پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۴۸۷
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
جمهوری آذربایجان اعلام کرد محموله‌های فلفل آلوده به بیماری ویروس چروکیدگی قهوه‌ای (ویروس روگوز قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی) که از ایران وارد این کشور شده بود را کاملا از بین برده است. ۱۴ تن فلفل از دو شرکت "آموتراد" و "تیس سوت" معدوم شده است,، اما ۱۱ تن از محصول وارداتی شرکت "پالن آس" علی رغم التزام به رعایت قوانین به بازار عرضه شده است که پرونده به مراجع ارجاع شد.
شعار سال: سازمان امنیت غذایی جمهوری آذربایجان اعلام کرد در فلفل وارداتی از ایران به جمهوری آذربایجان ویروس مشاهده شده است.

در فلفل‌های وارداتی از ایران ویروس قهوه‌ای چروکیدگی مشاهده شده است و بر اساس قانون " تجارب بین المللی "با رعایت الزامات قرنطینه‌ای گیاهی باید معدوم شود.

۱۴ تن فلفل از دو شرکت "آموتراد" و "تیس سوت" معدوم شده است,، اما ۱۱ تن از محصول وارداتی شرکت "پالن آس" علی رغم التزام به رعایت قوانین به بازار عرضه شده است که پرونده به مراجع ارجاع شد.

ویروس چروکیدگی قهوه‌ای چیست؟

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی بوشهر پیشتر درباره این ویروس گفته بود: این ویروس ابتدا از سال ۲۰۱۵ در گلخانه‌های کشور اردن و فلسطین مشاهده شد و پس از آن در اروپا و آمریکا و در سال زراعی گذشته نیز در ترکیه به صورت گسترده و در عربستان سعودی هم مشاهده و گزارش شده‌است.

سبحانی اضافه کرد: بیماری ویروسی چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی با خسارت زایی بسیار بالا است و در صورت هرگونه غفلتی به دلیل رعایت نکردن ضوابط بهداشتی امکان همه‌گیری، انتشار سریع در فضای گلخانه و فضای باز را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: گوجه کاران باید بدانند راه ورود این ویروس از طریق بذر‌های آلوده است به همین دلیل باید از مصرف بذر‌های بدون هویت بپرهیزند و با دریافت گواهی سلامت از سالم بودن بذر مورد استفاده مطمئن شوند.

به گفته سبحانی، انتشار این ویروس از طریق مکانیکی به راحتی امکان پذیر است و اگر بذر آلوده در گلخانه کشت شود نشاء‌های حاصله نیز آلوده شده و پس از انتقال به زمین اصلی می‌تواند به راحتی بوته‌های همجوار خود را نیز آلوده کند.

وی در باره نشانه‌های این بیماری روی میوه، برگ، گل و ساقه گفت: این ویروس موجب چروکیدگی قهوه‌ای، ریز و بد شکل شدن و از دست رفتن بازارپسندی میوه می‌شود و روی برگ‌ها نیز منجر به ایجاد تاول‌های شدید شده و در این صورت برگ امکان انجام فتوسنتز را از دست داده و لکه‌های سوختگی به شکل موازئیکی روی آن را می‌پوشاند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی بوشهر گفت: درصورت انتقال بیماری چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی به خاک در زمان آیش که هیچ کشتی انجام نمی‌شود این ویروس در خاک تا فصل کشت بعدی باقی می‌ماند.

سبحانی تاکید کرد: باتوجه به اینکه تاکنون این ویروس در کشور وارد نشده کشاورزان در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک موضوع را به کارشناسان امر انعکاس داده تا پس از شناسایی درصورت اثبات آلودگی، در راستای پیگشیری از شیوع و همه گیری این ویروس کانون آلودگی را معدوم کنند.
 
خبر معدوم شدن فلفل دلمه‌ای‌های ایرانی در آذربایجان دروغ است

رحیم وهاب‌زاده نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آذربایجان  در واکنش به خبر معدوم شدن فلفل دلمه‌ای ایران توسط آذربایجان: این خبر دروغ است، چون اصلا آذربایجانی‌ها از کشور ما فلفل دلمه‌ای وارد نمی‌کنند. اگر هم وارداتی انجام شود در تناژ بسیار پایین است و این که در خبر آورده‌اند ۲۶ تن صحت ندارد.

هیچ کشوری در پروتکل‌های تجاری حق ندارد بدون هماهنگی با صادر کننده، بار کشور مبدا را معدوم کند. هزینه معدوم کردن برای هر کامیون بار کمتر از ۳ تا ۴ هزار دلار نیست.

اگر کالایی مطابق استاندارد‌های کشور مقصد باشد، به صادر کننده اطلاع داده و مرجوع می‌شود. معدوم کردن بدون هزینه امکان پذیر نیست.

صادر کنندگان برای بازگرداندن ارز، هماهنگی با بانک و مجوز کارت بازرگانی نیاز دارند که بارنامه را نشان دهند و اگر کالایی مرجوع شده به نهاد‌های مختلف اعلام شود.

متاسفانه برخی رسانه‌ها شایعه می‌کنند که قیمت‌ها در بازار پایین بیاید تا عده‌ای دوباره آن را بخرند و به کشور دیگری صادر کنند سود بیشتر ببرند. جو روانی داخلی هم الان طوری شده که مردم فکر می‌کنند هر فلفل دلمه‌ای رنگی در بازار هست سمی است. در حالی که این موضوع صحت ندارد.

مسئله برگشت خوردن فلفل دلمه‌ای از روسیه هم نتیجه اهمال یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی است که نامه روسیه در مورد آزمایش‌های مورد نظر را به استان‌ها ارسال نکرده بود. نباید بیخودی روی کالای داخلی عیب بگذاریم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت نود اقتصادی، تاریخ انتشار:۲۷ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۲۱۴۶۱۰۸، www.۹۰eghtesadi.com

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شهرآرا نیوز، تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰، کدخبر:۹۶۰۷۲، shahraranews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین