پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۲۹۵
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
استاندار آذربایجان‌شرقی، توافق برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک و راه‌اندازی بازارچه مرزی و سرمایه‌گذاری متقابل بخش خصوصی دو کشور را از دیگر دستاورد‌های این سفر برشمرد و گفت: با توجه به توانمندی شرکت‌های قطعه‌ساز آذربایجان‌شرقی، برای حضور این شرکت‌ها همچنین ایجاد نمایندگی شرکت‌هایی مانند تراکتورسازی در جمهوری آذربایجان توافق شد.
شعار سال: عابدین خرّم امروز در گفتگو با خبرنگاران، دستاورد‌های سفر دو روزه هیأت سیاسی اقتصادی کشورمان به جمهوری آذربایجان را تشریح کرد و از انجام توافق‌های لازم در خصوص موضوعات مرتبط با استان شامل مشارکت در بازسازی قره‌باغ، فعال‌سازی محور ترانزیتی، ایجاد خطوط مستقیم ریلی و پروازی، تقویت گردشگری سلامت، آغاز تولید برق در سد خداآفرین، ایجاد شهرک صنعتی مشترک و راه‌اندازی بازارچه مرزی خبر داد.

وی افزود: این سفر در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و تأکیدات رئیس جمهور مبنی بر تحکیم و تقویت روابط با همسایگان و نقش‌آفرینی استان‌های مرزی در مناسبات تجاری و اقتصادی صورت گرفت که قطعاً در ارتقاء سطح روابط دو کشور تأثیرگذار خواهد بود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به برنامه‌های سفر هیأت ایرانی به جمهوری آذربایجان، گفت: در این سفر با رئیس جمهور آذربایجان، معاون نخست‌وزیر و چند تن از وزرای دولت این کشور مذاکراتی داشتیم و توافق‌های خوبی برای گسترش همکاری‌های مشترک صورت گرفت.

خرّم خاطرنشان کرد: بازدید‌های کاملی هم از مناطق آزادشده جمهوری آذربایجان و پروژه‌های در دست اجرا در این مناطق انجام و زمینه‌های مشارکت شرکت‌های ایرانی به‌ویژه بخش خصوصی استان در بازسازی این مناطق بررسی شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی متذکر شد: با توجه به تجربیات شرکت‌های ما و ابراز علاقه طرف آذربایجانی، مقرر شد، پیمانکاران و شرکت‌های فنی مهندسی کشورمان در بازسازی مناطق آزادشده قره‌باغ مشارکت فعال داشته باشند.

نصب توربین‌های تولید برق در سد خداآفرین توسط جمهوری آذربایجان

وی اضافه کرد: در بخش انرژی هم نسبت به نصب توربین‌های تولید برق در سد خداآفرین توسط جمهوری آذربایجان و نحوه استفاده مشترک از این سد توافق‌های لازم صورت گرفت.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین توافق برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک و راه‌اندازی بازارچه مرزی و سرمایه‌گذاری متقابل بخش خصوصی دو کشور را از دیگر دستاورد‌های این سفر برشمرد و گفت: با توجه به توانمندی شرکت‌های قطعه‌ساز آذربایجان‌شرقی، برای حضور این شرکت‌ها و همچنین ایجاد نمایندگی شرکت‌هایی مانند تراکتورسازی در جمهوری آذربایجان توافق شد.

وی با اشاره به مذاکرات صورت‌گرفته برای ایجاد توازن در تعرفه‌های رفت وآمد و برپایی نمایشگاه‌های مشترک، خاطرنشان کرد: ایجاد خط مستقیم ریلی از نخجوان به تبریز و خط پروازی تبریز- باکو و تقویت حوزه گردشگری بویژه گردشگری سلامت از طریق مرز آذربایجان‌شرقی از دیگر توافق‌های صورت‌گرفته در این سفر بود.

گشایش گذرگاه‌های خداآفرین و مرزآباد برای تردد اتباع ۲ کشور و مبادلات تجاری

خرّم با اشاره به درخواست طرف آذربایجانی برای گشایش گذرگاه‌های خداآفرین و مرزآباد برای تردد اتباع دو کشور و مبادلات تجاری، یادآور شد: مقرر شد، مطالعات احداث پل مرزی زنگلان- مرزآباد برای ایجاد ارتباط جاده‌ای و ریلی دو کشور همچنین فعال‌سازی محور ترانزیتی در مناطق آزادشده با همکاری طرفین آغاز شود.

وی تأکید کرد: توافق‌های صورت گرفته در این سفر توسط هیأت‌های کارشناسی دو کشور پیگیری خواهد شد تا به مرحله عملیاتی برسد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به همراهی معاون نخست‌وزیر و وزرای دولت آذربایجان با هیأت ایرانی در طول این سفر دو روزه بیان داشت: این سفر در مجموع سفر موفقی بود و قطعاً در ارتقاء سطح روابط دو کشور و نقش‌آفرینی استان‌های مرزی در مناسبات تجاری و اقتصادی موثر خواهد بود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر:۱۴۰۰۱۱۰۶۰۰۰۳۲۴، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین