پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۶۶۹۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
نورنیوز سایت وابسته بو شورایعالی امنیت ملی و علی شمخانی در ارتباط با واکنش بازار ارز به شکست هفتمین دور از مذاکرات هسته‌ای در وین مدعی شد: ایجاد نوسان در نرخ ارز در داخل کشور بر مبنای یک نقشه کاملا طراحی شده و به احتمال قوی از سوی کانون‌های ارزی در چند کشور خارجی همسایه صورت می‌گیرد و عناصری در داخل با هدف سوداگری در این سناریو ایفای نقش می‌کنند.
شعار سال: نورنیوز سایت وابسته بو شورایعالی امنیت ملی و علی شمخانی در ارتباط با واکنش بازار ارز به شکست هفتمین دور از مذاکرات هسته‌ای در وین مدعی شد: این روز‌ها که مذاکره‌کنندگان ایرانی در آوردگاه نفس‌گیر وین تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق ملت ایران و رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه غرب به ویژه آمریکا به کار گرفته‌اند، دست‌های پلیدی به کار افتاده‌اند تا از پشت خنجر بزنند.

در حالی که با توجه به اقدامات گسترده دولت سیزدهم در جهت سامان‌هی و مدیریت بازار ارز هیچ دلیل اقتصادی برای افزایش قیمت ارز‌های خارجی وجود ندارد، اما تابلوی صرافی‌ها کمتر نمایه‌ای از ثبات قیمت‌ها را نشان می‌دهد.

به بیان دقیق‌تر، در چنین شرایطی که چشم‌انداز بازار ارز باید به سمت گشایش و کاهش قیمت باشد، عواملی فعال شده‌اند تا با تکمیل لایه‌های دیگر جنگ ترکیبی علیه ملت ایران اجازه ندهند بازار ارز رنگ آرامش را به خود ببیند تا از این اهرم برای تشدید فشار بر ایران بهره ببرند.

هم‌زمان رسانه‌های معاند فارسی‌زبان در خارج و برخی عناصر در داخل نیز با انتشار گزارش‌های جهت‌دار، از نوسان‌های موجود در بازار تحت عنوان واکنش منفی بازار ارز به مذاکرات وین سخن می‌گویند تا ضمن بر هم زدن آرامش بازار، فشار روانی هدف‌مندی را علیه تیم مذاکره‌کننده و مردم ایجاد کنند.

تیتر‌های جهت‌داری، چون «دلار گوش به زنگ اخبار وین»، «بلاتکلیفی بازار ارز» و... تاکید بر ارتباط التهاب نرخ ارز به مذاکرات، نمونه‌هایی از جوسازی‌های رسانه‌ای است که عامدانه مانع کنترل و مدیریت قیمت‌ها به ویژه در بازار ارز می‌شوند.

این دست اخبار که با هدف شرطی کردن اقتصاد و تشدید فشار به مذاکره‌کنندگان برای امتیازدهی آنان انجام می‌شود، تنها گوشه‌ای از جبهه گسترده‌ای است که دشمنان در مواجهه با ملت ایران تدارک دیده‌اند تا شمشیر داموکلوس قیمت ارز را که بازار‌های دیگر را هم تحت تاثیر می‌گذارد، بالای سر مذاکره‌کنندگان نگه دارند.

مجموعه اطلاعاتی که به دست «نورنیوز» رسیده نشان می‌دهد که ایجاد نوسان در نرخ ارز در داخل کشور بر مبنای یک نقشه کاملا طراحی شده و به احتمال قوی از سوی کانون‌های ارزی در چند کشور خارجی همسایه صورت می‌گیرد و عناصری در داخل با هدف سوداگری در این سناریو ایفای نقش می‌کنند.

بدیهی است نظام سلطه به سرکردگی آمریکا تلاش خود را به کار بسته تا در جنگی تمام‌عیار از همه ظرفیت‌های خود برای شکست ملت ایران استفاده کند و در این مسیر در حالی که مذاکره‌کنندگان ایرانی در آوردگاه وین مشغول احقاق حقوق ملت و رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه هستند، تلاش می‌کنند که بازار داخل را به هم بریزند.

ایت سایت وابسته به علی شمخانی همچنین مدعی شد: خوشبختانه با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده از سوی دولت و اقداماتی که با هدف کاهش وابستگی اقتصاد کشور به حوزه سیاست خارجی و به ویژه مذاکرات جاری در وین انجام شده، تاکنون نوسانات شکل گرفته در بازار که هیچ‌گونه ریشه اقتصادی نیز ندارد، کاملا کنترل شده و تاثیر محسوسی بر روند عمومی در بازار نگذاشته است.

ذخایر ارزی مناسب، مدیریت هوشمند بازار و بهره‌گیری از روش‌های ابتکاری استفاده از منابع ارزی حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی که در گذشته از آن به عنوان منابع بلوکه شده یاد می‌شد از مهمترین اقداماتی است که تلاش‌های جهت‌دار برای تاثیرگذاری بر بازار ارز را خنثی کرده است.

تامین ارز کالا‌های اساسی و تامین ارز نیمایی برای کالا‌های ضروری و واسطه‌ای بدون هیچ مانع و محدودیت، تامین ارز متقاضیان دانشجویی، بیماران، مجامع علمی و... از دیگر اقدامات در این خصوص است.

بر این اساس به نظر می‌رسد التهاب بازار متاثر از تقاضای غیرقانونی، قاچاق، سفته‌بازی، خروج ارز از کشور، تقاضای ارز خانگی، سوء استفاده از کد ملی افراد و... باشد که موجب آسیب دیدن مردم و تولید شده است.

در چنین شرایطی طبیعتا هوشیاری مردم و صاحبان پس‌انداز از افتادن به دام طراحی‌های دشمن و سوءاستفاده دلالان در تشویق آنان به ورود بازار ارز، ضمن تزریق آرامش به بازار می‌تواند دست مذاکره‌کنندگان کشورمان را در وین پُر‌تر کند.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیده بان ایران، تاریخ انتشار:۱۳ آذر ۱۴۰۰، کدخبر:۱۲۲۱۳۵، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین