پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۶۱۴
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
استان سیستان وبلوچستان با توجه به اینکه یک جامعه سنتی است توانست در انتخابات رتبه نخست کشوری را از نظر حضور بانوان در شورا به دست آورد. بر این اساس طی گفت و گوئی با علی اوسط هاشمی استاندار سابق سیستان و بلوچستان به بررسی چرایی و چگونگی این پدیده پرداختیم.

شعار سال: حضور کمرنگ بانوان در انتخابات شوراهای اسلامی همواره یکی از موضوعات مورد بحث مسئولین، کارشناسان و افراد صاحب نظر بوده است. اما این بار در انتخابات دوره جاری شوراهای اسلامی بعد از برگزاری انتخابات، شاهد افزایش حضور بانوان به نسبت دوره های اول تا چهارم شوراهای اسلامی بودیم. استان سیستان وبلوچستان با توجه به اینکه یک جامعه سنتی است در این مهم پیشتاز بود به طوری که توانست رتبه نخست کشوری را از نظر حضور بانوان در شورا به دست آورد. بر این اساس طی گفت و گوئی با علی اوسط هاشمی استاندار سابق سیستان و بلوچستان به بررسی چرایی و چگونگی این پدیده و برخی دیگر از مسائل مربوط به شوراها پرداختیم که در ادامه می خوانید.

*جناب هاشمی در ابتدا سوالمان را با نگاه شما به شوراها شروع می کنیم. شورا در دیدگاه شما چه جایگاهی دارد؟

دراولین دیدارم با شوراهای اسلامی عین این موضوع را مطرح کردم که نشستم با شوراها نشست با مردم است. افراد از روستاها، بخش و شهر کنارهم جمع شده اند که یک شورا را تشکیل داده اند و این خیلی ارزشمند است. صحبت با شوراها صحبت با مردم است و اولین پایه های ایجاد زمینه، برای اعمال اراده مردم برای اداره کشور که توزیع شده در لایه های مختلف شهر روستاها هستند را شوراها می دانم. اگر شوراها درمسیر بلوغ و ایفای نقش خود قرار بگیرند می توانند زمینه ساز تربیت مدیران برای جامعه فردا ما باشند. شوراها می توانند وسعت دید مدیران کار آمد را فراهم کنند و دیواره های اطراف آنها را فرو بریزند. توسعه دید به مدیران بدهند و مشورت را درنظام تصمیم سازی کشورمان معنا دار کنند.

*پیشنهادتان برای این شکوفایی چیست؟

به نظربنده این شوراها هستند که می توانند زمینه کار جمعی در نظام نهادینه کنند. یکی از کاستی های ما در این مقطع این است که آرا یکدیگر را کمتر بر می تابیم و این شوراها هستند که می توانند بر تافتن آرا متکثر و مختلف را در جامعه مستعد کنند. شوراها نیز باید درک خودشان را نسبت به ظرفیت های پیش بینی شده خود درقانون وسعت بدهند و هم مطالبه از دولت و هم مجلس با تقدیم لوایح فعال کنند هنوز شوراهای اسلامی را در آن مرحله از رشد نمی بینم که نشان های قشنگی از نقششان را بر مردم برجسته کنند که زمینه اشتیاق نخبگان و فرهیختگان را هم برای عضویت در شوراها ارتقا وسعت دهد. اگر شوراها تاکنون فعال برخورد کرده اند؛ چرا پس این همه اشتیاق فقط برای مجلس شورای اسلامی است؟ ساختار شوراها از پایه تا شورای عالی استانها یک ساختار ارزشمند و قوی است. شوراها خود را فقط در شهرداری ها محدود کرده اند. تعامل شوراها باید با مدیران عالی و میانی برقرار باشد و خود را محدود نکنند. بایستی نگاه به جایگاه خود را برهمه سازمان ها و نهادهای جاری کنند و یک مطالبه گر جدی محلی باشند.

*تعامل شما با شورائیان در زمان مسئولیتان چگونه بوده است؟

در تمامی کارگروه‌های تخصصی به شوراها نقش می دادم. نه تنها شوراها بلکه تمام تشکل هایی که می دانستم می توانند به ما در جهت روشنگری و کشف واقعیت ها کمک کنند و پشتوانه علمی و تجربه بالایی دارند همه را در جلسات تخصصی استان مداخله داده بودم. این اعتقادم بود که از طریق نقد درونی و منطقی، جلسات موضوعیت پیدا می کند و چیزی بر من در مقام تصمیم، کتمان نمی شود. بنابراین نهادهای گفته شده را در بخش های مختلف مورد تکریم و احترام قرار می دادم و سعی می کردم از خردشان در مسیر رسالت و اهداف عمومی استفاده مطلوب را داشته باشم.

*با توجه به اینکه جامعه سیستان و بلوچستان سنتی است؛ ولی حضور بانوان برای انتخابات رشد چشمگیری داشت و توانست رتبه نخست کشوری ازنظر حضور بانوان درشورا به دست بیاورد. ارزیابی شما چیست؟

باید یکدیگر را باور کنیم وقتی مردم را باور کردم در تمام سطوح حضور پیداکردم و رفتار تبعیض آمیز از خود نشان ندادم و رویکرد انسانی خود را تا آنجایی که درتوانم بود عملیاتی و اجرایی کردم یک اعتماد خوبی بین مردم و مسئولین شکل گرفته بود و رشد مشارکت بانوان و حضورشان در انتخابات شوراها باور فرزندانشان بود. چهار سال قبل از انتخابات؛ نقش بانوان را در اداره استان همراه با سلامت، پیشرفت و مقبولیت بین مردم نمایان کردم. این نقش را مردم استقبال کردند. اول سخت بود برایشان که یک زن فرماندار باشد ولی بعد که ما صورت اقناعی صحبت کردیم و معارفه را انجام دادیم زنان خودشان ارتباط برقرار کردند تعاملات توسعه پیدا کرد؛ لذا وسعت دید و این تغییر نگرش حاصل شد. ما باید یکی از وظایف مهم مان تغییر نگرش باشد.

این تغییر نگرش من فکر می کنم ظرف این چهار سال نسبت به حوزه بانوان و ضرورت برجستگی نقش شان در اداره کشور منطبق با این است که واقع در حوزه دانش و تحصیل هستند چون خود آن خانواده ها هم اینان را در مسیر دانش پشتیبانی کرده اند که دخترشان موفق به اخذ مدارک عالی شده اند. خانواده هم انتظار دارد نمی توان که کسی سرمایه گذاری کند بعد انتظار نتیجه نداشته باشد. این موارد را با مردم و اقشار مختلف در ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ در تعامل قوی با مردم صبحبت می کردیم و بعد فرصت سازی که خود خانم ها برای خودشان درست کردند. وقتی خانم ها این نقش را عهده دار شدند، تمام سعی شان را به کار بردند که این فرصت را با ارائه خدمات و حوزه ارتباطات درست را صیانت کنند. بعد در انتخابات پیش رو در تعاملات با مردم میگفتم در رای دادن تبعیض ببینم محل نقد است. تاکید کردم در نوع نگرش به دختران و پسران خودتان که شایستگی را مبنا قرار دهید. واقعا وقتی نتیجه انتخاب را دیدم برای خود من خیلی نکته ارزشمندی بود که توجه به منابع انسانی فارغ از تفکیک جنسیت دراین استان باور شده است.

*فکر می کنید شورا شهر و روستا جایگاه خود را پیدا کرده است؟

بیشترین اقبال در انتخابات شوراها در روستا شروع شد. این خیلی نکته مهمی است می توانید مطمئنا در انتخابات مجلس آینده آثارش را ببینید. تصورم این است در انتخابات مجلس آینده که زنان می تواند با همین رویکرد و با همین باور و موضع مسئولانه ای که از خود نشان داده اند و با توجه به این تصحیح که در نگاه مردم حاصل شده یک یا دو کرسی از هشت کرسی شهرستان را به دست بیاورند. این اعتماد امروز به سرمایه انسانی خود یک ثروت است.

*آیا ظرفیت اجرای مدیریت یکپارچه شهری را در استان سیستان و بلوچستان می بینید؟

خیر! با توجه به موانع قانونی و یکسری مرز بندی های قانونی که وجود دارد نمی شود بگویم که اجرای مدیریت شهری را به صورت صد در صد می بینم.

در نشست با استاندار تهران که درباره نوع اداره تهران یک اتاق فکر راه انداخته؛ اصل عرضم این بود که می توان تهران را متفاوت نسبت به استان های دیگر دید. اصلا برای پایتخت یک مدل نو تعریف کرد که حتی شهرستان های استان هم متضرر نشوند. شهرستان ها جایگاه خود را داشته باشند و پایتخت هم به عنوان نماد ملی، مملکت داری، مدیریت و نحوه جلب مشارکت هم مورد توجه قرار بگیرد. ما امروز در تهران با این همه رشد و پیشرفت، نظام جامع مدیریتی واحد نداریم.

*چه نمره ای به جامعه شورای استان سیستان و بلوچستان می دهید؟

شورائیان در استان سیستان و بلوچستان نمره بالای 15 را دریافت می کنند. چون تشنه مشارکت و نقش بودند. این حق وقتی در دوره اصلاحات برای مردم ایجاد شد که خود صاحب کرسی و صاحب نهادهای قانونی باشند که در مقابل سایر نهادها با اختیار صحبت کنند و آنها تشنه این اختیار بودند و بسیار توجه دارند به اصالت این نوع نهاد هایی که دقیقا رویکردشان رویکردی مردمی و برای مردم است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، تاریخ 6 دی 96، کد مطلب: -: www.shoraha.org.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین