پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۷۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
چهره داریوش سوم، امپراطور هخامنشی با توجه به دیوارنگاره و سکه‌های موجود توسط برخی محققان و باستان‌شناسان بازسازی شد.‌ عکس بازسازی شده از داریوش سوم، پادشاه ایرانی در ۳۳۰ قبل از میلاد مسیح. این تصویر بر اساس نگاره نبرد ایسوس یا موزاییک اسکندر (در پمپئی ایتالیا) و سکه‌هایی که در دوران فرمانروایی او ضرب شده، بازسازی شده است.
شعار سال: داریوش سوم یا دارا، سیزدهمین و آخرین پادشاه رسمی سلسله هخامنشی از ۳۳۶ تا ۳۳۰ پیش از میلاد بود. او فرزند آرشام (نوهٔ داریوش دوم)، و سی‌سی‌گامبیس (دختر اردشیر دوم) بود. وی در سال ۳۸۰ پیش از میلاد در پارسه متولد شد و در سال ۳۳۰ پیش از میلاد در دامغان بدست برادرزاده‌اش اردشیر پنجم کشته شد. در شاهنامهٔ فردوسی و تاریخ سنتی ایرانیان، داریوش سوم با نام «دارا» شناخته می‌شود و پدر او داراب معرفی شده‌است. در سال ۳۳۳ پیش از میلاد در نبرد ایسوس ارتش اسکندر، قوای هخامنشیان به فرماندهی داریوش سوم را شکست می‌دهد. در سال ۳۳۱ پیش از میلاد قوای داریوش سوم به وسیله اسکندر مقدونی در جنگ گوگمل در شرق موصل امروزی شکست سنگینی متحمل می‌شوند. در سال ۳۳۰ پیش از میلاد داریوش سوم کشته شده و هگمتانه فتح می‌شود، همچنین تخت جمشید به وسیله اسکندر مقدونی ویران شده و حکمرانی هخامنشیان بر ایران پایان می‌پذیرد. اخیرا عکس بازسازی شده از داریوش سوم، بر اساس نگاره نبرد ایسوس یا موزاییک اسکندر (در پمپئی ایتالیا) و سکه‌هایی که در دوران فرمانروایی او ضرب شده بود، منتشر شده است.
 
بازسازی عکس داریوش سوم هخامنشی
 
در اینجا گفت و گوی اختصاصی میراث‌باشی با دکتر حامد وحدتی نسب درباره تصویر بازسازی شده داریوش سوم را می خوانید:

روز گذشته یک مرکز تحقیقات تاریخی عکس تصویری بازسازی شده از داریوش سوم هخامنشی را که در ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح زندگی می‌کرد بازسازی و منتشر کرد. گفته می‌شود این تصویر براساس سکه‌های ضرب شده و نگار‌های باقی مانده از نبرد ایسوس بدست آمده است. اما آیا بازسازی چنین تصویری پایه علمی دارد و قابل استناد است؟ در این زمینه با دکتر حامد وحدتی نسب باستان‌شناس و انسان‌شناس گفتگو کردیم که در زیر می‌خوانید.

دکتر حامد وحدتی‌نسب در رابطه با انتشار این تصویر به خبرنگار میراث‌باشی گفت: همانطور که در متن خبر هم اشاره شده این تصویر براساس سکه‌های ضرب شده در زمان این پادشاه و نگار‌های جنگ ایسوس بدست آمده در این خصوص دو نکته مهم را باید درنظر داشت:

یک: چهره تمام پادشاهان و فرمانروایان گذشته در سکه‌ها و نگار‌ها زیباتر از چهره واقعی آن‌ها ترسیم شده و از این رو تا اندازه‌ای با چهره متفاوت از چهره واقعی افراد روبه‌رو هستیم.

 دو: متاسفانه از زمان داریوش سوم تصاویر چندانی که بتوانیم با جمع‌بندی آن به یک تصویر واحد و منطبق با واقعیت داریوش سوم برسیم وجود ندارد.

او ادامه داد: با این حال اگر استخوان جمجمه داریوش سوم موجود بود توسط نرم‌افزار‌های موجود رایانه‌ای می‌توانستیم چهره‌ای را بازسازی کنیم که تا ۹۰درصد پایه علمی داشته باشد قابل استناد؛ بنابراین بنظر می‌رسد اینکار بیشتر یک کار فانتزی باشد تا علمی هرچند بنظر می‌رسد شباهت زیادی میان این چهره با مردمان جنوب زاگرس وجود دارد تا ۵۰ درصد قابل استناد است.

وحدتی‌نسب در پاسخ به این پرسش که آیا با بررسی سایر جمجمه‌ها موجود به جا مانده از زمان داریوش سوم می‌شود به یک جمع‌بندی از میزان درستی و تطابق آن با چهره واقعی این پادشاه گرفت گفت: این اتفاق مستلزم این است که ما یک مجموعه استخوان جمجمه از دوران داریوش سوم در همان منطقه فارس داشته باشیم تا بتوانیم با بررسی و بازسازی آن‌ها به این نتیجه برسیم که آیا تصویر بازسازی شده با چهره مردمان آن زمان شباهت دارد یا خیر؟

او در آخر تاکید کرد: به اعتقاد من این کار تا ۵۰ درصد از لحاظ علمی قابل استناد است مطابق با چهره واقعی داریوش سوم. هرچند به اعتقاد من افرادی که این تصویر را بازسازی کردند می‌خواستند بگویند: اگر داریوش سوم در زمان ما زندگی می‌کرد این چهره را داشت، زیرا مدل مو و ریش‌هایش تا اندازه زیادی معاصر شده است.
بازسازی عکس داریوش سوم هخامنشی
درحالی که با توجه به متون گذشته ما می‌دانیم در زمان داریوش سوم مو‌ها و ریش‌ها بلندتر و مجعد بود فرمانروایان به ریش‌ها و مو‌های خود زیورآلات می‌آویختند درون چشم‌هایشان را سرمه می‌کشیدند.
 
محمد تقی عطایی باستان‌شناس در این باره معتقد است: تصاویر سکه‌ها چندان مبنای درستی برای بازشناسی چهره نیست و در این مورد به خصوص، نمیتواند سندیت داشته باشد. اما همیشه هم اینطور نیست. دستکم در مورد دو شخصیت دوره هخامنشی می‌توانیم مطمئن باشیم که چهره تا حد زیادی بر اساس واقعیت تصویر شده.

 یکی فرناباذ شهربان فریگیه هلسپونت و دیگری چیشه فرنه (به یونانی تیسافرنس) شهربان سارد و فرناندار کل آسیای صغیر (به یونانی کرانوس) در دوره اردشیر دوم چنین ویژگی‌هایی دارند.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
0
2
تو یکی از سایت ها دیدم که کامنت های زیر تصویر دارشون سوم رو جمع کرده بودند. بنظرم جالب اومد. براتون فرستادم:
ولی به داریوش سوم بیشتر میخوره کارمند استانداری باشه

‏داریوش سوم اگه دماغش یه کم کوچیکتر بود اول میشد.

مرد آریایی از اول هم با چشاش حرف می‌زد حرف زدن با لب‌ها رو که همه بلدن

‏همه‌مون یه داریوش سوم توی فک و فامیلمون داریم، این شبیه پسردایی بابای منه.

چهره داریوش سوم شبیه بچه های چمارسرای شهر رشت است

‏آقا راننده اسنپی که گرفتم کپ کپ داریوش سوم، روم نمیشه ازش عکس بگیرم:)))

چرا من باید داریوش سوم رو قبلا یجا دیده باشم؟

‏من پارسال از همین داریوش سوم یه دست شیرآلات برای خونه خریدم

‏داریوش سوم شبیه خطیای آمل بابل، بابلسره

‏داریوش سوم توو کوچهٔ ما مغازه داشته ما نمی دونستیم!

‏داریوش سوم بوتیک داره تو تجریش
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین