پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۸۸
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۸
«پرسپولیس پایتخت ناشناخته و شگفت آمیز برجای مانده از دوران ایران باستان» و «ایرانیان بسیار مهربان و میهمان نواز بی مانند در جهان» بخشی از توصیف «خورخه بارنو» خبرنگار «ال اکونومیستا» در سفر به ایران است.

شعارسال: بارنو در روایت خود از سفر به ایران نوشت: پرسپولیس پایتخت ناشناخته سلسله هخامنشی ایرانیان مهمترین اثر باستانی ایران در 57 کیلومتری شهر شیراز در استان فارس واقع شده است.

اتوبوسی که از یزد «شهر برج های بادگیر» به شیراز، «شهر شاعران» می رود، زود به مقصد می رسد. 440 کیلومتر فاصله نیز از راهی در میان کویر می گذرد و جاده های ایران در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند.

ساعت چهار بامداد از اتوبوس در کیلومتر 65 جاده بیرون می آیم که در فاصله اندکی از پاسارگاد (آرامگاه کوروش) تخت جمشید اولین پایتخت سلسله ایرانی هخامنشی قرار دارد.

اوایل اکتبر هستیم و در فلات وسیع ایران هوا سرد شده است و با میهمان نوازی یک راننده کامیون به مقصد می رسم.

این منطقه باستانی که سال 2004 توسط یونسکو میراث فرهنگی بشریت اعلام شده است، از ساعت هشت برای بازدید همگان باز می شود.

نگهبانان مرا دعوت می کنند تا داخل بروم و در اتاقک آنها استراحت کنم. میهمان نوازی ایرانی ها غیر قابل وصف است. هرگز در هیچ جای جهان نبوده ام که چنین مهربانانه با من رفتار کنند و هرگز به هیچ کجای جهان سفر نکرده بودم که تا این حد با تصور قبلی من متفاوت باشد.

زمان می گذرد و بالاخره می توانم از این مکان ساده و در عین حال با شکوه و منحصر بفرد که مقبره «کورش کبیر» نیز در آن قرار دارد، بازدید کنم. 80 کیلومتر آنسوتر پرسپولیس قرار گرفته است که به معنای شهر پرشیا است.

با وجود آنکه پرسپولیس سال 330 پیش از میلاد توسط «اسکندر مقدونی» به آتش کشیده شد، ولی هنوز هم جذابیت فوق العاده ای برای گردشگری تاریخی و فرهنگی دارد.

در این مکان که سال 1979 از سوی یونسکو میراث بشریت اعلام شده است، بقایای بسیاری از شکوه قبلی برجای مانده است و ما از در بسیار بزرگ که «تمامی ملت ها» نام دارد، وارد شدیم.

«خورخه بارنو» نویسنده «ال اکونومیستا» در پایان نوشته است: اما پاسارگاد و پرسپولیس تنها بخشی از جعبه عظیم جواهرات باستانی این منطقه هستند. نقش رستم و ارگ کریم خان آثار دیگری از مجموعه منحصر بفرد باستانی این منطقه و کل جهان به شمار می روند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 16دی1394، کدخبر: 81909842: www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین