنند و احتمالا به خدا و اسلام هم اعتقادی ندارند و هدف شان متلاشی شدن و تجزیه و نابودی ایران است و از اربابان خارجی دستور و خط مشی می گیرند .
ایران در خطر نابودی است . اسلام در خطر است. جمهوری اسلامی در خطر است. مواظب باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین