پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۶۸۳
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
در حال حاضر مهمترین چالش صنعت کیف و کفش چرم استان همدان نبود نیروی کار متخصص است بنابراین باید با تربیت نیروی متخصص ضمن احیای صنعت چرم در رفع مشکل بیکاری پیشقدم شد. صنعت چرمسازی همدان از قدمتی قریب به سه هزار سال برخوردار است.
شعار سال: در حال حاضر مهمترین چالش صنعت کیف و کفش چرم استان همدان نبود نیروی کار متخصص است بنابراین باید با تربیت نیروی متخصص ضمن احیای صنعت چرم در رفع مشکل بیکاری پیشقدم شد.

صنعت چرمسازی همدان از قدمتی قریب به سه هزار سال برخوردار است و همدانی‌ها از دیرباز در این پیشه در کشور زبانزد عام و خاص بوده‌اند و خواستگاه این حرفه را حتی در ضرب المثل‌های عامیانه کهن نیز می‌توان جستجو کرد.

سبقه تاریخی همدان گویای این است که چرم جزء وجودی شهر همدان بوده و نیازی به معرفی آن به عنوان چرم همدان نداشته و هرجای ایران تکه‌ای چرم به فروش می‌رسید همه خود واقف بودند که چرم مربوط به شهر دباغخانه بوده و از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

صنعت چرم هنر دیرینه مردم شهر دباغخانه ایران بوده که شاید امروز به کمرنگ‌ترین فعالیت اقتصادی در استان همدان تبدیل شده و اگر به آن توجه نشود شاید تا دهه‌های آینده به فراموشی سپرده شود.

صنعت چرم در همدان سابقه‌ای طولانی دارد و همدان از جمله استان‌های پیشتاز در این عرصه به شمار می‌رود و باید به دنبال جذب و حضور در بازار جهانی برای چرم همدان باشیم

گفتگو با مسئولان دست اندرکار این صنعت گویای آن است که صنعت چرم در همدان سابقه‌ای طولانی دارد و همدان از جمله استان‌های پیشتاز در این عرصه به شمار می‌رود و باید به دنبال جذب و حضور در بازار جهانی برای چرم همدان باشیم.

 رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان با بیان اینکه صنعت چرم بسیار توانمند است، اما متاسفانه به دلیل غفلت‌های پیش از این بخشی از صنعت چرم از بین رفته است، گفت: در سال‌های قبل اتفاقات بسیار خوبی در این صنعت رخ داد و همدان مجدد در این صنعت مطرح شد.

 
صنعت چرم همدان و چالش نیروی کار متخصص


احمد گازرانی افزود: برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدتی که به همت فعالان این عرصه اجرایی شد سبب شد همدان در این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشد ضمن اینکه به هر حال قطار تولید کیف و کفش چرم همدان در حال حرکت است و تلاش بر این است که این صنعت بهتر از این حرکت کند.

وی با بیان اینکه در سال‌های پیش به دلیل تعطیلات ناشی از کرونا صنعت تولید کیف و کفش ضعیف شده بود، گفت: تلاش شد تا رسته‌های شغلی مربوط به چرم فعال باشند و به تولید بپردازند.

رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان افزود: تلاش کردیم با بیرون آمدن از شرایط و محدودیت‌های ناشی از کرونا برنامه‌های جدیدی را پیش بگیریم و حال که کرونا از آن شرایط پیشین فاصله گرفته و وضعیت همدان به رنگ آبی درآمده است برنامه‌هایی در حال اجرا است که در این میان برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌ای که پایلوت آن همدان بود را در دستور کار قرار دادیم.

گازرانی بابیان اینکه ششمین نمایشگاه تخصصی صنعت چرم و کیف و کفش همدان ۳۰ دی ماه گشایش خواهد یافت و تا سوم بهمن ادامه خواهد داشت، گفت: اقداماتی برای جذب بازار‌های جدیدی که ایجاد شده مدنظر قرار گرفته است.

وی بابیان اینکه شرایط خوبی فراهم کردیم تا علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی در صادرات نیز سهم داشته باشیم، اضافه کرد: تنها راه نجات کشور صادرات کالا‌های غیرنفتی است که در همین راستا صادرات به کشور‌های تاجیکسان، ارمنستان، روسیه، افغانستان، عراق، اقلیم کردستان، ترکیه و سوریه را پیگیری و برنامه‌هایی را اجرا و تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کردیم و در نمایشگاه‌های این کشور‌ها حضور داشتیم تا بتوانیم برنامه‌های مورد نظر را پیش ببریم.

رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از دو سال محدودیت‌های سفر وجود داشت، تولیدکنندگان از نمایشگاه همدان استقبال کردند ضمن اینکه در نمایشگاهی که پیش‌تر در شیراز برگزار شد ظرفیت سالن اجازه نداد تا از حضور تمام تولیدکنندگان همدانی متقاضی شرکت در نمایشگاه بهره ببریم.

وی ادامه داد: در نمایشگاه مشهد نیز دو سالن به طور کامل در اختیار تولیدکنندگان همدانی بود که موجب جلب توجه به ویژه جلب نظر و توجه وزیر صمت قرار گرفت و سخنان وی را در حوزه چرم به استان همدان معطوف کرد.

 
صنعت چرم همدان و چالش نیروی کار متخصص


گازرانی با اشاره به لزوم برگزاری برنامه‌هایی برای رونق صنعت چرم همدان عنوان کرد: محصولات برخی از کارخانه‌های فعال در صنعت چرم تا چند ماه آینده پیش‌فروش شده است و این نشان دهنده آن است که این صنعت به خوبی حرکت کرده است.

تنها راه نجات یک صنعت جذب مشتری و بازار جدید است

رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان با تاکید بر اینکه تنها راه نجات یک صنعت جذب مشتری و بازار جدید است، گفت: مشتری این صنعت در حال جذب است کمااینکه هدف از برپایی نمایشگاه تخصصی صنعت چرم و کیف و کفش همدان نیز جذب مشتری جدید، آشنایی با تولیدکنندگان و ماشین‌آلات جدید، کارخانه‌داران مواد اولیه و مواردی از این دست است.

وی با بیان اینکه ایجاد نمایشگاه در هر صنعت، می‌تواند آن را ارتقا و رشد دهد و جایگاه یک صنعت را متحول کند، گفت: ۵۰ غرفه در یکی از سالن‌های نمایشگاه بین المللی همدان فعال می‌شود هرچند فضای مورد نیاز ما را فراهم نمی‌کند.

وی بابیان اینکه انتظار داریم در سال‌های آتی در فضایی مناسب‌تر به ارائه خدمات بپردازیم، گفت: در این نمایشگاه ۳۰ برند از برند‌های فعال همدانی شرکت خواهند کرد که در کارگاه‌های آنان بین ۲۵ تا ۲۰۰ نفر اشتغال دارند.

گازرانی افزود: همچنین غرفه دارانی از شهر‌های تهران، تبریز، مشهد، اسلامشهر، قم و هیدج در نمایشگاه حضور دارند که اکثرا تولیدکننده کفش و مواد اولیه و ماشین‌آلات هستند.

رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان باتاکید بر اینکه سعی شد در این دوره از نمایشگاه افراد توانمند حضور داشته باشند، گفت: از این رو در روز یکم بهمن ماه مسابقه بین المللی در صنعت کیف و کفش با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای و شرکت شهرک‌های صنعتی همدان برگزار خواهیم کرد به طوری که فراخوان این مسابقه در ماه‌های قبل منتشر شد و تیم‌های مختلف در این مسابقه ثبت نام کردند بنابراین پس از گزینش‌های اولیه، ۱۲ تیم به مرحله نهایی راه یافتند تا در طراحی و ساخت کفش زنانه به رقابت بپردازند.

بیش از ۹۸ درصد تولیدات چرم همدان کفش زنانه است

وی گفت: محور این مسابقه با توجه به اینکه بیش از ۹۸ درصد تولیدات چرم همدان کفش زنانه است، انتخاب شد و برای داوری این مسابقات از داوران بین المللی و مطرح کشور و همچین یک داور از ترکیه کمک می‌گیریم.

صنعت چرم همدان و چالش نیروی کار متخصص


گازرانی بابیان اینکه تنوع تولید کفش زنانه توسط تولیدکنندگان همدانی در کشور بی نظیر و همدان در این زمینه در کشور شناخته شده است به بیان مشکلات نیز پرداخت و گفت: نبود نیروی کار متخصص از چالش‌های صنعت چرم در استان است.

گازرانی تاکید کرد: بیشتر کارخانه‌های همدان به دنبال کارگر هستند، اما متاسفانه نیروی کار متخصص وجود ندارد.

وی افزود: این صنعت در به کار گیری افراد جویای کار می‌تواند نقش موثری داشته باشد ضمن اینکه صنعت چرم همدان با پای کار آمدن اداره کل فنی و حرفه‌ای و شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان، می‌تواند در تامین بخشی از یک میلیون جفت کفش صادراتی کشور سهیم باشد.

رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان گفت: دپارتمان طراحی، مدلسازی و آموزش کیف و کفش چرم همدان با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای و شرکت شهرک‌های صنعتی ایجاد شده و طی روز‌های آتی افتتاح خواهد شد تا با استفاده از این ظرفیت تربیت نیروی متخصص صورت گیرد.

وی عنوان کرد: به دنبال آن هستیم تا با آموزش صحیح به تولید کنندگان در زمینه آشنایی با بازار جهانی چرم و استفاده از ظرفیت موجود در فضای مجازی برای معرفی و تبلیغ چرم همدان این صنعت را بیش از پیش در دنیا با برند همدان معرفی کنیم.

آنچه از صحبت‌ها بر می‌آید اینکه در حال حاضر کمبود نیروی متخصص در این صنعت مشکلی جدی است چراکه در صنعت چرم همدان افراد متخصص و تحصیل کرده وجود ندارند درحالی که یک نیروی جوان متخصص، می‌تواند در تولید تنوع به وجود آورد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری اقتصاددان، تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۷۴۹۰۴، www.eqtesaddan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین