پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۹۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱
یکی از ملاک‌های مهم ازدواج کفویت است. کفویت یعنی سنخیت، هم‌وزن بودن، هماهنگی و تناسب. هم‌کفو بودن را با مشابه بودن اشتباه نگیرید!
شعار سال: برخی معتقدند که در صدر اسلام کسانی را داشتیم که با هم‌کفوشان ازدواج نکردند مثل رسول اکرم (ص) با حضرت خدیجه که هم از نظر سنی و هم از نظر طبقاتی تناسب نداشتند. همچنین ما در بین معصومین کسانی را می‌شناسیم که با کنیز ازدواج کردند مثل امام جعفر صادق (ع) که با حمیده کنیزی از نواحی خراسان، امام موسی کاظم (ع) با نجمه کنیزی از شمال آفریقا و امام جواد (ع) با سمانه کنیزی از مصر ازدواج کردند.

امامان معصوم هنگامی‌که می‌خواستند همسری را انتخاب کنند باید با پاک‌ترین، لایق‌ترین و شایسته‌ترین زن کره زمین ازدواج می‌کردند؛ قطعاً کنیزی که امامان ما با آن‌ها ازدواج کردند، لایق‌ترین بودند لذا در زمینه کفویت نباید خودمان را با معصومین مقایسه کنیم. امام علی (ع) در نامه به عثمان بن حنیف می‌فرمایند: «عثمان بدان که شما هیچ‌گاه نمی‌توانید مانند ما زندگی کنید».

کفویت را نادیده نگیرید

ازدواج کردن مانند خریدن لباس است. هنگامی‌که شما می‌خواهید لباسی بخرید سعی می‌کنید لباسی را انتخاب کنید که متناسب با قد و اندازه شما باشد و ایراد فاحشی نداشته باشد. هنگام خریدن لباس شما هیچ‌گاه لباسی که یک آستینش کوتاه و آستین دیگرش بلند باشد را انتخاب نخواهید کرد، چون چنین لباسی حتی قابل تغییر هم نیست. گاهی وقت‌ها در خرید لباس متوجه یک ایراد جزئی مثل افتادن یک دکمه می‌شوید که بعداً خودتان می‌توانید دکمه‌ای به آن بدوزید. در ازدواج هم اینگونه است، گاهی برخی عدم تناسب‌ها قابل چشم‌پوشی است و گاهی اینگونه نیست.

نکته مهمی که در ازدواج باید به آن توجه کنیم این است که به‌هیچ‌عنوان فریب قول‌هایی که از جانب طرف مقابل داده می‌شود را نخوریم؛ لذا طرف مقابل را هماهنگونه که هست، بپذیریم. اگر طرف مقابل اهل نماز و روزه نیست و از لحاظ اعتقادی با ما تناسب ندارد، اما قول می‌دهد که بخاطر ما نماز بخواند، اعتماد نکنیم، زیرا چنین قول‌هایی ناپدار و تثبیت نشده هستند.

۶ تناسب ضروری در ازدواج

هم‌کفو و هم‌شأن بودن زن و مرد در ازدواج بسیار اهمیت دارد. این معیار، موجب تفاهم زن و شوهر و مهم‌ترین عامل پرورش صحیح فرزند و استحکام خانواده است؛ لذا لازم است دختر و پسر در ۶ مورد تناسب داشته باشند:

اعتقادات مذهبی
اعتقادات مذهبی یکی از مهمترین معیار‌های انتخاب همسر است که بر ابعاد مختلف زندگی تأثیر می‌گذارد. اختلافات مذهبی در ازدواج منجر به بروز تنش در بسیاری از مسائل زوجین مثل تربیت فرزند، نوع پوشش، مسافرت و... می‌شود. دقت کنید تناسب در اعتقادات مذهبی تنها شامل انجام واجبات مثل نماز، روزه، خمس و... نمی‌شود؛ لذا نماز و روزه را به تنهایی ملاک تدین در انتخاب همسر قرار ندهید. گاهی ممکن است فردی نماز بخواند، اما در ارتباط با محارم حد و حدود شرعی را رعایت نکند یا نماز بخواند، اما اهل عزاداری و رفتن به زیارتگاه‌های مذهبی نباشد. به همین خاطر توصیه می‌شود در امر ازدواج، اعتقادات مذهبی را به صورت جزئی مورد بررسی قرار دهید و ببینید چارچوب‌های دینی و باید و نباید‌های الهی چقدر در زندگی طرف مقابلتان وجود دارد؟ طرف مقابلتان چقدر به خط قرمز‌هایی که دین برای ما تعیین کرده، احترام می‌گذارد یا از ان‌ها عبور و عدول می‌کند؟

کفویت اقتصادی
تناسب اقتصادی یکی دیگر از مسائل مهم در انتخاب همسر است. از آنجایی‌که ازدواج دختر و پسر پیوند دو خانواده است، تفاوت مالی خانواده می‌تواند مشکلاتی را برای زوجین ایجاد کند. چنانچه اگر خانواده یکی از طرفین از وضع مالی خیلی بالایی برخوردار باشد و دیگری از طبقه متوسط باشد، در هنگام مهمانی دادن، مهمانی رفتن، هدیه دادن، خرید‌های عروسی و... مدام تنش ایجاد می‌شود. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: کسی که بخاطر ثروت با کسی ازدواج کند، با همان هم بدبخت می‌شود.

کفویت شغلی
در دوره فعلی که زن و مرد مجبور به فعالیت اقتصادی بیشتری هستند، توجه به کفویت شغلی در ازدواج نیز حائز اهمیت است. توازن شغلی بین زن و مرد نباید بهم بخورد. به این معنا که زن دو جا کار کند و مرد یک جا. همچنین سطح درآمد و جایگاه شغلی مرد همیشه باید بالاتر از زن باشد تا تعادل و تناسب زندگی حفظ شود.
از طرف دیگر، زمینه‌های شغلی مشترک از نکات مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد، زیرا داشتن زمینه شغلی مشترک می‌تواند فضای فکری زن و مرد را بهم نزدیک کند. به‌عنوان‌مثال، بین شغل مردی که به مشاغل آزاد، فعالیت‌های بازرگانی و خدماتی مثل راننده تاکسی، املاک و... مشغول است با زنی که فعالیت‌های فرهنگی مثل معلمی، نویسندگی و... انجام می‌دهد، زمینه مشترکی وجود ندارد. از آنجایی‌که محیط کار دنیای اجتماعی ما را شکل می‌دهد، تفاوت این دنیاها، می‌تواند بین زن و مرد فاصله ایجاد می‌کند.

کفویت ظاهری
با کسی ازدواج کنید که از نظر زیبایی به شما نزدیک باشد. دنبال ازدواج با کسی که خیلی زیباتر و خوشتیپ‌تر از شماست، نباشید، زیرا در اینصورت دچار سرخوردگی خواهید شد و درآینده ممکن است طرف مقابلتان به مقایسه شما با دیگران پرداخته و در نهایت احساس پشیمانی کند؛ بنابراین در ازدواج به تناسب ظاهری در قد، وزن و اندام توجه کنید.

کفویت فرهنگی
در ازدواج علاوه بر دختر و پسر، هر دو خانواده باید از نظر فرهنگی هم‌کفو باشند. به این معنا که فرهنگ دو خانواده باید از نظر عادات، آداب‌و‌رسوم، سنت‌ها، اخلاقیات، نحوه برگزاری مراسم‌ها، نوع لباس پوشیدن، نحوه غذا خوردن، زبان، لهجه و روابط اجتماعی بهم نزدیک باشد. در غیر‌اینصورت، دختر و پسر و خانواده‌هایشان دچار اختلاف و تنش خواهند شد. فرض کنید دختر در خانواده‌ای بزرگ شده که عادت دارند با دست غذا بخورند و پسر در خانواده‌ای بزرگ شده که با دست غذا خوردن را به دور از ادب می‌دانند، یا یک خانواده اهل تجمل است و دیگری ساده زیست، این دو باهم کفویت فرهنگی ندارند و در اغلب موارد دچار بحث و دعوا خواهند شد.

کفویت شخصیتی
کفویت در موارد گفته شده شرط کافی برای ازدواج موفق نخواهد بود. گاهی دختر و پسری با هم تناسب دارند و هر دو فرد ایده‌آل و مناسبی برای ازدواج هستند، اما به دلیل اختلاف شخصیتی، شریک زندگی خوبی برای هم نخواهند بود. هر شخص ویژگی‌های شخصیتی مختص به خود را دارد، اما در برخی موارد ازدواج یک فرد درون‌گرا با برون‌گرا، مسئولیت‌پذیر با بی‌مسئولیت، صبور و آرام با عصبی و اجتماعی با منزوی ممکن است در زندگی زناشویی مشکل‌ساز باشد؛ بنابراین لازم است قبل از ازدواج با گفتگو و انجام مشاوره‌های ازدواج نسبت به تیپ‌های شخصیتی یکدیگر آشنا شده و میزان و شدت آن‌ها را شناسایی کنید.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از امید بانوان، تاریخ انتشار:۱۳ آذر ۱۴۰۰، کدخبر:۷۲۳۵، www.omidebanovan.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین