پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۶۵۱
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
سیب زمینی و فلفل دلمه‌ای از کشور‌های مختلف برگشت خوردند. گویا سال‌ها قبل روسیه درباره واردات محصولات ایرانی به کشورش پیش شرط گذاشته، اما سازمان حفظ نباتات فراموش کرده پیش شرط‌ها را به صادرکنندگان اعلام کند. نتیجه‌اش می‌شود برگشت محصولات مختلف کشاورزی از مرز‌های مختلف! اما سازمان حفظ نباتات می‌گوید مقصر این ماجرا صادرکنندگان هستند.
شعار سال: پاییز امسال هند، کیوی را برگشت زد. روسیه فلفل دلمه‌ای و ازبکستان و ترکمنستان سیب‌زمینی‌ها را. اخیرا هم آژانس امنیت غذایی جمهوری آذربایجان خبر داده که بیش از ۲۶ تن محموله فلفل از ایران را از بین برده است.

صادرکنندگان می‌گویند مقصر اصلی برگشت محصولات کشاورزی، سازمان حفظ نباتات است. اما فاطمه حلاج‌نیا، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی می‌گوید: مقصر برگشت محصولات کشاورزی ایران خود صادرکنندگان هستند. چراکه صادرکننده در آن سوی مرز‌ها مشتری پیدا می‌کند بنابراین خودش هم باید به این مساله ورود پیدا کند.

او توضیح داد: این صادرکننده است که باید به مساله برگشت محصولات کشاورزی ایران ورود کند. نه نهاد‌های دولتی! مگر من مشتری از کشور‌های دیگر پیدا می‌کنم!

حلاج‌نیا ادامه داد: صادرکنندگان نا آگاهانه عمل می‌کنند. در بازار‌های هدف مشتری پیدا می‌کنند، اما نمی‌دانند چه می‌خواهند؟

او خطاب به صادرکنندگان گفت: باید به عنوان صادرکننده که از وضعیت کشور‌های هدف آگاه هستید درخواست مشتری را بپذیرید. این درحالی است که صادرکنندگان کالا را ارسال می‌کنند و می‌گویند هر چه بادا باد. حتی وقتی سازمان حفظ نباتات محصولات تجار که دارای آلودگی است برگشت می‌زند به آن‌ها بر می‌خورد. این ناراحتی ندارد، اینکه ما اجازه انتشار آلودگی را ندادیم لطف کردیم.
 
روسیه دو سال از محصولات ایران ایراد گرفته!

پیش‌تر سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفته بود: مقصر اصلی برگشت خوردن این میوه‌ها سازمان حفظ نباتات بوده، چون روسیه از خرداد ماه اطلاعیه‌ای برای این سازمان ارسال کرده و در آن تاکید کرده بود که ایران برای تولید محصولات صادراتی به روسیه نباید از چهار نوع سم استفاده کند.

این مقام مسئول بیان کرد: سازمان حفظ نباتات درباره شناسنامه‌دار شدن محصولات اطلاع‌رسانی کرده و جلساتی در این استان برگزار شده است. روسیه در دو سال گذشته اعلام کرده بود که محصولات ایران باید شناسنامه‌دار شوند، اما شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی ایران کار مشکلی است.

اخیر وزارت جهاد کشاورزی، بالا بودن سموم و فلزات سنگین را یکی از دلایل برگشت محصولات عنوان کرده و مقرر شده که از این پس ارائه گواهی سلامت جهت صادرات این محصولات از گمرک الزامی باشد.

حالا روسیه برای واردات محصولات کشاورزی ایران و ترکیه، پیش شرط گذاشته است. به عنوان مثال اصلی‌ترین پیش شرط آن‌ها این است که ایران از اول نوامبر تمام محموله گلخانه‌ها باید گواهی بهداشت و عدم باقی مانده سموم داشته باشند.

محصولات صادراتی سم نداشته!

سازمان حفظ نباتات، اما زیر بار بالا بودن سموم محصولات کشاورزی نمی‌رود. در این مورد حلاج‌نیا می‌گوید: هیچ کدام از محصولات صادر شده، سم نداشته است. چنانچه در ایران فلفل دلمه‌ای تولید می‌شود و سم بیشتری در این محصول است. ممکن است کشور مقصد سم مورد نظر را نپذیرد، اما شاید مانعی برای صادرات این محصول به اروپا نباشد.

این مقام مسئول گفت: اینکه برخی کشور‌ها به صادرات سیب زمینی ما ایراد گرفتند ماجرا این بود که آن‌ها خاک اضافه داشته و درون این خاک ویروس نماتد بوده. این ویروس در سلامت انسان تاثیری ندارد. یعنی این بیماری مشترک میان نبات و انسان نیست. کشور‌هایی که قرنطینه نباتی را لحاظ می‌کنند برای حفظ محصولات کشاورزی است و ارتباطی به سلامت انسانی ندارد.

مگر ایرانی‌ها چقدر فلفل دلمه‌ای مصرف می‌کنند؟

او با طرح این سوال که مگر فلفل دلمه‌ای در سبد خانوار ایرانی چقدر مصرف دارد؟ گفت: ایرانی‌ها زیاد فلفل دلمه‌ای نمی‌خرند. چنانچه در سال هم دو کیلو فلفل دلمه‌ای مصرف کنند، درصد کمی سم وارد بدن مردم می‌شود و مشکلی به وجود نمی‌آید!

حلاج گفت: البته اینکه برخی کشور‌ها سم‌های استفاده شده را نمی‌شناسند، نشان بدی نیست. ممکن است روی موز‌های وارداتی هم سم باشد، اما کشور ما این سم‌ها را ثبت نکرده باشد چرا که ایران کشت وسیعی در تولید موز ندارد.

او ادامه داد: اینکه ما سطح زیر کشت موز نداریم آیا ثبت ۱۰ سم برای ما ضرورت دارد؟ پس این نشان می‌دهد ایران به دلیل مناسب نبودن سطح کشت برخی محصولات کشاورزی ایران ضرورت مبارزه با آفات را احساس نکند وگرنه برای کنترل آفات باید به دنبال راه حل باشد.

روسیه به ترکیه هم ایراد گرفت

گزارش‌ها نشان می‌دهد ایران به دلیل چهار فصل بودن از محل صادرات محصولات کشاورزی درآمد زیادی دارد. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی این گفته را تائید کرد و گفت: محصولات کشاورزی ارزآوری بالایی دارد. اکنون روسیه به محصولات کشاورزی ترکیه هم ایراد گرفته است. اگر آن‌ها به سم ما ایراد گرفتند و اگر سم بی‌کیفیت است نباید در محصولات اثرگذار باشد، اما ماده موثره بر محصولات اثرگذاشته است.

حلاج‌نیا اظهار کرد: برای اینکه صادرکننده می‌خواهد محصولاتش برگشت نخورد باید از ابتدا با کشاورز هماهنگ شود تا با اطلاعات کافی محصولات صادر شود.

او گفت: هر چند کشور‌ها یک سال گذشته اعلام کرده بودند که باید براساس قوانین کشور ما محصولات صادر شوند، اما تا چندی پیش محصولات ایران بدون گذراندن این اقدامات صادر می‌شدند. حالا، اما از این پس قرار است براساس برنامه آن‌ها پیش رویم.

راه اندازی سایت سماک به زودی

حلاج‌نیا ادامه داد: سایت سماک (در این سایت باید گواهی بهداشت ارائه شود) به کمک سازمان جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات راه اندازی شده است. خوشبختانه سیب زمینی به کشور‌های اوراسیا بدون طی شدن قوانین اعلام شده صادر می‌شود و فعلا مشکلی هم به وجود نیامده است.

این مقام مسئول حتی باور دارد که سم چینی وارد شده بی‌کیفیت نیست و در حد مجاز مواد موثره دارد. او گفت: چین و هند برای همه کشور‌ها ماده مربوطه به صنعت کشاورزی را تولید می‌کند؛ بنابراین زمانی که مواد موثره در محصولات کشاورزی ایران دیده می‌شود نباید به آن ایراد گرفت. این انتقاد‌های از سوی واردکنندگان مطرح می‌شود تا در این شرایط بتوانند مسیر واردات را باز کنند.

حالا نه تنها محصولات صادراتی ایران سم دارد که اخیرا گندم‌های آلوده به سرب از روسیه وارد ایران شده است. با این وجود که ایران هنوز این گندم‌های آلوده را برگشت نزده است!



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰، tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین