پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۵۳۱
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
وحدت رویه در بانک‌های بوشهر برای پرداخت تسهیلات بدون ضامن وجود ندارد و آن‌هایی هم که می‌گویند با اعتبارسنجی وام می‌دهند، از شما می‌خواهند نام نویسی کنید تا مشخص شود واجد شرایط هستید یا خیر. شرایطی که عملا سر دواندن مردم است!

شعار سال: با گذشت 20 روز از دستور رییس جمهور برای پرداخت تسهیلات بدون ضامن به حقوق بگیران، هنوز برخی شعب بانکی در بوشهر به شیوه های گذشته مانند معدل گردش حساب یا سپرده گذاری وام می دهند یا می گویند شیوه نامه این موضوع برایشان ابلاغ نشده است.
 
 این درحالی است که رسول زارعی مدیرکل اقتصاد و دارایی استان بوشهر در گفتگو با صداوسیما گفته: تسهیلات خرد بدون ضامن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان که دستور رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد است در دستور کار ۱۳ بانک دولتی و غیردولتی قرار دارد و با نامه کسر از حقوق ضمانت می‌ شوند.
 
برای پیگیری وام 100 میلیون تومانی بدون ضامن، خبرنگار «خلیج فارس» به چند شعبه بانک های مرکز استان مراجعه کرد که گزارش آن را در ادامه می خوانید.
 
فقط برای کارمندان
 
ایستگاه اول بانک مسکن شعبه خیابان شهید عاشوری است که متصدی اعتبارات آن اظهار کرد: اگر حقوق شما در بانک مسکن واریز می شود، تا 50 میلیون تومان بدون ضامن تسهیلات پرداخت می شود. البته این وام ها فقط برای کارکنان دولت است، مثل اداراتی نظیر بنیاد مسکن، راه و شهرسازی یا سازمان زمین و مسکن که حقوق کارکنان آن در بانک ما واریز می شود.
 
تنها اعتبارسنجی نیاز است
 
در ادامه به بانک تجارت میدان امام خمینی رفتیم. متصدی اعتبارات بانک که گویی آماده پاسخ به این سوال بود، به صورت پیوسته اظهار کرد: کارمندان دولتی یا بازنشستگانی که حقوق شان در این بانک پرداخت می شود، وام بدون ضامن دریافت می کنند، به شرط آنکه اعتبارسنجی آنها که مربوط به سوابق تسهیلات قبل است مثبت باشد.
 
وقتی از وی پرسیدم در شیوه جدید موضوع گردش حساب و معدل‌ گیری منتفی شده؟ می‌ گوید: از دی ماه تسهیلات بانک ها بسته شده، ولی با دستور اخیر دولت، تسهیلات به متقاضیان پرداخت می شود و نیاز به معدل حساب نیست. اگر حقوق شما اینجا واریز می شود تا نقاضای تان را ثبت کنم.
 
وام‌ های قبلی مبنا هستند
 
سومین ایستگاه بانک ملی شعبه خیابان سنگی است. مسئول اعتبارات می‌ گوید: برای وام بدون ضامن نیازی به گردش حساب نیست. اگر کارمند دولت هستید بگویید حقوق تان کجا واریز می شود تا راهنمایی کنم. وقتی به وی می گویم کارمند بخش خصوصی هستم، پاسخ می دهد: فعلا اجازه ثبت تقاضای حقوق بگیران ادارات دولتی برای این تسهیلات داریم.
 
از وی درباره شرایط تسهیلات برای کارمندان می پرسم که تاکید دارد: هرچند سقف وام 100 میلیون تومان است ولی اگر به بانک مانده تسهیلات قبلی داشته باشید یا قبلا از ما کارت اعتباری گرفته اید، در میزان وام شما تأثیر می‌ گذارد و کمتر می شود. مثلاً اگر مانده اقساط شما 80 میلیون تومان باشد شما می‌توانید 20 میلیون تومان وام بگیرید.
 
باید بررسی شود که شرایطش را دارید؟
 
در مراجعه به بانک صادرات شعبه شهید بهشتی بوشهر نیز، متصدی اعتبارات بود اظهار کرد: این وام برای حقوق بگیران دولتی است و اگر شامل آن می شوید، درخواست شما را ثبت می کنیم تا بررسی شود و اگر شرایطش را داشتید به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
 
وی درباره اینکه آیا معدل گردش حساب یا سپرده هم در این تسهیلات نیاز است؟ می‌ گوید: بخشنامه جدید فقط به موضوع ضمانت اشاره کرده و و درباره معدل گیری و گردش حساب باید شرایط متقاضی بررسی شود.
 
گردش حساب ملاک است
 
بانک سپه شعبه سنگی مقصد بعدی ماست. از متصدی اعتبارات درباره وام بدون ضامن می‌ پرسیم که می‌ گوید: طبق بخشنامه ابلاغی، برای وام 50 میلیون تومانی لازم به ضامن نیست، مشروط به اینکه کارمند دولت باشید و حقوق تان در ایت شعبه پرداخت شود.
 
وی درباره نحوه اعتبارسنجی و شرایط پرداخت وام می گوید: گردش حساب متقاضی هم توسط بانک بررسی می شود و جزو اعتبارسنجی است.
 
به سایت مراجعه کنید
 
متصدی اعتبارات بانک ملت شعبه مطهری نیز وقتی با سوال خبرنگار ما درباره شرایط پرداخت وام بدون ضامن مواجه می شود، می‌ گوید: نیازی به مراجعه حضوری ندارید، اگر حقوق تان در بانک ما واریز می شود، در سایت «فرابانک ملت» ثبت‌ نام کنید. البته نیاز به کد کاربردی دارید که باید به شعبه ای که در آن حساب دارید مراجعه و دریافت کنید. همه شرایط و جزییات وام بدون ضامن در این سامانه موجود است و نیازی به مراجعه به شعب نمی باشد.
 
باید بررسی شود که واجد شرایط باشید
 
در بانک رفاه شعبه باغ زهرا نیز متصدی دایره اعتبارات گفت: طبق بخشنامه ارسالی، امکان دریافت وام با گواهی کسر حقوق برای حقوق بگیران دولتی یا مستمری بگیران وجود دارد، اما باید نام نویسی کنند تا بررسی شود که تا چه میزان واجد شرایط هستند.
 
همزمان یکی از بازنشستگان که مرا به عنوان خبرنگار می شناسد، می خواهد تا درد دلش را درباره وعده وام بدون ضامن بنویسم: «هفته پیش به شعبه‌ ای که حقوقم را از آن می‌ گیرم، مراجعه کردم که گفتند برای وام 50 میلیونی بدون ضامن، بایستی 25 میلیون تومان را سپرده گذاری کنید. وقتی به کارمند شعبه گفتم قرار بوده با یک نامه‌ی کسر از حقوق و اعتبارسنجی ساده وام پرداخت شود، گفت ضوابط همین است و اعتبارسنجی همان پولی است که وثیقه می‌گذارید!
 
مردم را سر ندوانید
 
به نظر می رسد هنوز وحدت رویه هماهنگی در بانک های بوشهر برای پرداخت تسهیلات بدون ضامن وجود ندارد و آنهایی هم که می گویند با اعتبارسنجی وام می دهند، از شما می خواهند نام نویسی کنید تا مشخص شود واجد شرایط هستید یا خیر.
 
این جدا از تبعیضی می باشد که درباره بخشنامه دولت وجود دارد و بخش بزرگی از جامعه که حقوق ثابتی داشته و معوقات بانکی ندارند اما چون مستمری بگیر یا کارمند نیستند، از دریافت تسهیلات بدون ضامن محرومند، گروهی که از قضا بیشترین دردسر را برای پیدا کردن ضامن دارند.
 
انتظار می رود کمیسیون هماهنگی بانک های استان اختلاف رویه ای که در پرداخت تسهیلات بدون ضامن در برخی شعب وجود دارد ورود کند و پیگیر شیوه نامه مشخصی باشد.
 
وگرنه به نظر می رسد با این روند  این حجم از تبلیغات وام بدون ضامن و عدم همکاری برخی شعب بانکی بوشهر عملا سر دواندن مردم است!


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری خلیج فارس  ، تاریخ انتشار: 19 بهمن1400، کدخبر: ، www.pgnews.ir،445445

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین