پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۷۴۳۸۹
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان تهران علت گرانی موز در اسفند 1400 را افزایش قیمت جهانی موز می‌داند! این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد که موز تحویل گمرک بندرعباس تنی 680 دلار ( کمتر از 70 سنت) و موز تحویل میدان در تهران، تنی 800 دلار قیمت می خورد(کیلویی 80 سنت). لذا قیمت تمام شده در تهران به احتساب دلار 27 تومانی در حدود 22 تومان هزینه تمام شده در تهران دارد و باید در حدود 30 تومان بدست مصرف کننده برسد. لازم به توضیح است که موز‌های اکوادور و فیلیپین از مرز بازرگان و موز هند هم از بنادر جنوبی توسط حدود 20 شرکت، وارد کشور می‌شوند .کشور ایران سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن موز مصرف موز دارد که حدود یک چهارم آن( 150 هزار تن)در داخل تولید و بخش عمده‌ای از آن هم از طریق واردات تامین می‌شود

شعار سال: رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت:موز از هند، اکوادور و فیلیپین وارد می‌شود و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا به کشور ما برسد. قیمت تمام شده آن برای تجار کیلویی ۳۰ هزار تومان است.
 
 قیمت موز در هفته‌های اخیر به بیش از ۳۵ هزار تومان رسیده، افزایش قیمتی که رئیس اتحادیه بارفروشان تهران علت آن را افزایش قیمت جهانی موز می‌داند.
 
مصطفی دارایی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا موز گران شده است؟ گفت: قیمت جهانی موز بالا رفته و مصرف آن در دنیا بیشتر شده است. با این حال اما قیمت‌ها را آنالیز و کنترل کردیم و از تجار و فروشندگان درخواست کردیم که حداقل سود قانونی صنف خود را اعمال کنند.
 
وی ادامه داد: موز از هند، اکوادور و فیلیپین وارد می‌شود و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا به کشور ما برسد. قیمت تمام شده آن برای تجار کیلویی ۳۰ هزار تومان است.
 
رئیس اتحادیه بارفروشان اضافه کرد: موز وارد شده باید رنگ آوری شود و هزینه‌های جانبی مانند هزینه گمرک و ... دارد.
 
به گفته وی حدود ۴ ماه قبل موز در میدان مرکزی میوه‌وتره بار به کیلویی ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان رسید، زیرا تجار با اتحادیه بارفروشان در ارتباط بودند و مشورت‌های خوبی در این زمینه انجام شد.
 
وی با اشاره به اینکه قیمت سیب، پرتقال، کیوی، انار، نارنگی همه افزایش یافته است، گفت: هزینه‌های تولید بالا رفته و در حال حاضر هزینه سورت، بسته بندی، پوشال و حمل و نقل ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. از طرفی بخشی از گرانی سیب، پرتقال و کیوی مربوط به اقدام غیرکارشناسی سازمان تعاون روستایی یعنی خرید و دخیره‌سازی این محصولات بالاتر از نرخ بازار بوده که همه ارگان‌های نظارتی پیگیر این موضوع هستند.
 
دارایی نژاد اضافه کرد: با این وجود اما تمام تلاش خود را می‌کنیم که اجازه ندهیم قیمت میوه برای شب عید بالا رود. بار هم به اندازه کافی وجود دارد.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری پرسش، تاریخ انتشار:  14  اسفند 1400، کدخبر: 40880،www.porcesh.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین