پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۶۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۷
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی شاخص مهم توسعه اجتماعی هستند گفت: کتاب یک رسانه‌ متفکر است و انسان متفکر نیاز به یک رسانه متفکر مانند کتاب دارد.

شعارسال: سیدعباس صالحی در مراسم پایانی سومین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی که چهارشنبه ۲۶ آبان‌ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد گفت: جوامع انسانی را بر اساس شاخص‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنند؛ جوامع مدنی - جوامع بدوی، جوامع پیشرو - جوامع پسرو، جوامع هیجانی واحساسی - جوامع خردمحور و عقلانی و جوامع عقب‌مانده. در این تقسیم بندی‌ها کتاب و کتابخوانی شاخص جدی و مهمی است.

او در ادامه یادآور شد: کتاب یک رسانه متفکر است و هیچ رسانه‌ای به اندازه کتاب تفکر ندارد. نمی‌خواهم با این حرف ارزش رسانه‌های دیگر را تقلیل دهم اما رسانه‌های دیگر نوپیدا هستند.

صالحی گفت: کتاب زایاست و بیشترین تفکر را در خود دارد. حامل و مولد تفکر است. هیچ رسانه‌ای به انداره کتاب زایایی و تکثیر تفکر ندارد. کتاب مهم است چون یک رسانه درونی است. یک نویسنده طی سال‌های متمادی درونی‌ترین حالات زندگی خود را تبدیل به کتاب می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های کتاب این است که یک رسانه ماناست و هیچ رسانه‌ای به اندازه کتاب مانا نیست و این ویژگیها باعث شده که کتاب به یک شاخص مهم در تقسیم‌بندی جوامع تبدیل شود.

او با بیان این‌که کتابخوانی یک رفتار غریزی نیست اظهار کرد: جامعه را به سمتی پیش ببریم که این رفتار اکتسابی را به دست آورد و کتابخوانی در فضای اجتماعی‌ به یک رفتار جمعی تبدیل شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کتاب و کتابخوانی شاخص مهم توسعه اجتماعی هستند و رسیدن به این شاخص نیازمند قبول مسئولیت نهادهای مختلفی از جمله خانواده و ‌مدرسه است.

او با بیان اینکه گروه‌های مروج کتاب و کتابخوانی نسبت به سایر گروه‌ها مزیت‌هایی دارند گفت: ویژگی مهم این گروه‌ها داوطلبانه بودن آنهاست. مزیت دوم آنها این است که کارهایشان مبتکرانه و خلاقانه است. این گروه‌ها به عنوان مجموعه جدی نیازسنجی دقیقی از جامعه انجام داده‌اند و معطوف به گروه هدف هستند. کار آنها به صورت بخشنامه‌ای نبوده و ناظر به نیاز گروه هدف مشخصی است.

صالحی در ادامه افزود: ‌از سال ۱۳۹۳ این مجموعه فعالیت‌ دارد که در سه دوره فعالیت‌ آنها چند نکته شاخص وجود دارد. یکی نقش زنان در گروه‌های مروج است، که در جریان ترویج کتابخوانی جنسیت به نفع زنان حرکت می‌کند و در این پویش سهم زنان بیشتر است. دوم جریان نهادهای خیریه است که به کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته‌اند. نهادهای خیریه نذر را محدود به نذر غذا نکنند؛ نذر کتاب به اندازه نذر غذا مهم است. نکته سوم توجه به شهرستان‌ها و مناطق محروم در کتاب وکتابخوانی است. در سالهای اخیر پویش‌هایی ناظر بر کودک و نوجوان داشتیم که هدف‌گذاری درستی انجام داده‌اند.

معاون فرهنگی ارشاد با بیان اینکه چند تغییر در این جشنواره اتفاق افتاده است گفت: یکی در حوزه ساختاری بوده است که امسال این جشنواره به انجمن کتابداری واگذار شده است. دیگر تغییرات در حوزه‌های کمی بوده است مانند افزایش شرکت‌کنندگان، حضور جدی شهرستان‌ها در این جشنواره و جدی‌تر شدن حضور مراکز خدماتی صنفی و صنعتی که این نشان‌دهنده آن است که مسئولیت اجتماعی کتابخوانی در جامعه افزایش یافته است. همچنین شبکه‌های اجتماعی و مجازی فرصت خوبی را فراهم آورده تا این امر گسترش یابد.

همچنین محسن حاج زین‌العابدینی دبیر سومین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی در این مراسم گفت: از دو سال پیش تا کنون این جشنواره در معاونت فرهنگی کلید خورده است و این بهانه‌ای شده تا فعالان کتاب و کتابخوانی دور هم جمع شوند. امسال این جشنواره به انجمن کتابداری واگذار شد. حدود ۷۵۴ اثر در گروه‌های عمومی و فعال و بخش‌های ویژه معلمان و استادان، امامان جماعت، کتابداران، مهدکودک، واحدهای صنفی، مراکز کتاب و همچنین بخش فضای مجازی به دست ما رسیده است. در همه بخش‌ها یک برگزیده و دو شایسته تقدیر داریم و همه آثار خلاقانه و خودجوش بوده است.

او در ادامه افزود: امسال نشان استمرار نیز به کسانی که از سال‌های قبل فعالیت‌ داشتند تعلق می‌گیرد. همچنین وب‌سایت مستقلی برای جشنواره در نظر گرفته شده و آثار رسیده روی سایت قرار داده شده چون هر کدام از این آثار یک ایده برای کسانی است که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند.

در مراسم پایانی جشنواره مروجان کتابخوانی حسین نوش‌آبادی معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب و دبیر هفته کتاب، نوش‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب و هدایت‌الله میرمرادزهی نمایند مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 26آبان1395، کدخبر: 95082618574: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین