پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۵۵۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
مردم باید برای اعتراضات خود به حاکمیت دسترسی داشته باشند و مردم در حال حاضر هیچ ابزاری ندارند. طبیعتاً با این شرایط مردم دیگر مشارکت سیاسی ندارند و در زمان انتخابات صرف، مشارکت بی‌معناست. امر عمومی در کشور برای همه مردم است، اما شاهد هستیم که روند به گونه‌ای پیش می‌رود که مردم در حال حذف شدن هستند و این اشتباه محض است.

شعار سال:نشست بازخوانی حوادث آبان سال ۱۳۹۸ با حضور محمدصالح مفتاح، فعال رسانه‌ای و معاون سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر، ریحانه نادری نژاد، پژوهشگر جامعه‌شناسی توسعه، فاطمه دلاوری پاریزی، دانشجوی دکتری فلسفه و پژوهشگر زیبایی شناسی سیاسی، امیر خراسانی، جامعه شناس و میثم رمضانعلی، فعال رسانه‌ای از جنبه‌های مختلف به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

در ادامه مشروحی از این نشست را می‌خوانید:

محمدصالح مفتاح، فعال رسانه‌ای و معاون سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر:

در آبان ماه سال ۱۳۹۸ رسانه ما نارسا بود
 
گسلی ایجاد شده است که طبیعی نیست و مردم نتوانستند حرف‌شان را به گوش مسئولین برسانند و به نوعی خود را نزدیک به حکومت نمی‌بینند. در حال حاضر مردم دیگر امیدی به خانه‌دار شدن ندارند و کاملاً آن را فراموش کرده‌اند. از سمت دیگر نیز حکومت احساس نمی‌کند که باید مردم را اقناع کند. متأسفانه در آبان ماه سال ۱۳۹۸ رسانه ما نارسا بود. زمانی که همه چیز بهم ریخته بود و اینترنت قطع بود، صداوسیما در حال پرداخت به مسائل دیگری بود.
 

مردم باید برای اعتراض به حاکمیت دسترسی داشته باشند
 
باید همزمان با اقناع، گفتگو صورت گیرد و مردم بتوانند دغدغه‌های خود را بگویند. تیر آخر در آبان ماه سال ۹۸ آنجایی بود که آقای روحانی به روی مردم خندید. مردم ما بسیار صبور هستند و این یکی از ویژگی‌های کلیدی مردم ماست که در بسیاری از کشور‌ها نیست.
 
مردم باید برای اعتراضات خود به حاکمیت دسترسی داشته باشند و مردم در حال حاضر هیچ ابزاری ندارند. طبیعتاً با این شرایط مردم دیگر مشارکت سیاسی ندارند و در زمان انتخابات صرف، مشارکت بی‌معناست. امر عمومی در کشور برای همه مردم است، اما شاهد هستیم که روند به گونه‌ای پیش می‌رود که مردم در حال حذف شدن هستند و این اشتباه محض است.

ریحانه نادری نژاد، پژوهشگر جامعه‌شناسی توسعه:

نهاد سیاسی و اقتصادی ما مبتنی بر خشونت است 

نهاد سیاست و اقتصادی ما مبتنی بر خشونت است و این مسئله با کار عادی و یا دستورات از بالا به پایین حل نمی‌شود. حاکمیت و ساختار‌های ما باید به سمت شفافیت، اصلاحات نهاد‌های رسمی و ساختار‌های کشور برویم وگرنه همیشه خشونت خواهیم داشت و معلوم نیست تا کی دوام خواهیم آورد. ما دچار بی‌نظی‌های ساختاری از ابتدای انقلاب هستیم و هنوز به ثباتی نرسیده‌ایم.
 

باید به جامعه و حاکمیت هشدار داد که نگران این آشوب‌ها باشند و مسائل را به صرف مسائل امنیتی تقلیل ندهند. همیشه به افرادی که اعتراض می‌کنند، آشوب‌گر گفته شده و تریبونی به آنان داده نشده است؛ بنابراین ما نیازمند اصلاحات اساسی در این زمینه‌ها هستیم.

امیر خراسانی، جامعه شناس:

بازار، کشاورزان و شبکه‌های ایالتی و ولایتی آینده را تضمین می‌کنند
 
برای بنده محرض است که اگر فاجعه آبان ماه سال ۱۳۹۸ دوباره تکرار شود، همین اتفاقات دوباره خواهد افتاد؛ و این مسئله به فضای امنیتی حاکمیت ما مربوط است. باید گفت که ابعاد فضای آبان ماه سال ۱۳۹۸ تا چندین سال ادامه پیدا خواهد کرد.


 ما همیشه فکر می‌کنیم که آن چیزی که آینده را تضمین می‌کند، دولت‌ها هستند. درصورتی که در اصل نهاد‌های دیگری اینکار را انجام می‌دهند. در ایران سه نهاد وجود دارد که آینده را تضمین می‌کنند که شامل بازار، کشاورزان و شبکه‌های ایالتی و ولایتی هستند. اتفاقاتی در تاریخ مدرن ما افتاد که دائماً به این سه نهاد حمله می‌شد و این‌ها نیز می‌توانستند خود را بازسازی کنند. سقوط پهلوی نیز ناشی از حمله به بازار بود.
 
ما از دهه نود وارد فضایی شدیم که این سه نهاد توانایی نگه‌داشتن آینده را ندارند. مثلاً به جای بازار امروزه اتاق بازرگانی اهمیت و ارزش پیدا کرده است. همچنین بحران‌های آبی باعث کم‌رونق‌شدن کشاورزی شده است.

فاطمه دلاوری پاریزی، دانشجوی دکتری فلسفه و پژوهشگر زیبایی شناسی سیاسی:
 

اگر حاکمیت تنوع را به رسمیت نشناسد، حق را زیرپا گذاشته است
 
کسی که درمورد مسئله‌ای با ما مناظره می‌کند، دشمن ما نیست و درواقع هم‌یار ما در یافتن حقیقت است و اگر حرف حق را نپذیریم، دچار کفر شده‌ایم. در حال حاضر باید دیگران را به رسمیت بشناسیم و عدم این کار، یک ضرر دو طرفه برای ماست که باعث می‌شود خود ما به حقیقتی نرسیم و نه اصل حقیقت کشف شود. اینکه همگی آدم‌ها شبیه هم باشند، ارزشی ندارد. اگر حاکمیت نیز تنوع و کثرت را به رسمیت نشناسد، حق را زیرپا گذاشته است.

حاکمیت باید اعتراضات مردم را بپذیرد
 
آیه قرآن بیان می‌کند که خدا دوست ندارد که صدای کسی بالا رود، مگر آن کس که به او ظلمی شود. به نوعی خداوند مردم را برای گرفتن حق خود و اعتراض، تشویق می‌کند. محرومین حق و تکلیف اعتراض دارد و اعتراض نیز با خشونت همراه است. اما این وظیفه حاکمیت است که صبر و تحمل بالایی داشته باشد و این اعتراضات را بپذیرد. نباید ما بعد از دو سال افسوس بخوریم و در خود بمانیم که در آبان ماه سال ۱۳۹۸ چه کرده‌ایم.

میثم رمضانعلی، فعال رسانه‌ای:
 

در آبان ۹۸ مسئولین از حق اعتراض مردم دفاع نکردند
 
اصل انقلابی‌گری به اعتراض و اصلاح است و باید به روند‌هایی که دچار اشکال است و اصلاح نمی‌شود، اعتراض کرد. ما در آبان ماه سال ۹۸ با یک جنبش بی‌سر مواجه بودیم که هیچ کسی از حق اعتراض مردم دفاع نکرد. باید دستگاه‌های مسئول پاسخگو باشند که چند نفر از مردمی که اعتراض کردند، نیت سیاسی یا امنیتی داشتند؟ به نوعی بیشتر مردم نیت زندگی خود را داشتند.
 
برای مردم عادی در جهت اعتراض هیچ راهی وجود ندارد. انبوهی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی هستند که واقعاً نماینده مردم نیستند و بلکه نماینده احزاب هستند. ما در طی سال‌های اخیر به شدت در خبرگزاری‌ها رشد ماله‌کشی و توجیه اتفاقات داشته‌ایم. ما هنوز در آبان ماه سال ۹۸ هستیم و تا زمانی که حاکمیت شیوه خود را تغییر ندهد، این وضعیت ادامه دارد و مسائل اصلی حاکمیت، ربطی به مردم ندارد.



 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبرنامه دانشجویان ایران  ، تاریخ انتشار:   27آبان1400، کدخبر: 414283،/iusnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین