پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۶۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: زنانی که می‌خواهند وارد عرصه مدیریت سیاسی کشور شوند باید قدرت ریسک پذیری بالاتری داشته باش

شعار سالرئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: زنانی که می‌خواهند وارد عرصه مدیریت سیاسی کشور شوند باید قدرت ریسک پذیری بالاتری داشته باشند.

پروانه سلحشوری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، اظهار کرد: وقتی بحث دخالت زنان در حوزه قدرت سیاسی پیش می‌آید مهمتر از هر چیز توسعه کشور است و در مباحث توسعه‌ نیز یکی از نشانه‌ها و شاخص‌ها در هر کشور توسعه یافته، مشارکت سیاسی در سطح نخبگان سیاسی است و این از پایین سطح مشارکت یعنی رأی دادن تا سطوح بالای نخبگان سیاسی یعنی ریاست جمهوری را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های سلامت، بهداشت، آموزش و پرورش و آموزش عالی زنان از وضعیت خوبی برخوردارند، یادآور شد: وضعیت ما به نسبت کشورهای توسعه یافته بهتر است. همچنان که می‌دانیم میانگین دانشجویان در سطح کارشناسی ۶۰ درصد دختران هستند اما در حوزه‌های سیاسی سطح مشارکت پایین می‌آید و ساختار مردانه قدرت زنان را به بازی نمی‌گیرد و اجازه نمی‌دهد زنان بروز کنند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: موانع متعددی در راه رشد زنان در این عرصه وجود دارد. یکی از دلایلش این است که زنان حضور و بروز مستمری نداشته‌اند و زنانی که وارد این عرصه می‌شوند باید قدرت ریسک پذیری بالاتری داشته باشند.

سلحشوری در ادامه با بیان اینکه نیازمند حضور زنان در عرصه های سیاسی و مدیریتی هستیم گفت: در حوزه قدرت ثابت شده هر جا که زنان عهده دار مسئولیت بوده‌اند هفتاد درصد کمتر از مردان به فساد اداری دچار شده‌اند. اگر خود را با کشورهای آسیای میانه بخواهیم مقایسه کنیم می‌بینیم که جامعه ما پیشرفته است و زن در آن ارزش دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص تعاملات فراکسیون زنان با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: توزیع نظارتی مجلس گسترده است و معاونت زنان از جمله معاونت‌هایی است که ارتباط خوبی با آنها داریم. لذا همکاری خوبی در جریان است و سعی می‌کنیم که چنین ارتباط‌هایی را با تمامی نهادها و دستگاه‌ها داشته باشیم.

در ادامه این میز گرد سوالی در خصوص وضعیت زنان سرپرست خانوار و اقداماتی که مجلس انجام داده است مطرح شد که فاطمه ذوالقدر نماینده تهران در این باره اظهار کرد: هم در مجلس قبلی و هم در این مجلس این مساله در دست اقدام بود. حدود ۳.۵ میلیون خانم سرپرست خانوار وجود دارد که تلاش کرده‌ایم علی رغم اینکه در لایحه برنامه ششم دیده نشده بود ماده‌ای را اضافه کردیم که تا پایان سال اول برنامه ششم تمامی این افراد توسط دولت تحت پوشش بیمه ای قرار گیرند، که خوشبختانه در کمیسیون تلفیق هم به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه مشکل دیگری که در این بخش وجود دارد مربوط به زنان بدسرپرست است گفت: متاسفانه آمار دقیقی از این افراد وجود ندارد. آنها هم مشکلاتی را دارند که باید مورد حمایت قرار گیرند.

این عضو فراکسیون زنان مجلس خاطر نشان کرد: شهرداری، بهزیستی و کمیته امداد برنامه هایی دارند و آموزش‌های حرفه‌ای برای ورود به بازار کار به آنها داده می‌شود. اخیرا هم شهرداری نمایشگاهی را برای معرفی دستاوردهای این افراد برگزار کرد.

در ادامه این نشست فاطمه سعیدی عضو فراکسیون زنان مجلس درباره اینکه زنان در چه جایگاه و مرتبه‌ای از مدیریت سیاسی جامعه می توانند قرار گیرند گفت: متاسفانه رتبه زنان پایین است. اما زنان جامعه ما از توانمندی بالایی برخوردار هستند که متاسفانه هنوز در امور سیاسی کشور از آنها استفاده نشده است.

وی افزود: زنان ما توانمند هستند و نشان داده‌اند که هر جا که حضور داشته‌اند موفق عمل کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حضور نیافتن زنان در عرصه‌های مدیریتی مبنی بر عدم توانمندی آنان نیست گفت: بیش از ۶۰ درصد فرهنگیان کشور و همچنین دانش آموزان دختر در جامعه خانم هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه خوشبختانه دولت با انتخاب هایی که انجام داده نشان داده به حضور زنان در عرصه های مدیریتی اعتقاد دارد گفت: در دولت بعدی که ان‌شاءالله دولت تدبیر و امید باشد باید یکی از برنامه های استفاده از زنان و جوانان باشد.

در ادامه این نشست سوالی در خصوص چگونگی برخورد با وضعیت اعتیاد در میان زنان مطرح شد که فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس در این باره اظهار کرد: در آسیب هایی که جامعه بر روی زنان می گذارد خانواده ها هم نقش مهمی دارند. ما در مقابل تهاجم فرهنگی قرار داریم، وقتی خانواده از فرزند خود غفلت می‌کند قطعا یک سری اثرات منفی بر جای می گذارد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد آموزشی در فرهنگ سازی برای مقاوم کردن افراد در برخورد با آسیب‌های اجتماعی تاثیر گذار است گفت: آمار ما نسبت به دنیا خیلی پایین‌تر است اما ما در مجلس هم در این زمینه می‌توانیم با کمک کمیسیون آموزش و فراکسیون زنان نسبت به اصلاح سیستم آموزشی اقدام کنیم و در جهت رفع مشکلات گام برداریم.

ذوالقدر ادامه داد: متاسفانه نه تنها اعتیاد بلکه ایدز هم از مسائلی است که باید آموزش و پرورش هم به آن توجه کند.

فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز در سخنانی اظهار کرد: اعتیاد متاسفانه در خانم‌ها نیز رو به گسترش است و حتی به دامنه مدارس هم راه پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: کمیسیون آموزش مجلس واقعا به دنبال شفاف سازی است و هر جا شفاف سازی صورت گرفته نتیجه خوبی داشته است.

وی افزود: حتی بیمارستان هایی برای ترک اعتیاد دانش آموزان وجود دارد که جای نگرانی است. این مساله را هم در زمان فانی وزیر سابق آموزش و پرورش و هم از زمانی که دانش آشتیانی عهده دار وزارتخانه آموزش و پرورش شده‌اند مطرح کرده‌ایم و یکی از مطالبات ما از وزیر این است که در مسائل تربیتی و پرورشی به ویژه دختران دانش آموز حتما این مسائل را مورد توجه قرار دهد.

سعیدی با بیان اینکه در این مورد هم آمار دقیقی وجود ندارد گفت: آمار ما در حبس و حصر است و شاید یکی از دلایل عدم ارائه آمار این باشد که مردم نگران نشوند.

در ادامه این نشست سوال دیگری در خصوص اظهارات انصاری معاون حقوقی رئیس جهور مبنی بر شکایت از برخی رسانه‌ها مطرح شد و پاسخی که اخیرا دستگاه قضا به صحبت‌های روحانی داده است که فاطمه سعیدی عضو فراکسیون زنان مجلس در این باره اظهار داشت: آنچه آقای انصاری گفته‌اند این بود که مطبوعات از شفاف سازی دور می شوند و اگر هم آقای روحانی از قلم ها صحبت می‌کنند منظور این است که ما قلم‌های راست و درست می‌خواهیم. اگر شما به برخی نشریات خاص اشاره دارید که لب به توهین باز کرده‌اند این موضوع مطبوعات را زیر سوال می‌برد و منافع ملی را به خطر می اندازد.

پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس هم در این باره اظهار کرد: مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند و باید حضور قوی و جدی داشته باشند و در واقع معتقد هستم در بعضی حوزه ها به هیچ وجه رویکرد سیاسی نباید مطرح شود. هر رسانه ای متعلق به هر رویکردی که هست باید به حرمت اسلام و دین و اشخاص احترام بگذارد.

وی افزود: رئیس جمهور منتخب مردم است و چطور رسانه‌ای به خود اجازه می‌دهد که به منتخب مردم توهین کند، یاشار سلطانی را دستگیر می‌کنند به چه جرمی؟ و یا حتی در مورد مساله برجام متاسفانه برخی قسمت خالی لیوان را می‌بینند.

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران نیز در این زمینه اظهار کرد: آزاد بودن رسانه‌ها یکی از نشانه‌های دموکراسی است. حتی آزادی به معنای انتقاد پذیری می‌باشد. اگر تخریب و توهین انجام شود دیگر آزادی رسانه معنایی ندارد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايسنا، تاریخ انتشار: 19 آبان 1395، کد مطلب: 95081913366:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین