پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۹۲۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۷
ظهور شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در طول زمان سبک زندگی ما را به کلی دگرگون کرد و البته موفقیت‌های مالی چشمگیری را هم نصیب بنیان‌گذاران و مدیران آنها. در واقع این شرکت‌ها به‌تدریج آنقدر بزرگ شدند و قدرت پیدا کردند که بنیان‌گذاران شان را هم جاگذاشتند. شاید به همین خاطر است که اغلب بنیان‌گذاران شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به مرور نفوذ و کنترل شان بر اداره آن‌ها را کم و کمتر کرده و حتی بعضی از آن‌ها ترجیح می‌دهند از وظایف شان کناره گیری کنند. این جریان به گونه‌ای جلو می‌رود که انگار از جایی دیگر حضور و نقش بنیان‌گذاران این شرکت‌های بزرگ، چندان هم لازم و ضروری به‌نظر نمی‌رسد تا به این ترتیب آن‌ها از سمت خود کنار بروند، قدرت شان را با دیگران تقسیم کنند یا در بعضی از موارد، با نیرویی بیرونی و با اعمال‌فشار ناچار به کناره گیری شوند.
شعار سال: در جدیدترین اتفاق مشابه، «جک دورسی» ‌‌هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق شرکت توییتر از سمت خودش استعفا کرد و در تایید آن گفت که دیگر توییتر می‌تواند مستقلا به راهش ادامه بدهد. به این ترتیب «پاراگ آگراوال» به‌عنوان جایگزین، بر صندلی دورسی تکیه کرد تا سکان مدیریت توییتر را در دست بگیرد، اما این تنها تغییر بزرگ در ساختار مدیریتی توییتر نبود؛ در جریان این تغییرات، «برت تیلور» رئیس شرکت نرم‌‌‌‌افزاری Salesforce و مدیر ارشد عملیات آن به ریاست هیات‌مدیره توییتر رسید، اما تنها یک روز بعد از اعلام این تغییرات و انتصابات جدید در توییتر، شرکت Salesforce هم از اعمال تغییرات تازه در ساختار مدیریتی این شرکت خبر داد.

«مارک بینوف» بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که در راستا تقسیم قدرتش در این شرکت، «برت تیلور» را به همکاری فراخوانده تا از حالا به بعد در کنار هم مدیریت Salesforce را در دست بگیرند. با این اوصاف حالا دیگر بینوف و تیلور دو مدیرعامل این شرکت بزرگ نرم‌‌افزاری خواهند بود.

با تمام این‌‌ها اما ظاهرا در سال‌های اخیر چنین اتفاقاتی در شرکت‌های بزرگ تکنولوژی رایج بوده و بسیاری از غول‌‌های فناوری جهان تغییرات بزرگی را در چینش مدیریتی خودشان تجربه کرده‌‌اند که طبیعتا بعضی از آنها به موفقیت بیشتر این شرکت‌ها منجر شده و بعضی دیگر چندان راهگشا نبوده است.

در همین راستا در اینجا بعضی از مهم‌ترین تغییرات مدیریتی به‌دنبال کناره‌‌گیری بنیان‌گذاران شرکت‌های بزرگ تکنولوژی را با هم مرور می‌کنیم:

علی‌‌بابا: «جک ما» بنیان‌گذار معروف غول تجارت الکترونیک چین و رقیب بزرگ آمازون، در سال۲۰۱۳ از سمت مدیرعاملی این شرکت کناره‌‌گیری کرد و متعاقب آن در سال۲۰۱۹ از سمت خود به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره این شرکت هم بازنشسته شد. این اتفاق درست در زمانی افتاد که جک ما، قدرت قابل‌‌توجهی در علی‌‌بابا داشت و به قول معروف در دوران اوج خودش از ریاست این شرکت کناره‌‌گیری کرد. از طرفی در آن زمان او درگیر موضوع ورود شرکت Ant Group - یکی از زیرمجموعه‌‌های علی‌‌بابا- به بورس بود که با سنگ‌‌اندازی‌‌های دولت چین مواجه شده بود.

با این همه حتی همین حالا هم نمی‌‌توان به‌راحتی تخمین زد که جک‌ما چقدر در علی‌‌بابا نفوذ و قدرت دارد.

آمازون: همین چند‌ماه پیش و در‌ ماه جولای امسال، جف بزوس بنیان‌گذار شرکت آمازون به‌صورت رسمی از کناره‌‌گیری خودش از مدیرعاملی این شرکت خبر داد و این جایگاه را به «اندی جیسی»، مدیر بخش کسب‌‌وکار ابری این شرکت یعنی AWS، واگذار کرد.

اپل: وقتی در فصل اول سال۲۰۰۹، بیماری استیوجابز عود کرد و شرایط جسمی او بدتر و بدتر شد، جابز در ایمیلی به کارمندان اپل اعلام کرد که ناچار به مرخصی بود و تا زمان بازگشتش به شرکت، تیم کوک به‌طور موقت وظایف او را انجام خواهد داد.

هر چند جابز در‌ماه ژوئن آن سال به شرکت بازگشت، اما در سال ۲۰۱۱ هم با بدتر شدن شرایط جسمی‌‌اش، دوباره همین اتفاق افتاد تا در نهایت چند‌ماه بعد و با مرگ جابز، تیم کوک به‌عنوان مدیرعامل دائم این شرکت مشغول به‌کار شود.

حالا تیم کوک امسال جشن ۱۰سالگی مدیرعامل خودش در اپل را جشن گرفت و البته اعلام کرد که تمایل چندانی ندارد که یک دهه دیگر هم سکان مدیریت اپل را در دست داشته باشد. همین موضوع زمزمه‌‌‌هایی را درباره روند انتقال یا تقسیم قدرت کوک در آینده نزدیک به‌دنبال داشته است.

بایت‌‌دنس: «ژانگ ییمینگ»، بنیان‌گذار شرکت بایت‌‌دنیس (شرکت مادر تیک‌‌تاک) هم در‌ ماه می ‌امسال از کناره‌‌گیری خودش از مدیرعاملی این شرکت خبر داد. او در نامه‌‌ای داخلی درباره دلیل این تصمیم گفته بود که به‌طور جدی نگران این است که مدیران و کارمندان بایت‌‌دنس وابستگی بیش از حدی به ایده‌‌‌هایی پیدا کنند که او در زمان تاسیس و راه‌‌اندازی این شرکت در سر داشت.

گوگل: در ‌ماه اگوست سال۲۰۱۵، دو بنیان‌گذار گوگل یعنی «لری پیچ» و «سرگئی برین» تصمیم به راه‌‌اندازی شرکت مادر آلفابت گرفتند تا زیرمجموعه‌‌های مختلف گوگل را راهبری کند.

این تغییر بزرگ باعث شد تا این دو نفر از جایگاه‌‌های قبلی خودشان کناره‌‌گیری کنند و در نهایت «ساندار پیچای» به‌عنوان مدیرعامل گوگل انتخاب و معرفی شود. چند سال بعد و در سال ۲۰۱۹، پیچای جایگاه مدیرعامل آلفابت را هم از آن خودش کرد.

اینستاگرام: در ‌ماه سپتامبر سال۲۰۱۹، دو بنیان‌گذار اینستاگرام یعنی «کوین سیستروم» و «مایک گریگر» اعلام کردند که از سمت خودشان کناره‌‌گیری می‌کنند. ظاهرا این تصمیم در پی اختلافاتی گرفته شد که این دو نفر با مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک - که مدتی قبل از آن اینستاگرام را خریده بود- پیدا کرده بودند.

مایکروسافت: جدایی بنیان‌گذار معروف غول نرم‌‌افزاری دنیا اما در چند مرحله اتفاق افتاد. بیل گیتس اولین‌بار در سال۲۰۰۰ از سمت خود به‌عنوان مدیرعامل مایکروسافت استعفا داد و کناره‌‌گیری کرد. در ادامه و در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد که دیگر به صورت تمام‌‌وقت به مدیریت این شرکت کمک نخواهد کرد. در نهایت اما گیتس در سال گذشته میلادی و در حالی کاملا قدرتش را واگذار کرد که به گفته بسیاری از کارمندان مایکروسافت، همچنان نفوذ قابل‌‌توجهی در تصمیم‌گیری‌‌های مهم این شرکت داشت. از آن زمان «ساتیا نادلا» علاوه‌بر مدیرعامل مایکروسافت، به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره این شرکت هم مشغول به‌کار است.

نتفلیکس: در‌ ماه جولای سال میلادی گذشته بود که «رید هستینگر» بنیان‌گذار شرکت نتفلیکس، اقدامی مشابه تصمیم اخیر مارک بینوف را انجام داد تا به این ترتیب قدرتش را در این شرکت تقسیم کند. با این اوصاف بود که «تد ساراندوس» که سابقه حضور بیست ساله در این شرکت را داشت و در واقع مسوول نظارت بر برنامه‌‌های اصلی آن بود، در کنار هستینگز قرار گرفت که هر دو با هم وظایف مدیرعاملی نتفلیکسی را به عهده بگیرند که در سال‌های اخیر رشد قابل‌‌توجهی را تجربه کرده است. بسیاری معتقدند که در واقع این اتفاق، تنها رسمی‌شدن کاری است که ساراندوس تا پیش از آن هم انجام می‌داده است.

سیلزفورس: اخیرا شرکت سیلزفورس، برت تیلور را به‌عنوان مدیرعامل جدید این شرکت منصوب و اعلام کرد که از این پس، تیلور در کنار مارک بنیوف، بنیان‌گذار سیلزفورس، هدایت این شرکت را برعهده خواهد داشت.

توییتر: هفته پیش و دقیقا در روز بیست‌‌ونهم ‌ماه نوامبر، جک دورسی رسما از مدیرعاملی توییتر کنار کشید. او در پیام خود در این‌خصوص نوشت که معتقد است توییتر اکنون آماده است تا بدون بنیان‌گذاران خودش به رشد و پیشرفت ادامه دهد.

در میان این اخبار اما شاید این موضوع چندان هم به‌چشم نیاید که تمام این مدیران مرد بودند و اتفاقا(!) با مدیرانی هم‌‌جنس خودشان جایگزین شدند. این در حالی است که صنعت تکنولوژی میزبان حضور مدیران زن قدرتمندی مانند «شریل سندبرگ» مدیر ارشد عملیات شرکت متا و «سوزان وجسیکی» مدیرعامل شرکت یوتیوب هم هست.

البته هیچ‌کدام از این زنان تا حالا به اینکه برنامه‌‌ای برای کناره‌‌گیری از سمت خودشان دارند، اشاره‌‌ای نکرده‌‌اند.

از طرفی انتظار می‌رود این روند کناره‌‌گیری بنیان‌گذاران شرکت‌های بزرگ تکنولوژی ادامه داشته باشد و حتی بسیاری پیش‌‌بینی می‌کنند که شاید مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک و جن‌‌سن هوآنگ مدیرعامل انویدیا گزینه‌‌های بعدی باشند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار:۱۳ آذر ۱۴۰۰، کد خبر:۳۸۲۱۷۲۳، www.donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین