پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۰۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
امام خمینی در بیاناتی چند از مشخصات انقلابیون واقعی و تفاوت شان با انقلابی نماها می گوید. از خواص بی بصیرتی می گوید که به انحراف رفته و آلوده به جیفه دنیا شده و حتی مزدور پروری نموده و رواج دهنده حرام خواری هستند. حضرت امام ، ملاک را شرایط حال افراد می داند و با تشریح شاخص هایی چند، تاکید دارد که افراد را بر اساس شاخص های حق بشناید ، نه اینکه حق را از روی افراد تشخیص دهید. متن اصلی در شماره سیصد و سی‌ و یکم هفته‌نامه‌ خط حزب‌الله منتشر شده است.
شعار سال: امـــروز کـــه دشمن در رویارویی بـــا انقلاب اسلامی، ناامیدتر، اما جسورتر از همیشه است، صحنه رویارویی را در یک جنگ ترکیبی تعریف نموده اســـت. جنگ نـــرم امروز یکی از میدان‌های پیچیده و سخت تهاجم دشمنان است. چرا امروز جنگ نرم علیه ما این قدر سخت اســـت؟ علت این است که ما قوی شده ایم. امروز جبهه حق از لحاظ زیر ساخت ها، از لحاظ امکانات قوی شـــده. امروز چالش دشمن با جبهه حق آســـان نیســـت، کار دشـواری اســـت. اگر در هر جنگی، هدف و راهبرد دشمن شناسایی شـــود، پیروزی دست یافتنی و نزدیک‌تر خواهد شد. در واقع هدف دشمن این است که مردم را از پشتیبانی جمهوری اسلامی ناامید کند. وقتی مردم حضور داشته باشند، یک کشـــور و یک ملت غمـــی نخواهد داشت. هیچ هراســـی از کســـی نخواهد داشت.

اغوای خواص، نقطه کانونی جنگ نرم
اگرچه هدف دشمن ناامید سازی توده مردم از نظام اسلامی است؛ اما یکی از مهمترین راه‌های دستیابی به این هدف شـوم، اغوای خواص است. در طول تاریخ این خواص بودند که عهده دار هدایت یا گمراهی توده‌های مردم بوده اند. هدف این است که توده‌های مردم مورد اغوا قرار بگیرند، اما اغوای توده‌های مردم، از طریق اغوای خواص ممکن اســـت. یعنی کسانی که عنوانی دارند و امکانی دارند و احیانًا ســـوادی دارند و مانند اینها. چون ّ وقتی خواص اغوا شدند، اگر به این خواص اغوا شده فرصت داده بشـــود و امکان داده بشـــود، راحت توده مردم را اغوا خواهند کرد.
 
یکی از ســـنگین‌ترین جنگ‌های نـــرم تاریخ کشـــور ما امـــروز در همیـــن زمینـــه در جریان اســـت. دارند دائم بـــا مزدورپروری، با حرام خوارسازی، بـــا لطایف الحیل افرادی را حرام خوار می‌کننـــد؛ وقتی حرام خوار شد مثل حیوان جلال ّ، دیگر خیلی مشکل‌ می‌شود او را از حرام خواری دور کرد؛ و مزدور پروری می‌کننـــد؛ بعضی‌ها را بـــا تهدید، بعضی‌ها را با تطمیع و انواع و اقسام این چیزها؛ بنابراین الان یک جنگ نرم سختی وجود دارد. با توجه به نقش ویژه خواص در حرکت عمومی جامعـــه، چگونه می‌توان خـــواص همسو با دشمن را شناخت و مراقب تأثیرات منفی آن‌ها در مسیر جامعه بود؟

اول) حق را بشناســـیم و گرفتار شخصیت‌ها نشویم
حضرت علی می‌گویند که از تعریف حق باید اهلش را شناخت. َامیرالمؤمنیـــن کلیـــد شناخت حق از باطل است؛ از شناخت حق باید اهل حق را شناخت، نه ً بالعکس. تاریخ اسلام همواره شاهد ریزش‌ها و رویش‌های فراوان و گوناگون بوده است؛ اصولا مواضع اشخاص و رجال به تنهایی حجت نیست. باید با بصیرت دنبال شناخت حق از باطل و حق از حق نما بود تا در دام شــبهات و لغزش‌ها گرفتار نشویم. حتی نباید مرعوب سـوابق مبارزاتی و انقلابی برخی رجال شـــد! در طول تاریخ اسلام کم نبوده اند رجالی که ســـوابق درخشان انقلابی و پیشـینه مجاهدات‌های فـراوان داشته اند. امـــا به مـــرور براثر ضعف مبانی، اســـیر ظواهر دنیا، القائات نفســـانی و تسویل‌های شـــیاطین جن و انس گشـــتند و حـــق را وانهادند و با توجیه تراشی به دنبال مطامع خویش رفتند. کلام امام خمینی که:» میـــزان در هر کـــس حال فعلی اوست، راهنمای بســـیار خوبی برای شـــناخت خواص است. روزی کـــه زبیر از پیامبر اکرم مـــدال سیف الاسلامی را گرفت هیچگاه کســـی فکـــر نمی‌کرد که همان شمشیر روزی در برابر جبهه حق قرار گیرد. لغزش برخی افرادی که روزگاری سابقه مجاهـدت و انقلابیگری داشته اند هیـچگاه دلیل تشکیک در حقانیت و دستاورد‌های انقلاب اسلامی نیست. کم نبوده اند اشخاصی که حتی سوابق انقلابی نداشته اند، اما خود را دلسوز و انقلابی نشان می‌دهند. حالا انسان می‌شنود کـــه افرادی می‌گویند نظـــام از هدف‌های انقلاب دور شده؛ می‌خواهند نشان بدهند که به انقلاب دلبسته اند. مـــن قبول ندارم ایـــن حرف را؛ من دلبستگی آن‌ها به انقلاب را هم قبول ندارم. امام خمینی در منشور روحانیت به روشـــنگری درباره این عده پرداخته اند:» دیروز مقدس نماهـای بی شـــعور می‌گفتند دیـــن از سیاست جداســـت و مبارزه با شـــاه حرام است، امـــروز می‌گویند مسئولین نظام کمونیست شـــده اند! تـــا دیروز مشروب فروشـــی و فســـاد و فحشا و فسق و حکومت ظالمان برای ظهور امام زمان ارواحنا فداه را مفید و راهگشا می‌دانستند، امروز از اینکه در گوشه‌ای خلاف شرعی که هرگز خواست مسـئولین نیست رخ می‌دهد، فریاد وا اسلاما سر می‌دهند!

دوم) تفاوت‌های مدعیان و وفاداران خط امامی
راه تشخیص مدعیـــان خط امـــام و انقلاب از منتقـدان حقیقی و مطالبه گـــران دلسوز، روشـــن اســـت؛ کســـی کـــه ادعا و مطالبـــه‌ای دارد، نشانه‌های آن ادعا در ســـیره و عملکرد و ســـبک زندگی فـــردی و اجتماعـــی وی باید هویـــدا باشـــد؛ چگونه؟ اول آنکـــه نـــگاه کنیم مقصد خـــط انتقادی کـــه برخی افراد دارند کجاســـت؟ آیا همـــان خـــط ســـیاه نمایی و تباه جلوه دادن نظـــام و دستاورد‌های آن را دنبال می‌کننـــد، یا آنکـــه در کنـــار بیان ثمرات انقلاب و دستاورد‌ها و برکاتـــی کـــه انقلاب اسلامی داشته اســـت، نواقص و کمبود‌ها را با کلامی روشن و دلسوزانه بیان می‌کنند؛ مطالبه گران واقعی انقلابی، برخورد بیگانه وار ندارند. در برخـورد بـــا آنچه شـــده، باید خانگی برخورد کنید، نه بیگانه وار و معترض. بالاخره کار‌های زیادی انجام گرفتـــه احیانا کوتاهی هایـــی هم شـــده، اما باید مشـکل را حل کرد. نباید نتیجه قهری نحوه بیـــان این باشـــد که بعد از چندی انســـان احساس کنـــد کـــه بـــه کل مجموعـــه به شـــدت معترض اســـت.

باید دید آیا مظهر انقلابی گری در ســـلوک فردی و اجتماعـــی آن‌ها عیان اســـت؟ آیـــا متمایل به اشرافی گری هستند یا ساده زیست و خوگرفته با دسـتگیری از مســـتضعفان اند؟ مشی شان استکبارستیزی اســـت یا در اندیشـــه تسلیم در برابر بیگانگان اند؟» کســـی که زندگی اشـرافی را دنبال می‌کند، اساسا ً حرکتش حرکت اشـرافی اســـت، نمی‌تواند شـــعار حمایت از پابرهنه‌ها را قبول داشته باشـــد. شـــعار انقلاب شـــعار
حمایت از مســـتضعفین و حمایت از پابرهنه‌ها اســـت؛ افرادی که دنبال زندگی اشرافی هستند و حرکتشان حرکت اشراف منشـانه اســـت.‌ 

نمی‌توانند به این شـــعار وفادار باشـــند. شعار انقلاب مقابله با اســـتکبار، حرکت استکباری و قدرت‌های استکباری اســـت؛ این کسانی که دم از تسلیم در مقابل اسـتکبار و آمریکا می‌زنند، نمی‌توانند به این انقلاب و به این هدف‌ها پابند باشند.

القای هراس با اغوای خواص
ملـــت ایـــران بـــا بصیرت خـــود، توانایی شـــناخت تناقض نمایی ســـخن و رفتار خواص اغوا شده و دلسوزنمایان انقلاب را دارد؛ و بر اساس تجربه تاریخی خود دچار اشتباهات محاسباتی و اغوای برخی خـــواص نشده و تحت تاثیـر تصویر‌های ناامید کننده و موهوم و ترس آلود برخی خواص منحـرف قرار نخواهنـد گرفت، عـــده‌ای که هر از گاهـــی حتـی از جانب مردم هم صحبت می‌کنند و مدعی می‌شوند مردم از انقلاب خسته شده اند، ســـخنی کـــه خالـــی از واقعیت بـــوده و ناشی از بی انگیزه شدن برخی انقلابیون ســـابق اســـت.

بعضی‌ها با نام عقلانیت، با نـــام اعتدال، با نام پرهیز از جنجال و دردسر بین المللی، می‌خواهند از مبانی انقلاب و اصـول انقلابی کـــم بگذارند! ایـــن نمی‌شــود؛ این نمی‌شـود. این نشـانه بی صبری و نشانه خسته شدن است. گاهی این خسته شـــدن را - که خودشـــان خسته شده اند - بـــه مـــردم نسـبت می‌دهنـــد: مـــردم خســـته شـــده اند! نه، نخیر... ما حق نداریم از شـعار‌های انقلاب و شعار‌های اسلام عقب نشینی کنیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۰۴۲۲۴۰، www.iqna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین