پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۷۲۹۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
مبارزه با قاچاق کالا برنامه‌ای چند بعدی بوده که کنترل مرزها، کنترل گمرک، کنترل انبار‌ها، کنترل ترانزیت و حمل و نقل، شروع شده و با شناسنامه دار کردن تولیدات و قطعات، دنباله گیری می‌شود. وزیر صمت مدعی شده است که از ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ برنامه جامع کنترل قاچاق با حوزه لوازم یدکی خودرو آغاز می‌شود، قطعات تقلبی را با این پروژه شناسایی می‌کنیم و پانزدهم هرماه یک گروه جدید به این کالا‌ها اضافه می‌شود. برخی از منتقدین، این صحبت وزیر را نوعی فرار به جلو برای کاهش بار استیضاح می‌دانند.
شعار سال: سید رضا فاطمی امین در نوزدهمین جشنواره "تولید ملی- افتخار ملی" گفت: از ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ برنامه جامع کنترل قاچاق با حوزه لوازم یدکی خودرو آغاز می‌شود، قطعات تقلبی را با این پروژه شناسایی می‌کنیم و پانزدهم هرماه یک گروه جدید به این کالا‌ها اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه درج قیمت تولیدکننده نیز در دستورکار است، اظهار داشت: این پروژه برای شفافیت بازار کالا‌های واسطه‌ای و نهایی بوده است، ۳۳۰۰ قلم کالا مشمول این پروژه شده است که از شنبه همین هفته مرحله چهارم طرح آغاز شد و سه هزار قلم کالای دیگر به آن اضافه شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این ابزار در کنترل بازار به ما کمک می‌کند، تصریح کرد: شفافیت از مهمترین نتایج این طرح است و واحد‌های تولیدی نیز استقبال خوبی از آن به عمل آوردند.

فاطمی امین با بیان اینکه شفافیت جریان کالا در ۱۶ رشته فعالیت به صورت کامل اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: این شفافیت مبتنی بر ثبت فاکتور در سامانه جامع تجارت است و از مهمترین ابزار برای کنترل قاچاق می‌باشد.

وی ادامه داد: اگر به دنبال ارزیابی ثروت یک کشور باشیم، مولفه‌های این ثروت را باید بشناسیم که کسب و کار‌ها از مهمترین مولفه‌ها هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به کسب و کار‌ها باید به چشم دارایی نگاه کرد و آن‌ها را رشد و تعالی داد، ابراز داشت: در ساختار جدید وزارت صمت علاوه بر ایجاد دفاتر موضوعی جدید، در هر دفتر یک گروه تحت عنوان سرمایه انسانی و کسب و کار‌ها ایجاد شده است.

به گفته فاطمی امین، در ۳۰ دفتر تخصصی زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت ۳۰ گروه برای ارتقا سرمایه انسانی و کسب و کار‌ها در نظر گرفته شده است که کسب و کار‌ها را رشد و تعالی می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه رتبه‌بندی واحد‌های صنعتی، معدنی و تجاری را سال آینده اجرا خواهیم کرد، بیان کرد: بر این مبنا امتیازاتی را به بنگاه‌ها خواهیم داد و مناسبات و رفتار‌های ما با بنگاه‌ها بر مبنای همین رتبه‌بندی خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از کار‌های سال آینده را رده‌بندی رشته فعالیت‌ها دانست و یادآور شد: میزان ثبات، توازن و تعالی رشته فعالیت‌ها دسته بندی و ارزیابی می‌شود. در این نوع نگاه، علاوه بر توجه به صنعت به عنوان بنگاه به رشته فعالیت‌ها نیز توجه خواهیم کرد.

فاطمی امین اضافه کرد: تلاش می‌کنیم تا رشته فعالیت‌ها به لحاظ تناسب هزینه، درآمد، پیش‌بینی‌پذیری و دیگر موضوعات متوازن شوند و در گام بعدی به سمت تعالی بروند.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم که تا آخر سال آینده حداقل توازن را در اکثر رشته فعالیت‌ها برقرار کنیم، عنوان کرد: اکنون نیز در حوزه فولاد به ثبات رسیدیم و در مسیر تعالی هستیم، به عنوان نمونه کسی که می‌خواهد ورق فولادی تهیه کند، از سه ماه قبل می‌تواند سفارش خود را در بورس کالا ثبت کند و مطمئن باشد تا اردیبهشت ماه ورق خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سعی کردیم جعبه ابزار وزارتخانه را کامل کنیم تا این ثبات و تعالی در سال آینده پیگیری شود، گفت: وزارت صمت تامین مالی زنجیره‌ای را در دستور کار قرار داد و تفاهم نامه‌ای با همکاری بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با هفت بانک عامل به امضا رساند که در این مدت چندین پایلوت موفق داشته‌ایم.

به گفته فاطمی امین، تا پایان سال پایلوت‌ها کامل می‌شوند و از اواسط سال آینده اکثر صنایع را مشمول تامین مالی زنجیره‌ای می‌کنیم.

وی تسهیل دسترسی به منابع را از مزایای تامین مالی زنجیره‌ای دانست و اظهار داشت: جریان تولید با این موضوع تسهیل خواهد شد و بانک مرکزی نیز تاکنون چندین مصوبه در این حوزه داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی دیگر از پروژه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت را در دوره جدید اصلاح بازار کالا‌های پایه دانست و تصریح کرد: این پروژه در حوزه سیمان و فولاد به نتایج خوبی رسیده است، سهمیه‌بندی ورق برداشته شده و قیمت‌ها متعادل شده است.

فاطمی امین با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ تمرکز روی حدود ۱۰۰ پروژه بوده است، خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه‌ها، حکمرانی و مدیریت و نحوه مداخله وزارت صمت در بخش اجرا تغییر کرده است و یک جعبه ابزار ایجاد شده تا کار‌های بزرگی در سال ۱۴۰۱ اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه خودمان را مکلف به پیگیری مسائل تولید، صنعت، تجارت و معدن می‌دانیم، ابراز داشت: مسائل را حتی خارج از وزارتخانه در دستور پیگیری قرار می‌دهیم به امید اینکه واحد‌های تولیدی در آینده فقط دغدغه تولید، کیفیت، فناوری و نوآوری را داشته باشند و از مسائل جانبی فارغ شوند.

نوزدهمین جشنواره تولید ملی، افتخار ملی همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس خانه صمت ایران با حضور وزیر صمت و دادستان کل کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

در این آیین، همچنین از تولیدکنندگان، صنعتگران و فعالان اقتصادی برتر تجلیل به عمل آمد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰، کدخبر:، www.ilna.news، ۱۱۹۶۷۵۵
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین