پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۸۹۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس با بیان اینکه هیچگونه مداخله‌ای را در برنامه هسته‌ای، موشکی و سیاست‌های نظامی خود برنمی‌تابیم، جزایر سه‌گانه ایرانی را جزء لاینفک و ابدی خاک ایران خواند.

شعار سال:«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) با رد اتهامات تکراری و بی اساس وارده در بیانیه پایانی نشست سران شورای همکاری خلیج فارس، صدور چنین بیانیه‌هایی را نشان از ادامه نگرش غیرسازنده و ناصواب برخی کشورهای عضو این شورا در قبال ایران خواند.
 
 سران شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی اجلاس اخیر خود در ریاض اعلام کردند که مشتاقانه منتظر هستند، دولت جدید ایران نقش مثبتی در کاهش تنش و ایجاد اعتماد با آنها داشته باشد.
 
سران شورای همکاری همچنین بر ضرورت آنچه پایبندی ایران به منشور سازمان ملل و اصول حسن همسایگی خواندند، تاکید کردند.
 
وی افزود: تصور می‌رفت با مجموعه اقدامات و تحرکات دیپلماتیک اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و شورای همکاری، شاهد نگرش جدیدی از سوی شورا نسبت به همکاری‌های منطقه‌ای باشیم.
 
خطیب‌زاده از معدود کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که همچنان در پشت شورا پنهان شده و مواضع غیرسازنده خود را به این نام منتشر می‌کنند، خواست در دیدگاه‌ها و رویکردهای خود در قبال مسائل منطقه‌ای تجدیدنظر کرده و مسیر همکاری را جایگزین اتهامات تکراری کنند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: با کمال تأسف ادامه جنگ در یمن، افزایش نظامی‌گری خارجی و ورود عنصر مخرب رژیم‌صهیونیستی امنیت و ثبات منطقه را در معرض تهدید قرار داده و جمهوری اسلامی ایران مراتب نگرانی خود را اعلام کرده است.
 
* هیچگونه مداخله‌ای در برنامه هسته‌ای صلح آمیز، برنامه دفاعی موشکی و امور مرتبط با سیاست‌های نظامی و دفاع بازدارنده خود را بر نمی‌تابیم
 
خطیب زاده همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچگونه مداخله‌ای در برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود، برنامه دفاعی موشکی و امور مرتبط با سیاست‌های نظامی و دفاع بازدارنده خود را بر نمی‌تابد.
 
 سخنگوی وزارت امور خارجه چندی پیش نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر این‌که گفت‌وگوهای وین بدون حضور کشورهای عرب خلیج فارس به نتیجه نمی‌رسد، اظهار داشت: این اظهارات را ندیدم، ولی موضع ما کاملا روشن است. آن‌چه در وین انجام می‌شود تمرکز بر رفع تحریم‌هایی است که به صورت یکجانبه، فراسرزمینی، ظالمانه و غیرقانونی بر علیه ایران اعمال شده است. اگر کشورهای حوزه خلیج فارس فکر می‌کنند ما گفت‌وگویی متفاوت داریم، باید این موضع را بشنوند. درباره وین دستورکار ما روشن است درباره منطقه نیز دستورکار ما روشن است. همانقدر که با کشورهای منطقه به صورت دوجانبه و مستقیم در منطقه صحبت می‌کنیم در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه با طرف‌هایی صحبت می‌کنیم که یا مسبب هستند یا طرفیتی در این گفت‌وگو دارند. (بیشتر بخوانید)
 
* جزایر سه گانه ایرانی جزء لاینفک و ابدی خاک ایران
 
سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر موضع بدون تغییر و قطعی کشورمان، جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی بر این جزایر را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کند.
 
این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: همه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در جزایر در راستای حقوق مسلم و منطبق بر حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور انجام گرفته و تکرار این مواضع مداخله جویانه به هر شکلی کاملا مردود است و هیچگونه تاثیری بر واقعیت‌های موجود حقوقی و تاریخی نداشته و نخواهد داشت.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تأکید کرد: دولت جدید جمهوری اسلامی ایران بر اساس دیدگاه راهبردی و سیاست‌های اصولی خود همواره راهکار حل مشکلات منطقه را بر مبنای تعامل و همکاری با همسایگان دانسته و از ابتکارات ایجابی در زمینه توسعه مناسبات، مبتنی بر اصول و قواعد بین‌الملل استقبال می‌کند.
 
سران شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی اجلاس اخیر خود در ریاض همچنین بار دیگر خواهان مشارکت کشورهای عضو شورای همکاری در هر مذاکراتی درباره ایران شدند. در این بیانیه بار دیگر سران شورای همکاری، ادعای بی دلیل و مدرک حمایت ایران از حملات جنبش انصار الله یمن مطرح کردند و گفتند که ادامه حملات حوثی‌ها با حمایت ایران تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای است.
 
گفتنی است سخنگوی وزارت امور خارجه چندی پیش نیز به بیانیه کارگروه خودخوانده آمریکا، سه کشور اروپایی و کشورهای شورای همکاری در خصوص ایران واکنش نشان داد و آن را آنچنان ساختگی، نمایشی و فاقد مشروعیت خواند که ارزش پاسخگویی ندارد.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  فارس، تاریخ انتشار:   24 آذر  1400، کدخبر: ، www.farsnews.ir،14000924000615

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین