پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۳۷۳
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
پس از نقدی منفی که ایرنا از «پلاک ۱۳» منتشر کرد، شبکه سه سیما نتوانست از انتقاد درباره سریال کم‌بیننده و ناموفقش به سادگی عبور کند و در برنامه «سلام صبح‌بخیر»، حمله‌ای به این خبرگزاری انجام داد. در این جریان رد و بدل شدن اطلاعات، افشاگری ها و توضیحاتی نیز درباره شهید حسن ایرلو رد و بدل گردید.
شعار سال: «پلاک ۱۳» به کارگردانی آرش معیریان، این روزها روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود، سریالی ۹۰ قسمتی که به گفته سلیم ثنائی (تهیه‌کننده)، حدود ۳۵ درصد مخاطب دارد ولی مورد استقبال منتقدان واقع نشده است. به دنبال اعتراض‌هایی که نسبت به کیفیت پایین «پلاک ۱۳» مطرح شده است، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، با جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون، گفت‌وگویی درباره این سریال انجام داد که حواشی بسیاری از جمله پاسخ دور از انتظار صداوسیما را به دنبال داشت.

در گفت‌وگوی با جبار آذین، این منتقد، درباره آرش معیریان، کارگردان «پلاک ۱۳» گفت: «کارگردان این سریال جزو کسانی است که در دانشگاه سینما را تدریس می کند. اما آثاری که در سینما و تلویزیون ساخته با استفاده از فرمول‌های فیلم فارسی است. او در دانشگاه از آیزنشتاین صحبت می‌کند و در عمل فیلم‌ها و سریال‌هایی مثل «پلاک۱۳» می‌سازد که فاجعه است. آقای معیریان در یکی از فیلم‌هایش چند فیلم فارسی قبل از انقلاب را با هم ترکیب کرده بود. در مجموع چیزهایی که ساخته نشات گرفته از فرمول‌های فیلم فارسی است.» آذین ادامه داد: «در برهه‌ای که جامعه به آثار خوب نیاز دارد و درگیر فشار و گرفتاری است، تلویزیون باید آثار شاد و امیدبخش تولید کند. اما کارگردان‌ها به جای این که ادامه دهنده مسیر رضا عطاران، سروش صحت و مهران مدیری باشند، فرمول‌های فیلم فارسی را در قالب سریال پیاده می‌کنند.» 

این منتقد، «پلاک ۱۳» را سریالی در ادامه سریال‌های سطحی تلویزیون خواند و گفت: «این سریال از هیچ نظر هیچ امتیازی ندارد. نه به لحاظ مضمون نوآور است. نه به لحاظ ساختار فیلمنامه‌ای محکم و استاندارد است و نه از منظر کارگردانی شاهد جلوه‌های خوب بصری هستیم. بازی‌ها به حال خود رها شده و از بازیگران به درستی بازی گرفته نشده است. در حالی که از این هنرمندان در سریال‌های دیگر بازی‌های خوبی دیده‌ایم.»

پس از این‌که ایرنا، گفت‌وگو با جبار آذین را در انتقاد به سریال «پلاک ۱۳» منتشر کرد، برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سه، حدود سه دقیقه از زمان خود را به این ماجرا اختصاص داد و به جای توضیح درباره کیفیت این سریال، زمان خود را صرف حمله به خبرگزاری ایرنا کرد که ارگان رسانه‌ای دولت سیزدهم شمرده می‌شود.

مجری برنامه، صحبت‌های خود در انتقاد به خبرگزاری ایرنا را با صحبت‌های مقام معظم رهبری آغاز کرد و گفت: «پنج ماه پیش، در زمان تنفیذ ریاست جمهوری، مقام معظم رهبری به نقش رسانه‌ها اشاره کردند و گفتند دشمن امروز بیش از تحرکات نظامی، جنگ نرم را در دستور کار خود قرار داده است و ما باید هوشمندانه عمل کنیم. البته این اولین‌باری نبود که ایشان به نقش رسانه‌ها اشاره می‌کردند و همین چند وقت پیش در دیداری با مداحان، دوباره روی نقش رسانه‌ها تاکید کردند.». «البته در دستگاه‌های عریض و طویل دولتی، سطح کیفی کارها خیلی پایین‌تر از سطح توقع است. بحث ما درباره این دولت است که جهادی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل می‌کند و توقع داریم که عملکردها هم بهتر باشد، در صدر این رسانه‌ها خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران یا همان ایرنا قرار دارد.» مجری برنامه با اشاره به عملکرد خبرگزاری جمهوری اسلامی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، به طور بی‌سابقه‌ای از تریبون صداوسیما به ایرنا حمله کرد و گفت: «همین چندوقت اخیر و ماه‌های ابتدایی دولت، هیچ کنش رسانه‌ای که درخور شان دولت باشد از جانب این خبرگزاری انجام نشده و رفتار بسیار منفعلانه و کندی داشته است. حتی در مواجهه با شبهاتی که پیرامون ماجرای سفر آقای رییسی پیش آمد، کم‌تر به آن پرداخته شد.» پخش کننده ویدیو در حال بارگیری است.

او به یکی از خطاهای این خبرگزاری هم اشاره کرد و گفت: «قبل‌تر در ماجرای گاف خبری که پس از شهادت شهید حسن ایرلو در یمن اتفاق افتاد و باعث ماهی‌گیری رسانه‌های معاند از این ماجرا شد، همه و همه مواردی است که رد انفعال و کم‌توجهی را در آن دید. رییس جمهور هم در سفر اخیرشان به قم گفتند که دولت در پوشش رسانه‌ای فعالیت‌های خود، نقص جدی دارد و در بخش رسانه‌ای باید اصلاحاتی انجام شود. این انتقادها یعنی خود رییس‌جمهور هم به کمبودها و خلل‌ها توجه دارند و نباید در روی همان پاشنه‌ای که می‌چرخیده، بچرخد.»

با این‌که در این بخش از برنامه «سلام صبح بخیر»، هیچ اشاره مستقیمی به ماجرای سریال «پلاک ۱۳» نشد و حتی رویکرد مجری برنامه هم سیاسی بود تا فرهنگی، اما تمام این ایرادها به ایرنا، درست پس از مصاحبه جبار آذین با این خبرگزاری و انتقاد نسبت به پایین بودن کیفیت «پلاک ۱۳» مطرح شد و حالا افراد زیادی مخصوصا در فضای مجازی، این دو موضوع را به هم پیوند زده‌اند. به نظر می‌رسد صداوسیما نتوانسته انتقاد یک منتقد را پذیرا باشد و تصمیم گرفته در یک پاتک، پاسخ ایرنا را این‌گونه بدهد.
 
اطلاعات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر: 
حسن ایرلو (۱۰ خرداد ۱۳۳۸ – ۳۰ آذر ۱۴۰۰) نظامی و دیپلمات ایرانی و سفیر تام‌الاختیار و فوق‌العاده ایران در یمن بود. ایرلو از اعضای پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران بود که به درخواست سردار قاسم سلیمانی مسئول میز یمن در ایران شد. وی در مهرماه ۱۳۹۹ به‌عنوان اولین سفیر رسمی ایران در یمن معرفی شد. او در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۹۹ توسط دولت آمریکا تحریم گردید. خبرگزاری ایرنا در یک قسمت که بعدها آن را از خروجی خود حذف کرد، نوشته بود که حسن ایرلو همان عبدالرضا شهلایی است.ولی وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که آنها دو فرد متفاوت هستند و پاداش برای دستگیری عبدالرضا شهلایی همچنان پابرجاست. ایرلو در ۲۰ آذر ۱۴۰۰ به کرونا مبتلا شده بود و وزارت خارجه ایران مقدمات بازگشت ایرلو به ایران را فراهم کرد. تا اینکه بعد از گذشت یک هفته ایرلو با یک هواپیمای عراقی به ایران بازگشت و سرانجام در بامداد ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ درگذشت. علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه دولت عربستان سعودی را مقصر مرگ ایرلو دانست. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در ۳۰ آذر ۱۴۰۰ گفت که ایرلو از جانبازان شیمیایی جنگ ایران و عراق بوده و در محل مأموریت به کرونا مبتلا شد و پس از بازگشت در شرایط نامناسب، در سحرگاه درگذشت.
عبدالرضا شهلایی (زاده ۱۳۳۷ کرمانشاه) به گفته دولت آمریکا معاون نیروی قدس است و سازمان‌های زیادی را کنترل می‌کند که مسئول حملات به نیرو‌های آمریکایی‌ها و متحدان آن‌ها در سراسر جهان هستند و علاوه بر برنامه‌ریزی کشتن تعداد زیادی از سربازان ائتلاف در عراق، مهمات و اسلحه گروه‌های شیعه را نیز تأمین کرده و می‌کند. او در سال ۲۰۰۸ به دلیل همین اقدامات به عنوان تروریست در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفت. به گفته سازمان مجاهدین خلق، او ۶۴ ساله و متولد کرمانشاه و در دوران جنگ ایران و عراق از فرماندهان قرارگاه برون‌مرزی رمضان بوده و بعد از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) همراه با محمد جعفری صحرارودی برای طراحی عملیات علیه نیرو‌های آمریکا و سازمان مجاهدین خلق به عراق رفته‌اند. هیچ سابقه‌ای از عبدالرضا شهلایی در قرارگاه رمضان منتشر و علنی نشده و حتی در خاطرات فرماندهان جنگ و مطالب منتشر شده دربارهٔ عملیات‌های دوران جنگ و اشاراتی که به تمامی یگان‌های مختلف ۵۷ گانه سپاه در جنگ می‌شود، نام عبدالرضا شهلایی دیده نمی‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار:۷ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر: 1596923، khabaronline.ir / سایر منابع.
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین