پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۶۶۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا؛ مدعی است که با واردات بدون نظارت قطعات چینی برای تولید خودرو، ادعای داشتن خودروی ملی، بیهوده است. امروز شش خودروی پلیس البرز با آب کار می‌کند، به خودرو ساز می‌گوییم از این بساز، هزار، اما و اگر می‌آورد.
شعار سال: رئیس پلیس راهور ناجا (سردار سید کمال هادیانفر) با طرح مباحثی در خصوص وابستگی صنعت خودرو به واردات قطعات و بحث آب سوز بودن شش خودروی پلیس در استان البرز، حاشیه‌ها و حمایت‌های زیادی در افکار عمومی ایجاد کرده است. وی مدعی است که در کشور ایران، خودرو ملی نداریم، همه چینی است. امروز یکی بیاید از خودروساز بپرسد که چرا از چین قطعه وارد می‌کنند؟ چه‌کسی بر کیفیت قطعه چینی نظارت دارد؟ ما مادامی که نگاه مان به قطعات چینی است هیچ‌گاه خودروی ملی نداریم.
از خودروی آب سوز پلیس تا انتقاد از نبود خودروی ملی!
این تعبیر سردار واکنش تائیدی بالایی در افکار عمومی را سبب شده، اما ادعای دوم ایشان، حاشیه ساز شده است. وی از حضور شش ماشین پلیس در کرج خبر داده که با آب کار می‌کنند؟ هادیانفر می‌گوید، همین الان دانشمندان جوان ما سوخت آب را به جای بنزین تولید کرده‌اند و اکنون شش خودروی پلیس ما در البرز از آب برای تردد استفاده می‌کنند. حالا هر چه به‌خودروساز می‌گوییم از آب استفاده کن، هزار، اما و اگر می‌آورد.
تعداد بازدید : 591

این در حالی است که بسیاری از منتقدین باوری به خودروی آب سوز ندارند. بحث خودرو‌های آب سوز، بحث جدیدی در فناوری خودرو نیست. حدود ۸۵ سال پیش غربی‌ها این ادعا را مطرح کرده اند و چندین بار شکست خوردند. در واقع پیش از آنکه این ایده دستمایه ایرانی‌ها شود، سال‌ها پیش توسط غربی‌ها مطرح شده و بسیاری از آن‌ها به پرداخت جریمه و کلاهبرداری متهم شدند و بعد از مدتی به فراموشی سپرده شدند.
بسیاری معتقدند که خودرو آب‌سوز یک ادعا و نظریه در مورد یک نوع خودرو است که انرژی خود را به‌طور مستقیم از آب تأمین می‌کند. این نوع از خودرو‌ها موضوع ثبت اختراعات متعدد بین‌المللی، روزنامه‌ها و مجلات علمی، تلویزیون و وب سایت‌ها بوده‌اند. مشخص گردیده‌است ادعا‌هایی از این دست، فاقد مبانی علمی بوده و شبه علم است و برخی از آن‌ها دستاویزی برای کلاه‌برداری در قالب سرمایه‌گذاری بوده‌است. این وسایل نقلیه ممکن است ادعا نمایند که بدون استفاده از هر نوع انرژی از آب سوخت تولید می‌نمایند یا به صورت ترکیبی کار می‌کنند و بخشی از انرژی خود را از آب و بخش دیگر آن را از سوخت‌های مرسوم (نظیر بنزین) تأمین می‌نمایند.

آب از هیدروژنی تشکیل شده که به‌طور کامل اکسید شده‌است. هیدروژن به خودی خود دارای انرژی بالا و قابل اشتعال می‌باشد، اما انرژی مفید آن در زمانی که در واکنش شیمیایی تشکیل مولکول آب شرکت کرده آزاد شده‌است. آب نمی‌تواند بسوزد. طی فرایند الکترولیز می‌توان مولکول آب را به هیدروژن و اکسیژن تجزیه نمود، اما این عمل دقیقاً به همان اندازه انرژی نیاز دارد که در زمان واکنش ترکیب اکسیژن و هیدروژن برای تشکیل مولکول آب آزاد شده‌است. در واقع بخشی از انرژی در زمان تجزیه مولکول آب و ترکیب مجدد اکسیژن و هیدروژن به صورت حرارت از دست خواهد رفت.

تقریباً تمامی روش‌های پیشنهاد شده در خودرو‌هایی که از آب به عنوان سوخت استفاده می‌کنند به نوعی از الکترولیز برای تجزیه آب به هیدروژن و اکسیژن و سپس ترکیب آن‌ها استفاده می‌کنند. اما از آنجا که انرژی مورد نیاز برای جدا کردن عناصر آب بیشتر از انرژی آزاد شده از ترکیب مجدد آن‌ها خواهد بود از این فرایند نمی‌توان برای تولید انرژی استفاده نمود؛ بنابراین آزاد کردن انرژی شیمیایی از آب به آزاد شدن میزانی از انرژی بیش از مقدار آزاد شده از واکنش اکسیژن و هیدروژن نیاز دارد که منجر به نقض اولین یا دومین قانون ترمودینامیک می‌گردد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
1
0
کی اصن حرف آب سوز بودن زد این بابا الکی تیتر و متن و حرف مفت
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
0
1
باسلام
بالفرض که حرف شما درست باشد لطفا خودرو ساز و کسانی که ادعا دارند که از آب به جای بنزین برای سوخت میتوان استفاده کرد دعوت کنید و در یک برنامه زنده این قضیه را تمام کنید ببنید که خودروسازها دورغ میگویند یا کسی که ادعای جایگزینی آب به جای بنزین را دارد تا این قضیه برای همیشه بسته شود.
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
0
0
حرفی که می زنید عجیبه
الان خودرو داریم با باتری کار می کنه ایا لیتیوم رو می سوزونه؟؟؟
و لیتیم از بین می ره و تبدیل به انرژی می شه
هیدروژن دقیقا مثل باتری عمل می کنه
می ری هیدروژن می زنی تو ایستگاه و اونور می سوزه می ره مثل باتری که هی شارژ و دشارژ می شه اینجوری باید نگاه کرد نه اونجوری
یعنی ایستگاه هیدروژن باید ایجاد کرد که جای باتری رو بگیره
Mm
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
0
0
سلام اين مطلب درباره آبسوز كردن و موفق بودن ساخت اين چنين دستگاهي درست مي باشد و دانشمندان ما خيلي هم خوبند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین