پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۲۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴
بنا بر اخبار دریافتی، دولت طالبان ممنوعیت کشت، تجارت و استعمال تریالک را اعلام کرده است. این در حالی است که کشور افغانستان حدود پنج میلیون شهروند معتاد داشته و از طرف دیگر، حدود ۳۰۰ هزار کارگر، مرتبط با چرخه تولید و توزیع مواد مخذر فعالیت می‌کنند. حال باید دید که انتشار این خبر، چه اثرات مستقیم و غیر مستقیمی روی کشور همسایه یعنی ایران خواهد گذاشت.
شعار سال: طالبان در چند روز پیش، کاشت، تجارت و استعمال مواد مخدر با تاکید بر تریاک را قدغن نموده است. در کشور افغانستان حدود پنج میلیون معتاد وجود داشته و اشتغال حدود ۳۰۰ هزار کارگر وابسته به تولید و توزیع تریاک است. اولین سوال قابل طرح این است که آیا طالبان می‌تواند این ممنوعیت را با ضمانت قانونی اجرایی نماید یا در حد حرف است؟

دومین تحلیل قابل ارایه در خصوص این پدیده، اثر این ممنوعیت بر جمهوری اسلامی ایران است. با انتشار خبر ممنوعیت کشت، قیمت تریاک در افغانستان حدود چهار برابر شده است (از حدود ۸۰ افغانی برای هر واحد به ۳۵۰ افغانی رسیده است). مسلما این افزایش قیمت در ایران هم قابل مشاهد بوده و شاهد افزایش ناخالصی‌های تریاک توزیع شده داخلی (عموما منجر به سنکوب) و تغییر گرایش معتادان به استفاده از موارد مخدر صنعتی خواهیم بود. تغییر رویه‌ای که همراه با افزایش قیمت دارو‌های ترک اعتیاد، گرایش بالا به سمت روانگردان‌ها را سبب شده و تشدید کننده برخی از جرایم کیفری و سرقت‌های خرد خواهد بود.

از طرف دیگر پیش بینی می‌شود که مافیای مواد مخدر، گرایش به سمت تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان برای پوشش به بازار مصرف پیدا کنند.
تعداد بازدید : 152

مومنی، دبیر کل ستاد مبارزه با موارد مخدر می‌گوید که باید ببینیم ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان به شکل یک اقدام عملی است یا خیر؟ ولی در هر صورت ایران از کاهش تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان استقبال می‌کند.

تعداد بازدید : 130

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رادین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
0
0
کل اقتصاد افغانستان روی کشت و فروش تریاک هست حتی اگه بخوان به صورت جدی با کشت تریاک مقابله کنن چون کسب و کاری رو در ابعاد و سود تریاک نمیتونن جایگزین کنن تاثیر خاصی نخواهد داشت و عملی نمیشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین