پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۷۴۵
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
محکوم کردن و کار را به دادگاه کشاندن کار زیاد سختی نیست. می‌توان اکیپی از دوستان آزمایشگاهی (حتی آزمایشگاه‌های رفرنس کشور) را سر خط کرد و با امین‌هایی خاص نظیر درخواست تامین از قوه قضائیه یا سازمان‌های نظارتی نظیر بازرسی و حتی علوم پزشکی و تعزیرات وارد میادین یا زمین‌های کشاورزان شد، نمونه برداری کرد و رو سیاهی برای بعضی‌ها بجا گذاشت. اما شاید بنوعی حمله به خود هم محسوب شود. سوال این است که حال که گند کار درآمده، بجای اصلاح امور چرا اصرار بر لاپوشانی و خوب جلوه دادن کارهاست؟ چرا عبرت نمی‌گیریم و سامانه و ساختار و روند، برای بهبود امور تعریف نمی‌کنیم. آقای ساداتی نژاد عزیز، قبل از اینکه دیر شود به ایادی تحت امر بفرمائید در راستای اصلاح امور گام بردارند، اگر اصلاح نشود، مجددا گند کار در چند ماه آینده خصوصا در بحث میوه‌های تابستانی و نوبرانه در می‌آید. از ما امر به معروف بود و از شما نشنیدن
شعار سال: سریال بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران از سمت کشور‌های مختلف مقصد صادراتی ایران؛ موضوعی نیست که قابل انکار باشد و در چند ماه اخیر، این اتفاق بار‌ها رخ داده و جنجال‌های زیادی به راه انداخته است. با اینکه اوایل بروز این اتفاق مسئولان سموم وارد شده از چین را علت آن عنوان کردند، اما با مسلط شدن برخی مسئولان به ناکامی‌های مدیریتی خود حالا از موضع دیگری وارد این موضوع شدند و آن هم مثل همیشه تمرکز روی تبلیغات منفی دشمنان علیه ایران در موضوع محصولات کشاورزی است.

هند و امارات، کیوی ایران را به دلیل وجود نوعی آفت (شپشک) از ایران توقیف کردند و روسیه هم چندی پیش واردات فلفل ایرانی به این کشور را به دلیل استفاده از چهار نوع سم شناخته نشده ممنوع اعلام کرد. اوایل آذر هم ۵۸۸ اصله نخل صادراتی مناطق جنوب ایران به علت «عدم تائید گواهی‌های بهداشت ایران» از قطر برگشت خورد. این روند ادامه داشت تا اینکه برگشت سیب‌زمینی‌های ایران از ترکمنستان و ازبکستان که مقامات مسئول علت آن را وجود خاک همراه سیب زمینی اعلام کردند خبرساز شد. عراق هم به تازگی ۲۰۰ کامیون محموله گوجه فرنگی را نپذیرفت و در ادامه معدوم سازی فلفل‌های وارداتی از ایران در جمهوری آذربایجان که مبتلا به نوعی ویروس بوده؛ پازل شک و شبهه‌ها به استفاده از سموم بسیار خطرناک در کشاورزی ایران را کامل کرد.

نگرانی‌ها از وجود سم در محصولات کشاورزی افزایش یافت و مسئولان به جای چاره‌اندیشی در این مورد صرفا به آرام‌سازی از طریق گفتار درمانی پرداخته و ضمن رد هرگونه وجود سم در محصولات کشاورزی آن‌ها را سالم دانسته و نقص سیستم‌های بهداشتی کشور‌های مقصد را عامل این اتفاق دانستند درحالیکه کارشناسان علت این موضوع را واردات کود‌ها و سم قاچاق یا درچه سوم و چهارم از چین اعلام کردند!
محمدرحیم نیازی، عضو هیات مدیره انجمن ملی سیب زمینی، با اشاره به «تقلب» در تولید و کیفیت سموم چینی گفته است که «مافیای اقتصادی» برای متوقف کردن صادرات غیرنفتی و بی‌اعتبار کردن محصولات داخلی برنامه‌ریزی کرده‌اند.

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود هم اعلام کرده بود که ۲۳ درصد از سموم مصرف‌شده در کشور که بیشتر آن از چین وارد می‌شود، «پرخطر» است.

محمدرضا بهزادیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با اشاره به محدودیت واردات سموم باکیفیت اروپایی به ایران، اعلام کرد: «تا دو سال گذشته کشاورزان قادر بودند از محصول باکیفیت اروپایی استفاده کنند، اما پس از نشست تولیدکنندگان داخلی سموم با وزارت کشاورزی، تصمیم گرفته شد که این سموم در ایران تولید شود و عملا مانع واردات این محصول شدند، اما هیچ‌گاه تولیدکنندگان داخلی نتوانستند سمومی با کیفیت اروپایی در کشور تولید کنند.»

با این حال این محصولات با وجود سم و ویروس و انگل و صد عارضه دیگر نه معدوم شدند و نه جمع‌آوری بلکه در بازار داخلی به مصرف می‌رسند و این نکته‌ای است که بسیاری از کارشناسان سلامت و کشاورزی و حالا مردم برخلاف مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت نگران آن هستند!

حیدر ساکن برجی، فعال حوزه کشاورزی گفته است: «معمولا محصولات کشاورزی برگشت خورده از مقاصد صادراتی در داخل کشور مصرف می‌شوند.» این اتفاق باعث نگرانی مردم شده و به کاهش خرید محصولات کشاورزی و باغی منجر شده است تا جایی که مصطفی دارایی‌نژاد، رییس اتحادیه بارفروشان اعلام کرد «خبر‌های بازگشت محصولات کشاورزی ایران در چند وقت اخیر، تمایل مردم را برای خرید میوه کاهش داده است.»

لاپوشانی یک واقعه
کاهش خرید مردم طبیعی است چراکه نگران سم‌هایی هستند که از طریق این محصولات وارد سفره آن‌ها شده و می‌شود در مقابل مسئولان بهداشتی و درمانی و وزارت جهاد کشاورزی به جای چاره اندیشی سعی در لاپوشانی مساله‌ای با این اهمیت هستند که سلامت عمومی جامعه را درگیر خود و وارد بحران کرده است!

علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفته است: «هیچ یک از محصولات کشاورزی ایران آلوده نیستند و خبر‌های منتشر شده در خصوص آلودگی محصولات کشاورزی ایران تبلیغات منفی دشمنان است.»

پیش از این هم مسئولان وزارت جهاد کشاورزی که بیشتر به جهاد لاپوشانی شبیه هستند به تکذیب قوی این سموم و مشکلات محصولات کشاورزی پرداخته و حتی علت ناشناخته بودن سموم در فلفل صادراتی به روسیه را «عدم ثبت این چهار سم در روسیه و ناشناخته بودن برای آنها» توصیف کرده بودند!

متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی در این ۴۳ سال هیچ اقدام قابل قبولی در حوزه کشاورزی نداشته و ندارد و دلیل آن هم سپردن وزارتخانه‌ای تخصصی به دست وزرایی است که برای کسب تجربه وارد آن می‌شوند درحالیکه گستره اقدامات و فعالیت‌ها و وظایف این وزارتخانه به اندازه سرزمین ایران و برای بقا و سلامت ۸۵ میلیون ایرانی بسیار مهم است. اما موضوع همیشه مهم در ایران حفظ آبروی مسئولان و دور کردن آن‌ها از گزند و انتقاد به جای قبول اشتباهات، عذرخواهی و حتی استعفا و مهمتر درست کردن خطا‌هایی است که اتفاق افتاده و این روند نادرست با نهادینه شدن در رده‌های مدیریتی مختلف باعث نابودی کشاورزی و آینده صادراتی آن می‌شود که همین الان هم همین رخداد را شاهد هستیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت مردم سالاری، تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰، کدخبر:۱۶۰۳۳۶، www.mardomsalari.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین