پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۷۰۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
در تاریخ 116 ساله جایزه معتبر بین المللی نوبل، 48 زن موفق به کسب این جایزه شده اند.

شعار سال: جایزه نوبل اولین جایزه بین المللی است که از سال 1901 هر ساله توسط فرهنگستان پادشاهی علوم سوئد، آکادمی سوئد، انستیتوی کارولینسکا، کمیته نوبل نروژ برای موفقیت­ در رشته های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی، اقتصاد، پزشکی، ادبیات و صلح اعطا می‌­شود.

تاکنون 822 مرد موفق به کسب این جایزه شده اند، این درحالی است که در لیست برندگان این جایزه تنها نام 48 زن به چشم می خورد و بیشترین جوایز مربوط به حوزه های ادبیات و صلح بوده است.

زنان در رشته صلح 16، ادبیات 14، فیزیولوژی و پزشکی 12، شیمی چهار، فیزیک دو و یک بار در حوزه اقتصاد این جایزه را از آن خود کرده اند.

ماری کوری، فیزیکدان و شیمیدان لهستانی و بنیانگذار رشته رادیولوژی نخستین زنی است که برنده جایزه نوبل شد. او همچنین تنها دانشمندی است که دوبار جایزه علمی نوبل را در رشته‌های فیزیک و شیمی دریافت کرده است.

توکل عبدالسلام خالد کرمان، روزنامه‌نگار، فعال سیاسی، مدیر سازمان زنان یمنی با کسب جایزه صلح در سن 32 سالگلی عنوان جوانترین برنده جایزه نوبل را از آن خود کرد.

یکی دیگر از زنان برنده صلح نوبل آنگ سان سوچی، ٬ وزیر کنونی حکومت و وزیر امور خارجه میانمار است. او در سال 1991 به دلیل مبارزه با در راه دموکراسی و مخالفت با خشونت برای حقوق بشر موفق به کسب این جایزه شد.

گرتی کوری زیست‌ شیمی‌دان آمریکایی بود سومین زن در جهان و اولین زن آمریکایی بود که در یک رشته علمی جایزه نوبل گرفت. گرتی کوری اولین زنی بود که جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی گرفت.

او به همراه كارل كوری، همسرش پس از چند سال فعاليت در بخش ‏های علمی، نخستين تحقيقات خود را به بررسی فعاليت انسولين در تنظيم ميزان قند خون اختصاص دادند و سرانجام موفق به جداسازی تركيب خاصی از گلوكز در بافت ‏های عضلانی شدند كه تا آن زمان ناشناخته بود.

اين تركيب به افتخار كاشفان آن به "استِر كوری" معروف شد. اين زوج دانشمند به دليل تحقيقات مهمی كه منجر به كشف راه‏ های تغيير شكل گليكوژن در كبد شد در سال 1947 به دريافت جايزه نوبل پزشكی نائل آمدند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آناتولی، تاریخ انتشار 11 تیر 96، کد مطلب: -، www.aa.com.tr


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین