پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۸۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
کارشناس پاسخگویی به مسائل اعتقادی موسسه احیا در همدان در پاسخ به این سؤال که آیا معلولیت برخی افراد با عدالت خداوند در تضاد است گفت: عدالت به معنای مساوات و به همه افراد به یک اندازه امکانات دادن نیست، عدالت به معنای ظلم نکردن است، ظلم زمانی محقق می‌شود که بیش از ظرفیت و توانایی یک شخص از او انتظار رود.
شعار سال: حجت‌الاسلام محمدرضا ترک، مدرس حوزه علمیه همدان کارشناس پاسخگویی به مسائل اعتقادی موسسه احیا در همدان، در این باره اظهار کرد: خداوند هر عملی که در این دنیا انجام می‌دهد به‌وسیله اسباب و واسطه‌ها است. اسباب و واسطه در خلقت انسان نیز ازدواج یک زن و مرد است. خداوند تمامی شرایط و اسبابی که باعث می‌شود یک فرزند سالم به دنیا بیاید را بیان کرده است، به طوری که در روایات بسیاری شرایط انعقاد نطفه، شرایط لازم برای ازدواج، غذا‌هایی که باید تناول شود و دیگر شرایط که موجب می‌شود یک فرزند سالم به دنیا بیاید را بیان کرده است حال در این میان عده‌ای هستند که خودشان این شرایط را رعایت نمی‌کنند و سبب می‌شوند که فرزند معلولی به دنیا بیاید در اینجا علت را نمی‌توان متوجه خداوند کرد، مقصر اصلی پدر و مادری هستند که اسباب را نادیده گرفته و موجب به دنیا آمدن فرزندی معلول شده‌اند.

این مدرس حوزه علمیه در ادامه گفت: خداوند در عالم قوانینی دارد که تغییر ناپذیرند، اراده کرده که انسان با اختیار خویش راه تکامل خود را انتخاب کند، یکی از اسباب تکامل در طی این مسیر تشکیل خانواده و فرزنددار شدن است. خداوند همه اسباب و شرایط تولد یک فرزند سالم را از نظر جسمی و روحی برای انسان‌ها تعریف کرده است. اگر در این مسیر عده‌ای اندک، از این قوانین سرپیچی می‌کنند این دلیل بر این نیست که ما اصل یک قانون خوب را کنار بگذاریم. حال سؤال اینجاست که چرا خداوند قوانین را به گونه‌ای قرار نداده که همه سالم به دنیا بیایند. در پاسخ باید گفت ظرفیت عالم ماده این را نمی‌پدیرد، عالم دنیا عالم تضادهاست. این به مفهوم این نیست که خداوند نمی‌تواند کاری بکند، بلکه دنیا ظرفیت چنین عملی را ندارد. اگر در بین افرادی که همه اسباب تولد فرزند سالم را رعایت می‌کنند و فرزندی سالم به دنیا نمی‌آورند، این هم از حکمت‌های خداوند و آزمون الهی برای اطرافیان است.

جایگاه معلولان در دین اسلام

حجت‌الاسلام ترک با تأکید بر اینکه دین اسلام برای معلولان ارزش بسیاری قائل شده و همانند یک انسان سالم به آن‌ها بها داده است، افزود: خداوند وجود معلولیت در بدن انسان را نوعی امتحان الهی می‌داند. در سوره بقره آیه ۱۵۵ می‌فرماید خداوند شما را با ترس و گرسنگی و نقص اموال و جان‌هایتان امتحان می‌کند. همچنین در سوره عبس آیه ۴ نیز خداوند به کسانی که عزت و کرامت معلولان را زیر پا می‌گذارند برخورد می‌کند در این آیه به شیوه برخورد یک ثروتمند با یک شخص نابینا اشاره شده است که وقتی با یکدیگر برخورد می‌کنند شخص ثروتمند چهره در هم می‌کشد که خداوند می‌فرماید تو چه می‌دانی شاید او از تو پاک‌تر باشد.

متخصص فرق و مذاهب اسلامی گفت: خداوند احکامی که برای افراد نابینا و معلول ذکر کرده است مانند افراد عادی نیست بلکه می‌فرماید حرجی در رعایت این احکام نیست و در حد توان خود می‌توانند این احکام را رعایت کنند.

حجت‌الاسلام ترک در بخش دیگری از سخنانش درباره جایگاه معلولان در میان اهل بیت (ع) گفت: در روایات اهل بیت (ع) برای معلولان ارزش و جایگاه والایی قائل شده‌اند به طوری که پیامبر گاهی افراد نابینا را جانشین خود قرار می‌دهد به عنوان مثال ابن‌مکتوم که فردی نابینا بوده را در جنگ احد جانشین در مکه قرار می‌دهد و یا بلال حبشی از سوی پیامبر (ص) ابو محذوره را که فردی نابینا بوده به عنوان مؤذن انتخاب می‌کند. این رفتار نشانگر این موضوع است که اهل بیت (ع) برای افراد معلول حرمت خاصی قائل بوده‌اند و در اداره امور جامعه به آن‌ها اعتماد کرده و به آن‌ها مسئولیت می‌سپردند.

معلولیت افراد با عدالت خداوند در تضاد نیست؟

وی یادآور شد: به صورت کلی خداوند پاداش‌های فراوانی را برای کسانی که احتیاجات مؤمنین را برآورده می‌کنند قرار می‌دهد، هر چقدر که میزان این احتیاج بیشتر باشد ارزش کمک‌رسانی نیز بیشتر خواهد بود. پیامبر اکرم (ص) در این باره می‌فرمایند اگر کسی نیاز مؤمنی را برآورده کند خداوند حاجت‌های فراوان وی را فراهم می‌کند که کمترین آن بهشت است. علاوه بر این امام کاظم (ع) می‌فرمایند خداوند بندگان شایسته‌ای در زمین دارد که برای رفع نیاز‌های مردم تلاش می‌کنند این‌ها کسانی هستند که در روز قیامت از عذاب الهی در امان‌اند و ثواب بسیاری مانند مجاهد فی سبیل‌الله به آنان داده می‌شود و مانند کسانی هستند که تمام عمرشان را در حال عبادت بوده‌اند؛ بنابراین افرادی که معلولان را نگهداری می‌کنند چنین جایگاهی در نزد خداوند دارند.

حجت‌الاسلام ترک درباره این موضوع که آیا معلولیت برخی افراد با عدالت خداوند در تضاد نیست، گفت: عدالت به معنای مساوات و به همه افراد به یک اندازه امکانات دادن نیست، عدالت به معنای ظلم نکردن است، ظلم زمانی محقق می‌شود که بیش از ظرفیت و توانایی یک شخص از او انتظار رود. در حالی که خداوند از معلولان هیچ‌گاه انتظاری بیش از وسع آن‌ها ندارد و بسیاری از تکالیف و مسائل شرعی را از گردن این اشخاص ساقط می‌کند علاوه بر این کمی و کاستی‌هایی که در این دنیا دارد در آخرت برایشان جبران خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۰۱۸۰۰۶، hamedan.iqna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین