پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۶۴۷۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
غلامحسین رحیمی گفت: تحصیلات تکمیلی بدون تحقیقات خصوصا در آموزش عالی بدون معنا است و عقیده افراد مبنی بر آموزش محور تحصیل کردن افراد در چنین مقطعی درست نیست و شخصا با دوره‌های آموزش محور تحصیلات تکمیلی مخالفم.
شعار سال: غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم  گفت: دانشگاه جای تربیت نیروی انسانی است و باید جنبه‌های شخصیتی، فرهنگی، اجتماعی و دینی افراد را پرورش دهد.

او با بیان اینکه دانشگاه باید به افراد مجموعه آموزش‌هایی را بدهد که به عنوان آموزش تخصصی فردا برای پیدا کردن یک شغل مناسب به کار افراد بیاید، افزود: دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی باید آموزش مناسبی ببینند.

رحیمی ادامه داد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید روش کار را فرا بگیرند و برای یادگیری آن باید در جریان انجام یک برنامه تحقیقاتی تعریف شده و تصویب شده مشارکت داشته باشند و بازیگر اصلی آن تحقیقات باشند، وجه اول اصول برنامه تحقیقاتی دانشگاه این است که محقق پرورش پیدا کند.

او با اشاره به اینکه باید بخش زیادی از تحقیقات دانشجویی در جهت جواب گویی به نیاز‌ها سوق پیدا کند و این را همه قبول داریم که در مجموع ضعیف بودیم، تصریح کرد: طی چندسال گذشته تا به حال، در هر سال در این زمینه بهتر شدیم. شاید شتاب خیلی زیادی نداشته باشیم، اما بخش زیادی از تحقیقات انجام شده بر اساس عناوینی صورت می‌گیرد که آن عناوین به تصویب و ارجاع شده‌ی دستگاه‌های بیرونی است.

رحیمی افزود: مسئله اصلی این است که زمانی که ما خودمان را با کشور‌های پیشرفته دنیا در این زمینه مقایسه می‌کنیم درصد تحقیقات کاربردی و تقاضا محور ما خیلی کمتر است و ما باید این ضعف را قبول کنیم و برنامه‌های کاربردی کردن را شتاب بدهیم.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه وزیر علوم اعلام کرده است که از برنامه‌های اصلی، تقاضا محور کردن و کاربردی کردن تحقیقات دانشگاهی است، گفت: در این زمینه چندبرنامه در حال تهیه است در چنین شرایطی دانشگاه‌ها به انبار‌هایی از رساله‌ها و پایان نامه‌های دانشجویی تبدیل نمی‌شود.

او ادامه داد: تحصیلات تکمیلی بدون تحقیقات خصوصا در آموزش عالی بدون معنا است و عقیده افراد مبنی بر آموزش محور تحصیل کردن افراد در چنین مقطعی درست نیست و شخصا با دوره‌های آموزش محور تحصیلات تکمیلی مخالفم.

رحیمی با اشاره به اینکه ما بیش از مقداری که به معلم احتیاج داشته باشیم به محقق نیاز داریم و حتی ما نیاز به معلمِ محقق داریم، تصریح کرد: محقق زمانی پرورش پیدا می‌کند که دقیقا در دوران یک برنامه تحقیقاتی قرار بگیرد و بازیگر اصلی یک طرح تحقیقاتی باشد و بدون آن اصلا امکان تربیت محقق نیست.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۵۷۲۲۲، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین