پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۷۵۹۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
مصدق، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی بیان داشته است که با توجه به اعلام مبلغ دیه سال 1401 توسط قوه قضائیه، قیمت‌های جدید بیمه شخص ثالث فردا به شرکت‌های بیمه ابلاغ و به مردم اطلاع رسانی می‌شود. برای کسانی که بیمه نامه خود را سال گذشته خریداری کرده اند، برای افزایش مبلغ دیه نیاز به الحاقیه ندارند.
شعار سال: بیمه شخص ثالث جزو بیمه نامه‌های اجباری است که باید تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی آن را خریداری کنند. پلیس راهنمایی و رانندگی در صورت عدم تهیه این بیمه نامه، می‌تواند خودرو یا موتور سیکلت را توقیف کرده و به پارکینگ منتقل کند. از طرفی هم جبران خسارت‌های وارد شده به افراد زیان دیده در حادثه با توجه به نرخ دیه اعلام شده در ابتدای هر سال بستگی دارد. طبق قانون معمولا در روز‌های پایانی سال، مبلغ دیه سال بعد توسط قوه قضائیه تعیین تکلیف و اعلام می‌شود و به دنبال آن شورای عالی بیمه طی بررسی و محاسبات خود نسبت تعیین به نرخ بیمه شخص ثالث آن سال اقدام می‌کند. سوالی که پیش می‌آید این است که چرا نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ تاکنون اعلام نشده است؟ یا چرا نرخ دیه متناسب با دیه سال ۱۴۰۰ ثابت مانده است؟

اعلام نرخ بیمه شخص ثالث در ابتدای هر سال

با توجه به قانون، درپایان هر سال یا در ابتدای سال جدید، مبلغ دیه از سوی قوه قضاییه مشخص می‌شود. به طور کلی این موضوع در دو جلسه متوالی و در شورای قوه قضاییه مطرح و بررسی خواهد شد. بدین گونه که در نهایت برای سال ۱۴۰۰، مصوبه قوه قضاییه بر این مبنا شد که مبلغ و نرخ دیه قتل غیرعمد در ماه‌های عادی معادل ۴۸۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ از فروردین سال ۱۴۰۰ اجرا شده است برای سال ۱۴۰۱ نرخ دیه 600 میلیون تومان اعلام شده ،لذا دیگر نمی توان مطابق با قانون دیه در سال ۱۴۰۰ اقدام به صدور بیمه نامه‌های شخص ثالث در سال 1401 نمود.
قیمت بیمه شخص ثالث چگونه تعیین می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد، نرخ بیمه شخص ثالث از طرف بیمه مرکزی تعیین می‌گردد. بیمه مرکزی حق بیمه و میزان پوشش مالی را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر خودرو‌ها مشخص می‌کند. 

الحاقیه از سوی بیمه‌گر

تا قبل از اعلام مبلغ دیه سال ۱۴۰۱ از سوی قوه قضاییه، برخی از شرکت‌های بیمه‌ای ادعا دارند که بخشنامه‌ای به آن‌ها اعلام شده است که در صورت مبلغ دیه نفس تفاوت زیادی با سال ۱۴۰۰ داشته باشد، بیمه شخص ثالث با الحاقیه همراه است. الحاقیه برای زمانی است که نرخ بیمه افزایش پیدا کند و برای جبران خسارت از سوی بیمه‌گر باید حداقل حق بیمه را پرداخت کرد. این موضوع در حالی مطرح شده است که با ابلاغ قانون جدید بیمه شخص ثالث، دریافت الحاقیه وجاهت قانونی ندارد. در بخشنامه بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه آمده است: “از آنجا که مبلغ ریالی دیه برای سال ۱۴۰۱ تا کنون از سوی ریاست قوه قضائیه ابلاغ نشده است، تا زمان ابلاغ مبلغ جدید ریالی دیه و بخشنامه بیمه مرکزی، کلیه شرکت‌های بیمه مکلفند بیمه نامه‌های شخص ثالث و حوادث راننده خود را بر اساس مفاد بخشنامه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ صادر کرده و به بیمه گذار اعلام کنند که پس از ابلاغ ملبغ ریالی جدید دیه، جهت تکمیل پوشش‌های تعهدات بیمه نامه خود به شرکت بیمه مربوطه مراجعه و با پرداخت مابه التفاوت حق بیمه، الحاقیه افزایش تعهد دریافت کنند.

نکته مهمی که در عدم ابلاغ دیه در سال جدید به وجود می‌آید این است که مشکلات حقوقی برای بیمه‌گزار‌ها رخ می‌دهد. همچنین برای مبنا قرار دادن شرع و ماده ۲۹۷ قانون مجازات، باید دیه را به صورت ۱۰۰ نفر شتر، ۲۰۰ گاو سالم یا ۱۰۰۰ گوسفند سالم در نظر گرفت و دیه را پرداخت کرد، اما با توجه به اینکه شرایط پرداخت به صورت گاو و شتر یا گوسفند نیست باید معادل آن را به عنوان دیه پرداخت کرد.

بخشنامه دیه سال ۱۴۰۱ از سوی بیمه مرکزی

با توجه به توضیحی که در قسمت قبل داده شد، بیمه مرکزی طی بخشنامه‌ای به شرکت‌های بیمه‌ای اعلام کرده است که تا زمانی که مبلغ ریالی برای دیه در سال ۱۴۰۱ اعلام نشده است، تمام شرکت‌های بیمه موظف هستند که مطابق با مفاد بخشنامه ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۹ بیمه شخص ثالث را صادر کنند. همچنین بیمه‌گر باید به بیمه‌گزار اعلام کند که پس از ابلاغ مبلغ ریالی اعلام شده از سوی قوه قضایه، باید برای تکمیل پوشش‌ها و تعهدات بیمه نامه به شرکت بیمه مراجعه کرده و مابه التفاوت حق بیمه را پرداخت کند.

این در حالی است که نرخ دیه در ماه‌های حرام در سال ۱۴۰۰ مبلغی معادل ۶۴۰ میلیون تومان و در ماه‌های عادی مبلغی معادل ۴۸۰ میلیون تومان اعلام شده است. بر اساس مبلغ اعلامی قوه قضائیه ، مبلغ دیه برای ماه های عادی سال 1401، 600 میلوین تومان تعیین گردیده است. 
 
اعلام نرخ ۱۴۰۱ بیمه شخص ثالث تا فردا

اهمیت مشخص شدن دیه و تعادل اقتصادی

در حقیقت مشخص شدن دیه برای برخی از مسائل حقوقی اهمیت بالایی دارد. با توجه به اینکه در کشور ما قانون بر اساس شرع مشخص می‌شود، دیه هم با توجه به این موضوع اعلام خواهد شد و خسارت‌های خارج از دیه قابل دریافت نیست، مگر اینکه در قانون استثنائاتی در نظر گرفته شود.


نرخ‌های جدید بیمه شخص ثالث فردا اعلام می‌شود

مصدق، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی بیان داشته است که قیمت‌های جدید بیمه شخص ثالث فردا به شرکت‌های بیمه ابلاغ و به مردم اطلاع رسانی می‌شود. برای کسانی که بیمه نامه خود را سال گذشته خریداری کرده اند، برای افزایش مبلغ دیه نیاز به الحاقیه ندارند.

تعداد بازدید : 3

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر:، tejaratnews.com

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۴۳۶۷۶، fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
0
0
خدا نکنه اتفاقی بیفته و بیمه نداشته باشی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین