پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۷۱۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
پرونده کرسنت در دو بخش رسیدگی می‌شود که رسیدگی به بخش اول انجام و احکام متهمان صادر شده است.براساس این قرارداد ایران می‌بایست گاز ترش یا فرآوری نشده میدان نفتی سلمان واقع در آب‌های خلیج فارس را به مدت ۲۵ سال به امارات صادر کند.
شعار سال: پرونده کرسنت در دو بخش رسیدگی می‌شود که رسیدگی به بخش اول انجام و احکام متهمان صادر شده است.

آخرین وضع رسیدگی به پرونده کرسنت در محاکم قضایی:

آنطور که اعلام شده است، این پرونده در دو بخش رسیدگی می‌شود که البته درباره بخش اول رسیدگی انجام شده و احکام متهمان صادر شده است.

پرونده در این بخش در مرحله اجرای حکم محکومان قرار دارد.

اما در بخش دوم نیز پرونده در ۴۰ جلد به دادگاه ارسال شده است و بیش از ۱۲ هزار صفحه دارد که کار مطالعاتی و مراحل مقدماتی رسیدگی آن تا ۸۰ درصد به پایان رسیده است.

مرجع قضایی در این بخش از پرونده منتظر برخی استعلام هاست که قرار شده از سوی دولت ارسال شود.
به محض وصول استعلامات مورد نیاز، دادگاه وقت رسیدگی تعیین خواهد کرد.

اول آذر امسال هم آقای ذبیح الله خدائیان از صدور کیفرخواست متهمان پرونده کرسنت خبر داده بود.

قرارداد کرسنت قراردادی برای فروش روزانه معادل ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش میدان سلمان است، که در سال ۱۳۸۱ بین شرکت کرسنت پترولیوم امارات و شرکت ملی نفت ایران منعقد شد.

براساس این قرارداد ایران می‌بایست گاز ترش یا فرآوری نشده میدان نفتی سلمان واقع در آب‌های خلیج فارس را به مدت ۲۵ سال به امارات صادر کند.

در این قرارداد قیمت نفت برای محاسبه قیمت گاز در دو دوره ۷ و ۱۸ ساله به ترتیب قیمت ثابت بشکه‌ای ۱۸ و ۴۰ دلار تعیین شده بود.

بعد‌ها این قرارداد به دلیل ثابت ماندن نحوه محاسبه قیمت گاز با نفت ۴۰ دلاری برای ۲۵ سال و همچنین افشاء شدن وجود فساد و تبانی در زمان انعقاد آن اجرایی نشد و کاربه داوری در دادگاه‌های بین المللی کشید.

هم اکنون بعد از ۲۰ سال این پرونده همچنان در مراجع بین المللی در حال رسیدگی است.

با این حال اوایل مهر امسال طرف اماراتی ادعا کرد ایران به پرداخت ۶۰۰ میلیون دلار غرامت در پرونده کرسنت محکوم شده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار:۱۰ آذر ۱۴۰۰، کدخبر:۳۲۹۳۳۳۹، www.iribnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین