پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۶۷۷۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۹
میرکاظمی گفت: بودجه باید ساده، قابل فهم، قابل رصد و اندازه‌گیری باشد و این تغییرات در بودجه ۱۴۰۱ درنظر گرفته شده است.
شعار سال: رییس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: ۱۲۱۰ دستگاه یا ۹هزار ردیف برنامه‌ای داریم که در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست و یک بودجه عمرانی را آنقدر در ظروف کوچک پخش می‌شود که هیچ کاری با آن نمی‌شود کرد.

او ادامه داد: متوسط عمر پروژه‌های عمرانی به ۱۷سال رسیده است که با این شیوه مدیریت طولانی‌تر هم خواهد شد.

میرکاظمی افزود: بودجه باید به صورتی باشد که هرکسی پاسخگوی مسئولیت‌های بخش خود باشد. بودجه باید ساده، قابل فهم، قابل رصد و اندازه‌گیری باشد و این تغییرات در بودجه ۱۴۰۱ درنظر گرفته شده است.

او بیان کرد: مهم‌ترین چیزی که تا امروز باعث تلاطم اقتصاد بوده، تورم خانمان‌سوز است و کنترل تورم جزو برنامه‌های جدی دولت است که آن را از ابتدای سال مدیریت کند. امروز می‌شود این نوید را داد که بتوانیم برخی از کسب‌وکار‌هایی که به دلیل کرونا متوقف شدند باز شروع به کار کنند و منابعی را در اختیارشان قرار دهیم که تولید را از سر بگیرند.

افزایش قیمت کالا‌ها با وجود پرداخت ارز ۴۲۰۰تومانی
میرکاظمی گفت: ارز ۴۲۰۰تومانی نامعادله اقتصاد ایران است و دولت در حذف ارز ۴۲۰۰تومانی مکلف به اجرای قانون است و ۶ماه دوم سال جاری هم اجازه استفاده نداشتیم. دولت قبل تمامی سقف ۸میلیارد دلار را استفاده کرد و در زمان شروع به کار، ۳۰تا۷۰درصد کاهش در ذخایر راهبردی داشتیم. هم تولیدات داخل ما کاهش یافته و هم قیمت‌های جهانی برای واردات افزایش یافته است.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اگر تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی ادامه یابد، باید ۱۰میلیارددلار دیگر، مازاد بر ۸میلیارد دلار بودجه ۱۴۰۰ استفاده شود. فرایند حذف و بازتوزیع ارز ۴۲۰۰تومانی سال آینده شفاف‌تر خواهد شد. حذف ارز ۴۲۰۰تومانی ممکن است تلاطم‌های انتظاری را ایجاد کند، به همین دولت دست نگه داشته است.

او افزود: اگر دولت بجای پرداخت هزینه‌های خود، ارز را صرف ارز ۴۲۰۰تومانی بکند، با کسری بودجه مواجه می‌شود. کالا‌هایی که ارز ۴۲۰۰تومانی گرفتند بیش از ۱۶۰درصد افزایش قیمت را تجربه کردند، پس این ارز فایده‌ای برای زندگی مردم نداشته است.

اگر منابع کم بیاید، اوراق بیشتری از سقف بودجه منتشر می‌کنیم
رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: خط قرمز ما در سال آینده خلق پول است. در انتشار اوراق سال آینده اصلا دخل و تصرفی نداریم و مجبوریم. آنچه تسویه می‌کنیم بیشتر از چیزی است که منتشر می‌کنیم. اوراق قطعا بسیار بهتر از استقراض است، اما سوپاپ‌هایی گذاشتیم که به هر دلیلی اگر درآمد‌های نفت یا مالیات کاهش یافت همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذاریم و آن زمان اجازه می‌گیریم اوراق بیشتری بفروشیم.

احتمال پرداخت یارانه نقدی ۹۰ تا ۱۲۰هزارتومانی در سال آینده
میرکاظمی گفت: محاسباتی در دست انجام است که با حذف برخی یارانه‌های پنهان، بین ۹۰ تا ۱۲۰هزارتومان یارانه نقدی به دهک‌های مختلف پرداخت خواهد شد.

پاسخ رییس سازمان برنامه به افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری
میرکاظمی افزود: رییس جمهور هر هفته به سفر‌های استانی می‌رود و در آنجا دستوراتی صادر می‌کند که نیاز به بودجه دارد. فکر نمی‌کنم ۱۵درصد افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری برای رییس‌جمهوری که هرهفته به سفر می‌رود رقم بالایی باشد. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز‌و مواد مخدر نیز به زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری اضافه شدند که بودجه لازم دارد.

درآمد مالیاتی ۱۴۰۰ چقدر خواهد بود؟
رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: منابع را به طوری پیشبینی کردیم که کسری نداشته باشیم. طبق محاسبات، میزان ظرفیت مالیات‌گیری ما بسیار بیشتر است، به دلیل فرار‌های مالیاتی که وجود دارد.

او ادامه داد: درآمد‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱، بین ۴۰تا ۴۴درصد رشد دارد؛ زیرا عملکرد امسال حدود ۳۲۰هزارمیلیاردتومان خواهد بود. همچنین بخشودگی مالیات بر تولید به ۲۰درصد می‌رسد و صنف‌های آسیب دیده از کرونا ۵درصد از مالیاتشان کاهش یافته است. بخش قابل توجهی از مالیاتی که می‌گیریم ارزش افزوده است و متناسب با تورم و قیمت کالا است.

تکذیب افزایش ۱۴برابری عوارض خروج از کشور
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: پیشنهاداتی مبنی بر افزایش عوارض خروج از کشور به صورت درصدی از بلیت مطرح شد که هنوز وارد دولت نشده است. اما این ارقام مطرح شده صحت ندارد و هنوز تصمیمی در این باره نگرفتیم.

وام ازدواج حذف نشده است
رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: تورم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی طبق بررسی‌های انجام شده ۷.۶ درصد پیش بینی شده که ۶.۹ درصد آن بر اثر اصلاح پایه پولی خنثی می‌شود. امسال محدودیت استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم.

او گفت: وام ازدواج حذف نشده است، وام‌های حمایتی در یک بسته جمع شده تا دولت اختیار تدوین آیین نامه را داشته باشد. در صورت تصویب مجلس آن را تخصصی بررسی می‌کنیم. علاوه بر آن در این بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومان برای جمعیت و جوانی جمعیت تخصیص داده‌ایم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصاد آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰، کد خبر:۵۸۹۴۳۱، www.eghtesadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
0
0
اگر هر کس پاسخگوی کارش می بود در حال حاضر تو شرایط بهتری داشتیم زندگی می کردیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین