پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۴۴
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: روحانی برخلاف وعده‌های انتخاباتی‌اش نتوانسته است در رفع محرومیت‌های تاریخی زنان عملکرد قابل قبولی داشته باشد.
شعارسال: روزنامه آرمان امروز یکشنبه 95/5/18 گفت و گویی با الهه کولایی، استاد دانشگاه و فعال اصلاح‌طلب و همچنین فعال حوزه زنانانجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

* از عملکرد دولت در حوزه زنان رضایت دارید؟ و اینکه رئیس‌جمهور توانسته است به وعده‌های خود درباره ایجاد فرصت‌های بیشتر برای ورود زنان به جایگاه‌های مدیریتی عمل کند یا خیر؟

یکی از مهم‌ترین مطالبات از دولت روحانی که در شعارهای ایشان هم مطرح بود، ایجاد بستری در جهت دادن فرصت‌های برابر به زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، مدیریتی و... است. اگرچه همگان می‌دانند که تبعیض‌های گوناگون علیه زنان ریشه‌ای تاریخی و فرهنگی دارد اما نقش و تاثیر تصمیم‌گیرندگان و کارگزاران در این حوزه بسیار مهم است. از روحانی انتظار داشتیم در سطوح بالای تصمیم‌گیری و مدیریت، همکاران را موظف سازد تا از توانمندی‌ها، تخصص و شایستگی‌های زنان ایرانی بیشتر و مطلوب‌تر استفاده کند. زنانی که به لطف و برکت آرمان‌های انقلاب اسلامی در طول سال‌های گذشته فرصتی برایشان فراهم شد تا بتوانند استعدادهای انسانی و خدادادی خود را به منصه ظهور و به مرحله فعلیت برسانند تا از آن در جهت رفع نیازهای خود و جامعه بهره برند اما در ایران همانند سایر کشورهای خاورمیانه، کمتر شاهد ایجاد فرصت‌های برابر و مناسب در جهت استفاده از توانمندی‌های انسانی زنان در جامعه هستیم و باید بگویم که دکتر روحانی در این زمینه برخلاف وعده‌های انتخاباتی‌اش نتوانسته است به دلایل مختلف از جمله نبود اراده و عزم راسخ و مستحکم در رفع محرومیت‌های تاریخی زنان عملکرد قابل قبولی ارائه دهد. با توجه به واقعیت‌های منطقه و ایران همچنان انتظار داریم تا در فرصت باقی مانده از دولت ایشان، شاهد تلاش و اقدام در جهت اصلاح این رفتار باشیم و دولت یازدهم شرایط مناسب‌تری برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی فراهم کند؛ آن‌چنان که در وعده‌ها و شعارهای انتخابی خود مطرح کرده بود.

* مهم‌ترین انتقادی که به دولت روحانی می‌شود این است که برخلاف وعده‌های اولیه اش، شاهد حضور زنان در پست‌های مدیریتی نبودیم، آیا نباید از ایشان خواست تا نسبت به تحقق مطالبات زنان به عنوان نیمه تاثیرگذار جامعه اقدامات لازم را مبذول دارد؟

یکی از انتقادها به عملکرد دولت روحانی استفاده از تنها یک زن به عنوان سفیر است و نمی‌توان به یک زن که به عنوان سفیر به مالزی فرستاده شده است، کفایت کرد و نمره خوبی به عملکرد ایشان داد. همچنین از آقای ظریف انتظار داشتیم تا با توجه به محدودیت‌های زنان در وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی، زنان را در مسیر رشد و ارتقای تشکیلاتی قرار داده و مسیر را برای حضور آنان در این عرصه بیشتر از پیش فراهم کنند. البته باید گفت که این نقد به همه دستگاه‌ها وارد است به ویژه در وزارت علوم یا وزارت بهداشت و درمان که با وجود کثرت زنان شایسته و توانمند شاهد تغییر در جایگاه‌های مدیریتی نیستیم. البته این مساله به عنوان یک واقعیت مطرح است که نمی‌توان آثار یک دهه گذشته زن گریزی در کشور را به این زودی‌ها از میان برد اما خواهان تلاش و عزم و اراده بیشتر دولت و کابینه دولت روحانی در این زمینه هستیم تا زنان شایسته و توانمند که در کشور کم هم نیستند، در جایگاه‌هایی قرار گیرند که به جامعه و مردم خود خدمت کنند. چرا که باید تاکید کرد که توسعه یافتگی مستلزم به کارگیری همه نیروهای توانمند در مدیریت کشور است.

* درمجلس دهم و «فراکسیون زنان» که تعداد نمایندگان آن از همه دوره‌ها بیشتر است، چه پیشنهاداتی را ارائه می‌دهید تا به بهبود عملکرد این فراکسیون یاری رساند؟

بر اساس باورهای اسلامی خداوند بندگان برگزیده‌اش را از میان کسانی انتخاب می‌کند که می‌توانند نیازهای مردم را پاسخ گویند و این توفیقی است که خداوند به نمایندگان مجلس داده تا مورد اعتماد مردم باشند و البته فرصتی است که زود از دست می‌رود. از آنجا که در کشور ما و به ویژه در دوران معاصر، زنان همواره در تحولات اجتماعی- سیاسی نقش تعیین‌کننده و موثر داشته و دارند و البته بدان گونه که شایسته و زیبنده آنان است و به ویژه بر اساس دیدگاه‌های رهبر انقلاب اسلامی، نتوانسته‌اند به حقوق انسانی و اجتماعی خود دست یابند، انتظارات بسیاری از فراکسیون زنان مجلس دهم داریم. این فراکسیون بدون تردید باید از تجربه‌های پیشین مجلس به خوبی بهره ببرد. امروز این امکان در اختیار اعضای فراکسیون زنان قرار گرفته تا تجربیات دوره‌های پیشین خانه ملت را بازخوانی کرده و بر اساس آن تجربیات، برنامه و سیاست‌های خود را تنظیم کنند. خوشبختانه امروزه در حوزه زنان فعالیت‌های عمیق و گسترده علمی و پژوهشی انجام شده که در بعد حقوقی، آسیب‌های اجتماعی فرهنگی و اقتصادی انجام شده‌اند که باید در اختیار فراکسیون زنان قرار گیرند و این فرصتی است که آنان را به بهره‌گیری از این تجربیات فرامی‌خواند.

* بخشی از نیازهای زنان موضوعاتی فراجنسیتی است که نیاز و مطالبه همه آحاد جامعه اعم از زنان و مردان است، به نظر می‌رسد که تقویت ارتباط با فراکسیون امید و کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌تواند در رفع این نیازها کارگشا باشد؟

فراکسیون زنان مجلس دهم در یک ارتباط هماهنگ با بدنه دولتی و غیر دولتی می‌تواند گام‌های قابل قبولی در جهت رفع نیازهای زنان ایران بردارد، البته از آنجا که بسیاری از این نیازها مقوله‌هایی است فراجنسیتی و نیاز همه آحاد جامعه، فراکسیون باید یک ارتباط منسجم با بدنه نمایندگان منتخب لیست امید داشته باشد و از حمایت‌های آنان بهره‌برداری کند و از طرف مقابل از مطالعات گسترده پژوهشی در حوزه زنان بهره ببرد تا در جهت وظایف خود از آنها استفاده کند. استفاده از تجربیات فعالان حوزه زنان نیز می‌تواند آنان را در تحقق این هدف مهم یاری کند.

* اصلاح‌طلبان موفق شدند در انتخابات 7 اسفند 94 یکی از موفق‌ترین انتخابات‌ها در سال‌های اخیر را رقم بزنند، چه رویکردها و استراتژی‌هایی را در دستور کار قرار دادند تا با وجود موانع بسیار، توانستند به موفقیت دست یابند؟

تجربه اصلاح‌طلبان درایجاد وحدت و یکپارچگی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی یکی از موفق‌ترین نمونه‌های فعالیت سیاسی سال‌های اخیر در کشور به شمار می‌رود. در واقع پس از 12 سال که مجلس در اختیار طیف راست و جریانات و گروه‌های مختلف وابسته به آن قرار داشت، در این دوره اصلاح‌طلبان توانستند با رفتاری منسجم، یکپارچه و هماهنگ آرای مردم را به گونه‌ای به صندوق‌های رای جاری سازند و آنان را به پای صندوق رای بکشانند که نه تنها ترکیب مجلس دهم را تغییر دهند، بلکه بتوانند یک فراکسیون پرقدرت به نام «فراکسیون امید» که متشکل از اصلاح‌طلبان و نیروهای اعتدالی است را در پارلمان تشکیل دهند. هر چند کوشیدند تا جمع اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان را به عنوان یک ضرورت سیاسی برای تامین مطالبات و خواسته‌های برحق مردم در کنار هم قرار دهند اما نمی‌توان آفات جامعه‌ای را که در آن نهادهای حزبی قدرتمند شکل نگرفته‌اند، مورد غفلت قرار داد که درباره ریزش‌های اخیر فراکسیون امید می‌توان به این آفت‌ها اشاره کرد.

* با توجه به ریزش‌هایی که از آغاز به کار مجلس در میان اعضای راه یافته به مجلس از طریق لیست امید و بعدتر در فراکسیون امید اتفاق افتاد، مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل این ریزش‌ها چه عامل یا عواملی می‌تواند باشد؟

به دلیل پا نگرفتن احزاب قدرتمند و باسابقه و همچنین جوانمرگی احزاب و تشکل‌های سیاسی در کشور در طول ده‌ها سال گذشته، به هر حال آفات و آسیب‌های مربوط به این فقدان خود را به اشکال مختلف در فعالیت‌های سیاسی کشور به نمایش می‌گذارد که از جمله در فعالیت‌های سیاسی شورای عالی اصلاح‌طلبان خود را جلوه داد. در وضعیتی که تعداد بسیار زیادی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده بودند، گریزی وجود نداشت جز اینکه از میان ثبت نام‌شدگان و افرادی که به گونه‌ای درباره سوابق آنان شناسایی صورت گرفته بود، و بدون آنکه در فرآیندهای حزبی آموزش‌های لازم را ببینند، افق دیدشان به هم نزدیک شود یا برنامه‌های منسجم و یکپارچه شکل گیرد، و تنها به دلیل اقتضای شرایط سیاسی حاکم بر جامعه، اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در سراسر کشور لیست‌هایی را شکل دادند که خوشبختانه با اقبال مردم مواجه شد. مردم با اقبال گسترده و کنار زدن افراط‌گرایان به آنان رای دادند تا جریان اعتدال در کشور تقویت شود، تا میانه روی را به جای افراط‌گرایی بنشانند، تا زمینه را برای تامین مطالبات و نیازهای گوناگون خود فراهم کنند. مردم به کسانی رای دادند که با شعار امید و آرامش و رونق اقتصادی آنان را به پای صندوق‌های رای کشانده بودند، بنابراین ایجاد شرایط مناسب جهت تحقق و تامین نیازهای مردم وظیفه اصلی و اساسی فراکسیون امید است که فارغ از ریزش‌ها که در ذات هر جامعه غیرحزبی و دچار ضعف احزاب وجود دارد، این جمع که به عنوان فراکسیون امید شناخته می‌شوند تکلیف دشواری برای اجرایی کردن برنامه‌های اعلام شده در لیست امید بر عهده دارند تا برنامه اصلاحات که به معنای تامین خواسته‌ها و مطالبات مردم و دستیابی به شرایط زندگی محترمانه و انسانی در همه سطوح است را دنبال کنند و تحقق بخشند.

* اگرچه اظهارنظر پیرامون عملکرد «فراکسیون امید مجلس دهم» زودهنگام است، اما آیا در همین مدت زمان کوتاه این فراکسیون توانسته است عملکرد قابل قبولی ارائه دهد؟

به نظر می‌رسد که فراکسیون امید با همین تعداد و با آن ریزش‌هایی که داشت، ظرفیت بسیار بالایی در جهت تامین مطالبات مردم در اختیاردارد. به ویژه آنکه بدنه کارشناسی و متخصص جامعه همان‌گونه که از لیست امید حمایت کرد، از فراکسیون امید مجلس دهم هم حمایت می‌کند تا آنان بتوانند رضایت موکلان خود را جلب کنند. بر این اساس معتقدم که فراکسیون امید آغاز خوبی را به نمایش گذاشت و با گذر زمان شاهد خواهیم بود که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این فراکسیون خود را متبلور می‌سازد و چنان که اشاره شد زمان برای اظهارنظر درباره عملکرد این فراکسیون زود است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: 18 مرداد 1395، کدخبر: 850441، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین