پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۷۲۳۳۸
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
دولت سیزدهم با رفع مانع ضامن و وثیقه از پیش پای متقاضیان تسهیلات خرد، به خوش‌حساب بودن و انضباط و اعتبار مالی افراد اهمیت بیشتری قائل شده‌است و جامعه از قبال ترویج این ارزش‌ها سود خواهد کرد.
شعار سال: تا قرن پانزدهم میلادی، تجزیه و تحلیل‌های اقتصادی، بر پایه اخلاق بوده است، اما بعد از آن و به ویژه از آغاز استقلال و جدایی علوم اجتماعی از فلسفه، اقتصاد نیز به تدریج از اخلاق فاصله گرفته است و بسیاری از مکاتب اقتصادی پس از قرن شانزدهم میلادی، هرگونه ارتباط اخلاق و ارزش‌های معنوی با رفتار‌های اقتصادی انکار کرده اند.

آمیخته شدن ارزش‌های اخلاقی با اقتصاد، بخشی از آموزه‌های اسلامی و دینی است که سبب سالم سازی فعالیت‌های اقتصادی، رشد و توسعه اقتصاد و رفاه عمومی می‌شود و توجه و تمرکز بر اصالت مالی فرد، اعطای ارزش بیشتر به او محسوب می‌شود.

طبق دستور رییس جمهور و تاکید و پیگیری وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر پرداخت وام‌های خرد بدون ضامن و وثیقه با اتکا بر اعتبار و سابقه مالی افراد، واجدین شرایط برای دریافت تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیون تومان، گواهی کسر حقوق و تا سقف ۱۰۰ هزار تومان علاوه بر گواهی کسر حقوق، چک یا سفته خودشان را ارائه می‌کنند و نیازی به آوردن فرد دیگری به عنوان ضامن یا ارائه وثیقه و سند مالکیت ملک نیست.

این اتفاق بی سابقه را نه فقط در حوزه اقتصاد بلکه باید در قلمرو اخلاق اقتصادی نیز بررسی کرد، زیرا تمرکز بانک بر اعتبار فرد وام گیرنده، انگیزه‌ای برای اصلاح رفتار‌های مالی و حفظ اعتبار و اعتماد مالی نزد بانک خواهد شد و استفاده کنندگان از وام‌های بدون ضامن، برای برخورداری مجدد از فرصت تسهیلات، در صدد پاسداشت سابقه مالی مثبت خود نزد بانک خواهند بود.

” آدم خوش حق و حساب شریک مال مردم است” و وقتی بانک به جای ضامن، یا ضامنین یا وثیقه بر روی اعتبار مالی وام گیرنده حساب باز می‌کند، وام گیرنده در می‌یابد که اگر حیثیت مالی خود را به بازی بگیرد، دیگر فرصت بهره مندی از هر گونه وام بعدی و دسته چک را از دست خواهد داد و جبران این خسران شاید امکان پذیر نباشد.

از این رو ترویج انضباط و اعتبار مالی در جامعه را باید سود اخلاقی و اجتماعی تسهیلات خرد بدون ضامن قلمداد کرد، زیرا متقاضی تسهیلات را به شفافیت و صداقت در امور مالی ملتزم می‌کند و حساسیت و دقت در صدور چک‌ها را افزایش می‌دهد و بی شک از شمار چک‌های بی محل و خالی نیز کاسته خواهد شد.

اکنون متقاضی وام بر این نکته واقف است که اگر در دخل و خرج و صدور چک‌ها و هزینه کرد سرمایه‌ها مراقبت لازم را به عمل آورد و حتی از تخلف راهنمایی و رانندگی نیز خودداری یا جرایم آن را به موقع پرداخت کند، منت و مشقت یافتن ضامن، ضامنین یا وثیقه ملکی را نخواهد کشید؛ بنابراین بر دقت و جدیت خود در امور مالی و همخوانی منابع و مصارف خود خواهد افزود تا همیشه امکان دریافت وام‌های بدون ضامن را داشته باشد.

حتی اگر وام خرد بدون ضامن به بانک بازپرداخت نشود، پیگیری حقوقی بانک، منحصر به وام گیرنده خواهد بود و ضامن یا ضامنین را درگیر پرونده نخواهد کرد و اختلافاتی که میان وام گیرنده و ضامن مرسوم بود و گاه حتی به شکل نزاع و جرائم کیفری نیز مشاهده می‌شد، روی خواهد داد.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی سایه گیلان، تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰، کدخبر: ۴۵۳۵، sayehgilan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین