پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۶۳۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: برای افق ۱۴۰۴ قرار شد ارتباط با صنعت دانشگاه‌های علوم پزشکی توسعه یابد تا بتوانند ۲۴۰۰ میلیارد تومان منابع جذب کنند.
شعار سال: محمدرضا منظم، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در سومین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: نگاه معاونت تحقیقات وزارت بهداشت به تحقیقات کاربردی است و طرح‌های نیاز‌های محور از ضروریات جامعه امروز است و همه دانشگاه‌ها باید از تاکید مقام معظم رهبری و رهنمود ایشان در موضوع ارتباط با صنعت بهره‌مند شوند. البته تا رسیدن به هدف نهایی فاصله زیادی داریم و باید کار‌های زیادی انجام دهیم.

تدوین افق ۱۴۰۴ قرار شد ارتباط با صنعت به مقدار ۲۴۰۰ میلیارد تومان جذب منابع
وی اظهار داشت: برای افق ۱۴۰۴ قرار شد ارتباط با صنعت به مقدار ۲۴۰۰ میلیارد تومان جذب منابع برسیم. در سال ۹۹ میزان ۱۱۴ میلیارد تومان از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی جذب منبع شد. تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی یک سوم تعداد دانشگاه‌های وزارت علوم است، اما توقع این است که بیشتر تلاش کنیم. باید در افق چهار ساله رشد ۲۰ برابری در جذب منابع رخ دهد.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت اضافه کرد: ۸۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی داریم که در سال ۹۸ تعداد ۳۹ دانشگاه هیچ ارتباطی با صنعت و هیچ جذب منابعی نداشته اند. این تعداد در سال ۹۹ به ۳۴ دانشگاه رسیده است و باید تلاش کنیم همه دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه ارتباط داشته باشند.

وی با اشاره به تغییرات ارزشیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: در ارزشیابی دانشگاه‌ها موضوع ارتباط با صنعت به عنوان یک شاخص در نظر گرفته شده است.

منظم یادآور شد: یک وضعیت نگران کننده تری که وجود دارد این است که در سال ۹۸ تنها ۱۰ دانشگاه از بخش خصوصی جذب منابع داشته اند و بقیه دانشگاه‌ها از بخش دولتی جذب منابع داشته اند. در سال ۹۹ تعداد دانشگاه‌هایی که از بخش خصوصی جذب منبع داشته اند به ۱۷ مورد رسید.

ماموریت دانشگاه‌هایی که تاکنون هیچ ارتباطی با صنعت و جامعه نداشته اند
وی اظهار داشت: بخش زیادی از افق چهار ساله جذب منابع از طریق ارتباط با صنعت، مربوط به دانشگاه‌هایی است که تاکنون هیچ ارتباطی با صنعت و جامعه نداشته اند. ماموریت همه دانشگاه‌ها این است که دفاتر ارتباط با صنعت و گروه‌های ارتباط با صنعت را توسعه دهند و این کار را با بحث‌های حمایتی و راهکار‌های قانونی پیش ببرند.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: در معاونت‌های تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها برخی از پرسنل کار‌های معمول انجام می‌دهند، اما موضوع ارتباط با صنعت موجب می‌شود که تحولی در کارکرد کار‌های معمول پرسنل رخ می‌دهد. دانشگاهی که ارتباط با صنعت ندارد توجیهی برای توسعه مراکز رشد و فناوری هم ندارد.

وی یکی از راهکار‌های توسعه ارتباط با صنعت را کاهش بوروکراسی برشمرد و گفت: هر جا گره‌ای است باید رفع کنیم. نمی‌توانیم ارتباط با صنعت داشته باشیم مگر اینکه در تامین منابع طرح‌های تحقیقاتی تجدید نظر کنیم. اکنون فرآیند بودجه تحقیقاتی این است که استاد می‌گوید من دانشجو دارم و طرح را به دانشگاه ارائه می‌دهد و بودجه اجرای طرح را می‌گیرد، اما این روش در ارتباط با صنعت جوابگو نیست و باید از طریق جذب گرنت دانشجو به استاد داده شود.

منظم گفت: دانشگاه‌ها باید مشخص کنند که چقدر بودجه در حوزه مرز‌های دانش و چقدر بودجه در تحقیقات کاربردی هزینه می‌کنند. جذب منابع از بیرون از دانشگاه مسلما کار سخت تری است، اما باید به آن توجه کرد.

وی با اشاره به تصویب آیین نامه گرنت ارتباط با صنعت در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: فراخوان ارائه طرح‌های دانشگاه‌ها تهیه شد و زمان ارسال طرح‌ها از سوی دانشگاه‌ها تا ۲۴ آذر تمدید شد تا بتوانند تمام ظرفیت‌های خود را در این حوزه اعلام کنند.

اهمیت تهیه برنامه عملیاتی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای حوزه ارتباط با صنعت
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت تهیه برنامه عملیاتی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای حوزه ارتباط با صنعت گفت: ما نمی‌خواهیم از وزارت بهداشت به صورت دستوری برنامه عملیاتی ارائه کنیم، اما اینکه تنها ۱۸ دانشگاه برنامه نوشته باشند چندان مطلوب نیست و باید برای نشست بعدی همه دانشگاه‌ها برنامه عملیاتی داشته باشند.

وی تدوین مدل پرداختی طرح‌های تحقیقاتی ارتباط با صنعت را یک ضرورت برشمرد و گفت: با شیوه فعلی که عضو هیات علمی طرحی می‌دهد و از دانشگاه بودجه می‌گیرد، جذب منابع ۲۰ برابری دانشگاه‌های علوم پزشکی به نتیجه نمی‌رسد. هر استادی که دانشجو می‌گیرد تا طرح تحقیقاتی را به پیش ببرد باید منابع آن را نیز تامین کند.

تدوین مدل پرداختی برای گرنت‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
منظم افزود: یکی از دانشگاه‌ها باید به عنوان ماموریت مدل پرداختی برای گرنت‌های تحقیقاتی را تهیه کند.

وی یکی دیگر از مشکلات ارتباط با صنعت را طرح‌های مشترک دانست و گفت: انجام طرح‌های مشترک بسیار سخت شده است و مدل مناسبی برای تصویب طرح‌های مشترک نداریم. هر کس که در طرح مشارکت می‌کند می‌خواهد طرح را به نام خود بزند. یک دانشگاه باید مدل طرح مشترک را به عنوان ماموریت تهیه کند.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طرح‌های خدمات و صنعت در دانشگاه‌های علوم پزشکی HSR در بسیاری از دانشگاه‌ها شکل مناسبی ندارد، گفت: معاونت‌های تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها باید این موضوع را سامان دهند.

وی با اشاره به ماموریت تدوین امتیازات پژوهشگران فعال در حوزه ارتباط با صنعت گفت: این شیوه نامه باید زودتر تدوین شود. شنیده شده است در برخی از دانشگاه‌ها سقف حقوق با موضوع ارتباط با صنعت مرتبط شده که این کار خلاف قانون است و این رفتار موجب دلسردی پژوهشگران می‌شود. همه در لوای یک قانون داریم کار می‌کنیم و نباید هر دانشگاهی به شیوه خود عمل کند.

پروپوزال‌های طرح‌های ارتباط با صنعت باید به صورت اختصاصی تهیه شود
منظم، دانشگاه علوم پزشکی ایران را مامور کرد تا پلتفرمی را تهیه کند که صنعت نیاز‌های خود را بگوید و دانشگاه‌ها نیز طرح‌های خود را مطرح کنند.

وی افزود: پروپوزال‌های طرح‌های ارتباط با صنعت باید به صورت اختصاصی تهیه شود. اگر قرار باشد دانشگاه‌ها با سیستم یکسان پژوهشیار کار کنند نیاز است که در آن سیستم تغییراتی ایجاد شود تا فرم کار ساده‌تر شود و افراد با فرم‌های مخصوص بتوانند طرح‌های خود را ثبت کنند.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت دستور مشترک هیات امنا را از دیگر ماموریت‌های مهم دانشگاه‌ها برشمرد و گفت: از همه معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته ایم که مصوبات هیات امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی را در حوزه ارتباط با صنعت، شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت‌های فناوری از سال ۱۳۹۰ تاکنون را جمع بندی کنند تا اگر نیازی به دستور جدید بود در دستور مشترک هیات امنا قرار گیرد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۸۳۱۲۲، www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین