پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۴۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
مشاور وزیر در امور بانوان و خانواده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مردانی که زمانی توسط زنان پرورش یافته‌اند، بعد از چندی به این نتیجه می‌رسند، توانایی برنامه‌ریزی و مدیریت کشور فقط از عهده بازوان پرقدرت آنان برمی‌آید و زنان قدرت اداره کشور را ندارند.

شعارسال: سودابه رادفر به عنوان عضو شورای راهبردی کنگره زنان موفق ایران بیان کرد: عرصه‌های مدیریتی کشور ملک مردان می‌شود و زنان در خانه می‌مانند تا مردان دیگری بزرگ کنند که مانند مردان پیشین صاحب منصبان اداره­ کشور شوند.

وی تاکیدکرد: دور باطلی که قرن‌ها برجامعه زنان سایه افکنده و هرچند بطلان آن بدیهی به نظر می‌رسد؛ اما شیرینی قدرت، اجازه پذیرش این حقایق ساده را به مردان نداده و سال‌هاست زنان برای گرفتن حقوق مسلم و اولیه خود مبارزاتی طاقت‌فرسا را آغاز نموده اند.

رادفرد گفت: در دنیای امروز، استفاده مناسب از تمام منابع و سرمایه ها به عنوان یک اصل، پذیرفته شده و همه کشورها در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و...، آن را فراروی توسعه قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: از این حیث، حضور زنان در تمام لایه‌های حکومت به عنوان نیرویی که نیمی از سرمایه انسانی هرکشوری راتشکیل می‌دهند، مزیت رقابتی محسوب شده و کشورهای توسعه یافته با سرمایه‌گذاری‌های ریشه‌ای سعی در پرورش استعدادهای زنان در کشور دارند تا با استفاده از نخبگان زن، آن بخش از جامعه را که به دلایل عدیده از چرخه قدرت خارج شده‌اند، به سطوح فوقانی جامعه برسانند.

مشاور وزیر در امور بانوان و خانواده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکیدکرد: کشورهای موفق ضرورت افزایش مشارکت سیاسی زنان را به عنوان یکی از الزامات توسعه متوازن و پایدار پذیرفته‌اند و به‌همین‌دلیل افزایش درصد مشارکت سیاسی زنان را یک اولویت مهم در برنامه‌های خود می‌دانند.

عضو شورای راهبردی کنگره زنان موفق ایران اضافه کرد: طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2015، رتبه شکاف جنسیتی ایران در بین 142 کشور جهان 137 است. یعنی ایران با آخرین کشور دنیا فقط پنج رقم فاصله دارد. مشارکت سیاسی زنان (حضور در مناصب سیاسی)در این آمار چیزی نزدیک به صفر و طبق آمارهای داخلی، کمتر از پنج درصد است، درحالی‌که میانگین این رقم در جهان بالای 25 درصد بوده و در کشورهای اسکاندیناوی از40درصد فراتر رفته است.

رادفرد گفت : برای رفع این توازن‌نداشتن، فعالان و صاحبنظران حوزه زنان، راهکارهای مختلف و متعددی را پیشنهاد داده‌اند. تبعیض جنسیتی مثبت، مانند آنچه در افغانستان اتفاق افتاده است، حزبی‌شدن انتخابات و تخصیص سهم بیشتری به زنان در هر حزب، تشکیل تشکل‌های مردم نهاد دراین‌زمینه، راهکارهایی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند و قطعا استفاده از تجربه سایر کشورها می‌توانددر این راه مفید و مؤثر واقع شود.

وی بیان نمود: یکی از مهم‌ترین مسائلی که چندان به آن پرداخته نمی‌شود، حضور خود زنان در این عرصه است. باوجود ظرفیت‌هایی که در زنان وجود دارد و فشارهایی که فعالان زن، به احزاب وارد کردند تا در فهرست‌های خود سهمی 30 درصدی به زنان بدهند، ثبت‌نام زنان در انتخابات مجلس دهم از 11 درصد فراتر نرفت.

وی افزود: زنان باید بپذیرند رفع تبعیض‌هایی که نه تنها در ایران بلکه در همه جای جهان، بر آنان تحمیل می‌شود، بدون از خود گذشتگی و تلاش بی‌وقفه آنان امکان‌پذیر نخواهد بود. نگاهی به تاریخ حقوق زنان در جهان نشان می‌دهد که وضعیتی که امروز در بسیاری از کشورهای مترقی جهان وجود دارد، یک شبه و به سادگی به‌وجود نیامده است. زنان بزرگی تلاش و مبارزه کرده‌اند تا توانایی و قدرت خود را در تمام عرصه‌های اجتماعی به اثبات برسانند و برای رسیدن به این حق راهی جز حضور حداکثری وجود ندارد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری موفق این رویداد بزرگ بانوان موفق ایران، راهی باشد برای ارائه راهکارهای تخصصی و کارآمد معضلات حوزه زنان، تا زنان شایسته بدلیل زن بودن از دستیابی به پست های مدیریتی باز نمانند و جایگاه والای زنان کشور در این کنگره با موفقیت نمایان گردد، همچنین خوشبختانه با توجه به اهمیت موضوع، از این کنگره استقبال بسیار خوبی از سوی کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها، دانشگاه ها و دیگر بخش ها صورت گرفته و امیدواریم با حضور وزراء و مدیران تاثیر گذار، این کنگره دستاوردهای خوبی برای جامعه بانوان کشور داشته باشد.

عضو شورای راهبردی کنگره زنان موفق ایران افزود: علاقه مندان و پژوهشگران گرامی توانند با توجه به محورهای کنگره از جمله شناسایی موانع پیش روی نقش آفرینی مدیریتی بانوان در دستگاه اجرایی، بررسی موانع فرهنگی و اجتماعی در عدم حضور بانوان کشور در بخش های مدیریتی، شناسایی راهکارهایی جهت افزایش حضور بانوان در بخش های مدیریتی، شناسایی فرصت و تهدیدها در عرصه حضور بانوان در بخش های مدیریتی و...، مقالات خود را برای شرکت در این کنگره از طریق پایگاه اینترنتیwww.topwomeni.ir به دبیرخانه کنگره، ارسال نمایند.علاقه مندان برای کسب اطلاعات تکمیلی میتوانند به پایگاه اینترنتی کنگره مراجعه و یا با شماره های 4-33699093-021و 9-36621318-021 تماس حاصل نمایند.

براساس گزارش دبیرخانه کنگره زنان موفق ایران، رادفرد افزود: نخستین کنگره بین المللی زنان موفق ایران همگام با ماده 31 برنامه ششم توسعه، باهدف بهره مندی جامعه از سرمایه انسانی بانوان توانمند در فرآیند توسعه پایدار و متوازن وافزایش حضور آنان در مناصب مدیریتی وسیاسی کشور باحمایت معاونت امورزنان وخانواده ریاست جمهوری، استانداری تهران، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نفت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان صدا و سیما، سازمان آموزش و فنی حرفه ای کشور، سازمان بهزیستی، سازمان تبلیغات اسلامی،مرکز آمار ایران، جمعیت هلال احمر، دانشگاه الزهرا،کانون زنان بازرگان ایران، با همکاری دفتر امور بانوان و خانواده و وزارتخانه ها، استانداری ها، سازمان های مدیریتی، با محوریت ارتقاء مدیریت و رهبری زنان در دستگاه های اجرائی در عرصه ملی، دیپلماسی و تعاملات بین المللی، با دعوت گسترده از مقامات ملی و بین المللی، از جمله ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی؛ وزرای محترم، بانوان موفق در عرصه های ملی و بین المللی از کشورهای مختلف جهان و مدیران زن دردستگاه های اجرایی کشور، به همت مرکز همایش­های بین المللی توسعه؛ 21دی ماه 95 در سالن اجلاس سران اسلامی تهران، برگزار می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 26 آبان 1395، کدمطلب: 95082618908 ،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین