پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
توپخانه تخریب فرهنگ از چند جبهه در حال شلیک است و آثار سوئی از خود بر جا گذاشته است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود مفهوم واقعی امنیت را در ابعاد گوناگون آن می‌داند، چگونه فرهنگ را از این هجمه مصون نگه خواهد داشت و به امنیت نزدیک خواهد کرد؟

شعارسال: روزنامه شرق در یادداشتی به موضوع فرهنگ پرداخته است و در مورد نحوه مقابله وزیر جدید فرهنگ با هجمه‌هایی که این حوزه را مورد هجوم قرار داده است؛ او را مخاطب اصلی خود قرار داده است.

توپخانه تخریب فرهنگ از چند جبهه در حال شلیک است و آثار سوئی از خود بر جا گذاشته است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود مفهوم واقعی امنیت را در ابعاد گوناگون آن می‌داند، چگونه فرهنگ را از این هجمه مصون نگه خواهد داشت و به امنیت نزدیک خواهد کرد؟

روی سخن با دکتر صالحی‌امیری است. تعریف عنصر یا عناصری که از خارج این حوزه بر ساحت فرهنگ سایه انداخته و شما در برنامه پنجشنبه‌شب سیما به آن اشاره کردید، با چه واژه‌ای از فرهنگ لغات به آن معنا می‌دهید؟ همان تعریف عرف یا تعریفی فرا‌تر از فرهنگ که همانا سیاست‌های تکلیفی است؟ مسئولیت در حوزه فرهنگ بسیار سنگین است و اختیار، صدالبته بسیار کم و سبک.جناب‌عالی چه اختیاری در این مسئولیت دارید که جامعه فرهنگی را به «اختیار فرهنگی» برساند، نه «امر و اجبار» ؟ نفوذ در این روزها فصل‌الخطاب هر پروژه سیاسی است و از دل آن برداشت‌های گوناگونی می‌شود، پرسش اینجاست که مگر در سالیان گذشته کدام روزنه بر نفوذ به فرهنگ ایرانی گشوده شده که ندای وامصیبتا سر داده‌ایم و از آن روزنه فرهنگ ایرانی خدشه‌دار شده است که اگر غیر این بوده، بایستی بر راه‌های نفوذ، نگهبانان تنومندتری بگماریم!

شما در سخنانتان اشاره‌ای به ظرفیت درونی فرهنگ ایرانی کردید که بسیار جای تأمل دارد. فکر می‌کنید از چه ضریبی از فرهنگ ایرانی در رشد و توسعه‌ای که خود به آن پرداختید، تاکنون استفاده و بهره‌برداری شده است و آیا اصحاب فرهنگ با همان استدلال شما در دسترسی به اطلاعات آزاد، توانسته‌اند به خودشکوفایی و سپس به توسعه فرهنگی دست یابند؟ اقتصاد فرهنگی زمانی ثمر می‌دهد که سرمایه‌گذاری در این حوزه با ریسک همراه نبوده و انبوه محدودیت‌ها در همه حوزه‌ها اعم از نشر، سینما و... از پیش‌روی سرمایه‌گذار برداشته شده تا با خیالی آسوده سرمایه‌ها به این حوزه سرازیر شوند.

این در حالی است که امروز مطابق با آمار خود جناب‌عالی ما با کمترین سود و بهره‌برداری در این حوزه مواجهیم و این به تعبیری یک «فاجعه فرهنگی» است! منظومه فرهنگی زمانی در سپهر فرهنگ ایران خواهد درخشید که بر سر راه آن فانوسی کورسو نزند و چنان بتابد که هیچ واهمه و ابایی از هیچ نفوذ یا سیطره‌ای از جانب غیر بر آن حکم نراند و این نیازمند «اقتدار فرهنگ» است، نه انکسار آن! بد نیست به مصرف تولیدات بنگریم که کجا جای عرضه دارد و نمونه‌اش همان نمایشگاه آثار تجسمی ایران در موزه‌های اروپاست که سر از مناقشات سیاسی درآورده است! به «اهتمام» هم نقبی زدید که در برنامه‌های جناب‌عالی نقشی اساسی دارد؛ به‌ویژه در حوزه کتاب‌خوانی، افراد جامعه کنونی ما چنانچه ممیزی و سانسور در محتوای سالم، راه پیدا نکند، اهتمام به اقدام خواهد رسید. ‌

و همان اقتصاد فرهنگی مدنظرتان تعمیم خواهد یافت.در پایان به موضوع اصلی موسیقی بپردازیم که جناب‌عالی در دسته‌بندی آن به‌خوبی اشاره کردید و بر فرق بین سنتی، مقامی و فاخر آن آگاه بودید؛ ولی شما هم مانند سلفان پیشین وزارتخانه موضع روشنی از این حوزه ارائه ندادید.به شما اعتماد داریم مانند نمایندگان‌مان که به شما اعتماد کردند و یادتان نرود اعتماد در جامعه فرهنگی ما تضامن می‌خواهد، نه تفاهم... .

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 23 آبان 1395، کد مطلب: 428293 www.ilna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
0
ازاول هم گفتم که این بنده خدا این کاره نیست، هیچ کسی توجه نکرد. بگذارید تا زمان به شما نشون بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
سلاح فرهنگ بازهم خود فرهنگه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین