پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۱۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: مردم سال گذشته 1000میلیارد تومان به صورت نقدی و غیرنقدی به بهداشت و درمان کشور کمک کردند.

شعارسال: سید محمد هادی ایازی در نشست با سمن‌های حوزه بهداشت و سلامت استان کرمانشاه، با تاکید بر لزوم نگاه جامعه محور به مقوله سلامت و بهداشت، گفت: باید زمینه مشارکت مردم در این بخش فراهم شود.

وی اولین مساله در زمینه مشارکت مردم را توجه آنها به سلامت خودشان دانست و ادامه داد: مردم ابتدا باید یاد بگیرند کیفیت زندگی خود و خانواده‌هایشان را بالا ببرند و در این زمینه برای بقیه افراد جامعه نیز فرهنگ‌سازی کنند. مشارکت در قالب سازمان‌های مردم نهاد نیز بسار مهم است و این سازمان‌ها باید حول محورهایی که در آنها بیشترین مشکل را داریم، گرد هم آیند.

ایازی از وجود پنج میلیون بیمار دیابتی و 5.5 میلیون فرد در آستانه ابتلا به دیابت در کشور خبر داد و گفت: این حوزه از مهمترین بخش‌هایی است که سمن‌ها می‌توانند به آن ورود کنند. در عین حال حوزه دیگری که سمن‌ها می‌توانند به آن وارد شوند، سرطان است که در کشور 350 هزار بیمار سرطانی داریم و هرسال 90 هزار نفر به این تعداد اضافه می‌شود.

وی اظهار کرد: در حوزه سوختگی هم جای کار برای سمن‌ها وجود دارد، زیرا سالانه 3000 نفر در کشور می‌سوزند و می‌میرند و 120 تا 150 هزار نفر نیز درگیر درجات مختلف سوختگی می‌شوند که این بخش هر ساله 15 هزار میلیارد تومان برای دولت بار مالی دارد. همچنین سمن‌ها می‌توانند نقش بسزایی در پیشگیری از بروز این مشکلات و بیماری‌ها داشته باشند و به آموزش و توانمندسازی مردم کمک کنند که این کار در تمام کشورهای دنیا هم انجام می‌شود.

ایازی با بیان اینکه بخش دیگر مشارکت مردم در حوزه سلامت مربوط به زیرساخت‌های نظام سلام است، گفت: دولت اگرچه برای تامین بودجه و امکانات با همکاری مجلس بسیار تلاش کرده، اما جوابگوی همه نیاز بخش بهداشت و درمان نیست. البته با وجود آنکه هنوز فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی خیلی زیادی در این بخش صورت نگرفته، سال گذشته 1000 میلیارد تومان و در شش ماهه امسال 780 میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی مردم را دریافت کردیم.

به گفته این مسئول، بسیاری از زمین‌های مراکز درمانی کشور از موقوفات مردم است و مردم در خرید تجهیزات درمانی نیز بسیار کمک کردند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت مشارکت بین بخشی را نیز از دیگر مباحث مهم حوزه مشارکت بهداشت و درمان دانست و افزود: ما در بسیاری از مسائلی که پیامد آن به بهداشت و درمان کشور باز می‌گردد، مانند فوت سالانه 16 هزار و 500 نفر در تصادفات که در گذشته رقم آن 25 هزار نفر بود، یا 200 تا 300 هزار نفر مجروح حوادث رانندگی و یا حضور 17 هزار نفر در مراکز درمانی اهواز فقط در یک روز و آن هم به دلیل گرد و غبار، نقشی نداریم.

ایازی ادامه داد: ما در محصولات تراریخته، استفاده از سموم و بذرها، واردت 750 هزار تن روغن پالم به کشور و استفاده از آن در تولید لبنیات و ... نیز هیچ نقشی نداریم، اما پیامدهای آن به ما باز می‌گردد و برای حل این مشکل نیازمند همکاری سایر نهادها و دستگاه‌ها داریم. بنابراین باید توجه کرد که اگر مشارکت دستگاه‌های دیگر نباشد،‌ تمام پول مملکت را هم صرف درمان مردم کنیم، باز کم خواهیم آورد.

وی افزود: البته اقدامات خوبی تا کنون انجام شده که از جمله آنها می‌توان به کاهش 350 هزار تنی واردات پالم و یا کمک به کاهش یازده هزار و 500 نفری کشته‌ها در تصادفات اشاره کرد که با همکاری سایر بخش‌ها بوده است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت از اهمیت مسئولیت‌پذیری اجتماعی دستگاه‌های دیگر خصوصا بانک‌ها اشاره و اظهار کرد: در یک مورد توانستیم با همکاری بانک‌ها 10 مرکز خونگیری با اعتبار 10 میلیارد تومان را در تهران اجرایی کنیم تا کمبود خون در این منطقه جبران شود.

*با یک فیلم آزمایش‌ ایدز را 40 درصد بیشتر کردیم

ایازی در ادامه به لزوم اصلاح رفتار مردم تاکید کرد و افزود: نباید اینگونه باشد که مردم بیمار شوند و بعد به ما مراجعه کنند، بلکه باید ابتدا پیشگیری را سرلوحه کار داشته باشند.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش فرهنگ و هنر در فرهنگسازی بین مردم تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال با پخش سریال "پریا" توانستیم مراجعات مردم برای آزمایش ایدز را 40 درصد افزایش دهیم. در عین حال سه فیلم هم در حوزه اهدا عضو داریم که در جشنواره فیلم فجر اکران می‌شود.

ایازی با بیان اینکه اگرچه این ظرفیت در گذشته مغفول مانده بود، اما اکنون وزارت بهداشت تاکید جدی برای استفاده از آن را دارد، اظهار کرد: حتی خیرین هم می‌توانند به این حوزه وارد شوند، زیرا گاهی تولید یک فیلم خوب از ساخت چند درمانگاه اثرگذارتر است.

ایازی آخرین مولفه مهم که نیازمند مشارکت جدی مردم و سازمان‌های مردم نهاد است را آسیب‌های اجتماعی دانست و تاکید کرد: کرمانشاه در این بخش در معرض خطر است و در چند آسیب مهم رتبه اول تا پنجم کشور را دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 19آبان1395، کدخبر: 95081913912: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین