پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
انسداد مرز بین‌المللی «خسروی» علاوه بر اینکه تردد زوار از این مرز را ناممکن کرده، فعالیت هتلداران قصرشیرینی را نیز در وضعیت بسیار دشواری قرار داده است.

شعار سال: نام مرز بین‌المللی «خسروی» در جمهوری اسلامی ایران یک برند شناخته‌شده در میان گلوگاه‌های مبادلاتی منطقه است ؛جایی که ظرفیت تردد روزانه ۱۰ هزار نفر زائر عتبات عالیات و تجار و بازرگانان کرد و عرب عراقی را داراست و البته عبور و مرور روزانه بیش از هزار وسیله نقلیه باری را می‌تواند پشتیبانی کند.

از طرف دیگر موقعیت جغرافیایی ویژه این مرز به‌عنوان نزدیک‌ترین نقطه به کربلای معلا سبب شده است تا تقریباً همه مسافران اماکن مقدسه عراق در صورت امکان تردد، این مرز را برای مسافرت ترجیح دهند.

مجموعه امتیازاتی که سبب شد در سال‌های ابتدایی دولت نهم نگاه ویژه‌ای به مرز خسروی شده و زیرساخت‌های استانداردی برای تسهیل تردد زوار، تاجران و بازرگانان مهیا شود.

پایانه‌های مرزی مجهز به دستگاه‌های کنترل و بازرسی، پارکینگ و البته چندین هتل و مرکز اقامتی برای مسافران ازجمله این زیرساخت‌هاست که البته با تخصیص تسهیلات به بخش خصوصی بنانهاده شده است.

با وقوع حادثه تروریستی در بهار سال ۱۳۹۲ و شهادت ۱۴ زائر ایرانی مقامات امنیتی کشور برای تأمین سلامت هم‌وطنان تصمیم گرفتند تا مرز خسروی را مسدود اعلام کنند.

این جنایت دردناک تکفیری‌ها در خاک عراق سبب شد تا تردد از خسروی که فاصله آن با پایتخت عراق تنها ۱۸۹ کیلومتر، با کربلای معلا ۳۰۰ و با کاظمین ۲۰۲ کیلومتر است متوقف شود.

*همچنان خبری از بازگشایی مرز نیست

تبعات انسداد مرز خسروی علاوه بر اینکه یک ازدحام جمعیتی برای سفر به کربلای معلا در مرز مهران استان ایلام مخصوصاً در ایام اربعین را ایجاد کرده، هتل داران قصر شیرینی که برای استقبال از زائران عتبات عالیات میلیاردها ریال تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند را در شرایط دشواری قرار داده است و حتی امکان انتقال سند این هتل‌ها به نام بانک وجود دارد.

گرچه هیئت‌وزیران طی مصوبه‌ای در سال ۱۳۹۳ به بخشودگی دیرکرد یک‌ساله این تسهیلات رأی داد اما واقعیت این است که این اتفاق چندان دردی از هتل‌هایی که همچنان در رکود به سر می‌برند دوا نمی‌کند.

درحالی‌که یک منبع آگاه از تصمیم‌گیری برای بازگشایی مرز خسروی خبر می‌دهد اما همچنان خبری از عملیاتی شدن این مهم نیست و مسئولان مربوطه نیز تنها از احتمال بازگشایی مرز در ایام اربعین خبر می‌دهند تا شاید ۱۴ هتل ۳ و ۴ ستاره قصر شیرین با بیش از ۳۰۰ اتاق اقامتی بتواند میزبان زائران حسینی باشد.

گرچه پیش‌تر در گزارش‌هایی با عنوان «بی‌تقصیرترین بدهکاران پشت مرز بسته خسروی» و «هتل‌هایی که در خسروی خاک می‌خورند» به این موضوع پرداخته بودیم اما به دلایلی همچون نزدیکی سفر هیئت دولت به کرمانشاه، تغییر احتمالی شرایط در آن‌سوی مرزها و همچنین تغییر اکثر مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس پرداخت مجدد به این مسئله برای گره‌گشایی از این مشکل ضروری به نظر می‌رسد.

*هتلداران قصر شیرین شرایط اسفباری دارند

هتل داران قصر شیرینی که در روزهای خوب مرز خسروی با تشویق و ترغیب دولتی‌ها به اخذ تسهیلات بانکی برای احداث هتل اقدام کرده‌اند این روزها در شرایط مناسبی نیستند.

«کیومرث آبی» مدیر یکی از هتل‌های شهرستان قصر شیرین اظهار داشت: متأسفانه چندین سال است که رکود کامل بر هتل‌های این منطقه حاکم است و ۲ هتل این شهرستان نیز که در موقعیت مرزی قرار دارند در تعطیلی به سر می‌برند و سایر هتل‌ها نیز وضعیت اسفباری به لحاظ درآمد و بدهی دارند.

وی در تشریح مشکلات هتلداران قصر شیرین گفت: در ایام محدودی از سال اندک مسافرانی به شهرستان مرزی قصر شیرین سفر می‌کنند که هتل‌ها از این تعداد مسافر بی‌نصیب‌اند و باوجود در نظر گرفتن هزینه‌های بسیار ناچیز برای اقامت مسافران در هتل بازهم هتل‌ها در بیشتر ایام خالی هستند.

آبی بیان کرد: ما موظف هستیم به خاطر حتی ۵ مسافر هم شده تمام شرایط ازجمله آب، برق، گاز را مهیا کنیم و از هر لحاظ به هتل رسیدگی کنیم اما به‌وضوح در حال ضرر دهی هستیم.

وی پرداخت مالیات‌های سنگین سالیانه و ارزش‌افزوده، اقساط بانکی و نبود مسافر را از دیگر مشکلات هتل داران قصر شیرین نام برد و افزود: بیشتر هتلداران به بانک‌ها بدهکارند و از طرفی باید هزینه‌های جاری و حقوق کارکنان را نیز بپردازیم.

*استقبال نکردن از واحدهای اقامتی در قصر شیرین

آبی اظهار کرد: چندین سال است که مسئولان وعده بازگشایی مرز خسروی را می‌دهند اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته و البته جای سؤال دارد که اگر آن‌سوی مرز مشکل امنیتی دارد پس چرا شاهد تردد عراقی‌ها در مرز خسروی هستیم.

وی بیان کرد: متأسفانه شهرستان قصر شیرین مظلوم واقع‌شده و هیچ‌گونه رسیدگی به این شهر مرزی نمی‌شود و در هتل‌هایی که از هر لحاظ برای اقامت مسافران آماده‌شده و کیفیت قابل‌توجهی دارد مجبوریم سقف کرایه‌ها را ۱۰ هزار و ۲۵ هزار و ۳۰ هزار تومان محاسبه کنیم تا شاید مسافری بیاید.

آبی افزود: تا پیش از بسته شدن مرز خسروی با انبوه درخواست‌های مردم و زوار عتبات برای رزرو اتاق‌های هتل مواجه بودیم اما اکنون حتی کاروان‌های راهیان نور نیز از هتل‌ها استقبال نمی‌کنند و اقامتگاه‌های ادارات و مهمانسراهای دولتی را برای اسکان انتخاب می‌کنند.

آبی نبود مدیریت شهری را از معضلات شهرستان قصر شیرین دانست و بیان کرد: به دلیل شرایط موجود هیچ‌کس رغبتی برای سرمایه‌گذاری در قصر شیرین ندارد و شهر بی‌روح شده است.

وی افزود: برخی هتل‌های شهرستان قصرشیرین تعطیل‌شده‌اند و هتل‌های ۳ و ۴ ستاره در این شهرستان به دلیل نبود مسافر و بدهی و بی‌درآمدی وضعیت بسیار نابسامانی دارند.

*پیش‌بینی بازگشایی مرز خسروی در اربعین امسال برای تردد زوار

سرپرست فرمانداری قصر شیرین اظهار داشت: با جدیت پیگیر بازگشایی مرز خسروی هستیم اما در این خصوص قصور از سوی جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه طرف عراقی باید امنیت آن‌سوی مرز را تضمین کند.

«مرادعلی تاتار» بابیان اینکه بحث بازگشایی مرز خسروی در دستور کار قرار دارد، افزود: به‌طور مرتب جلسات متعددی برای بازگشایی مرز برگزارشده و استاندار نیز پیگیر هستند.

وی با ادامه توضیحات بیان کرد: امیدواریم مرز خسروی برای تردد زوار در اربعین امسال بازگشایی شود و برای این مهم مقدماتی همچون ایجاد پارکینگ، افزایش گیت‌های گذرنامه و ... نیاز هست که پیگیر این امور نیز هستیم.

اگر مشکل انسداد مرز خسروی برطرف شود مطمئناً بیشترین تعداد زوار از قصر شیرین عبور می‌کنند و لازم است که مقدمات تسهیل در تردد زوار فراهم شود

تاتار شهر مرزی قصر شیرین را نزدیک‌ترین راه به کربلای معلا دانست و گفت: اگر مشکل انسداد مرز خسروی برطرف شود مطمئناً بیشترین تعداد زوار از قصر شیرین عبور می‌کنند و لازم است که مقدمات تسهیل در تردد زوار فراهم شود.

سرپرست فرمانداری قصر شیرین در خصوص وضعیت نا به سامان هتل داران قصر شیرین توضیح داد: سال‌های سال است که هتل‌های این شهرستان در تعطیلی به سر می‌برند و از طرفی مطالبات بانک‌ها نیز مزید بر دیگر مشکلات شده است.

تاتار تصریح کرد: وزیر محترم کشور نیز در سفری که به این شهرستان داشتند قول مساعد برای کمک به هتلداران قصر شیرین دادند تا با بخشودگی بخشی از سود وام‌های دریافتی، کمکی به هتلداران صورت گیرد و بخشی از مشکلاتشان برطرف شود.

وی بیان کرد: یکی از هتل‌های قصر شیرین به دلیل بدهی فراوان در حال انتقال سند به بانک است و استاندار نیز در حال پیگیری برای رفع هرچه سریع‌تر این مشکل است.

*بازگشایی مرز خسروی مطالبه جدی مردم استان کرمانشاه است

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب در خصوص مشکلات هتلداران قصر شیرین و مسئله مسدود بودن مرز خسروی اظهار داشت: با توجه به نزدیک بودن سفر هیئت دولت به استان، طی گفت‌وگو با مسئولان مربوطه به توافق رسیدیم تا مسئله مرز خسروی و هتلداران قصرشیرین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در سفر هیئت دولت مطرح شود.

«فرهاد تجری» با اشاره به مشکلات فراوان هتلداران قصر شیرین ‌بیان کرد: یقیناً مجموعه اجرایی خواهان بررسی اوضاع و بازگشایی مرز خسروی است و در سفر هیئت دولت نیز مشکل واحدهای اقامتی قصر و نیز بحث بازگشایی مرز خسروی به‌عنوان مطالبه‌ای جدی مطرح خواهد شد.

وی افزود: با توجه به بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی، هتلداران قصر شیرین متحمل ضرر و زیان شدند و تلاش ما این است که در هر دو مقوله مشکل تعطیلی و رکود واحدهای اقامتی قصر و بدهی هتلداران و نیز بحث انسداد مرز، حمایت هیئت دولت را جلب کنیم.

تجری در ادامه پیگیری بحث منطقه آزاد قصر شیرین را یکی از اولویت‌های مهم در سفر هیئت دولت عنوان و تصریح کرد: امیدواریم با حمایت دولت برای ایجاد منطقه آزاد در قصر شیرین گره‌گشایی برای مردم این منطقه حاصل شود.

این نماینده مجلس استفاده از ظرفیت مرز سومار و تیله کوه را مطالبه مردم عنوان کرد و گفت: امیدواریم با استفاده از این بسترها و ظرفیت‌های عظیم به رفع بیکاری جوانان قصر شیرین، گیلان غرب و سرپل ذهاب کمک شود.

*لزوم توجه جدی دولت برای رفع مشکلات هتلداران قصر شیرین

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه اظهار داشت: یکی از اولویت‌های کاری ما در استان توجه به بحث گردشگری و به‌طور مشخص رسیدگی به مشکلات هتلداران قصر شیرین است به‌طوریکه علاوه بر رکود حاصل به دلیل انسداد مرز خسروی، بدهی‌های معوق هتلداران قصر شیرین به بانک نیز مشکلات مضاعفی برای این افراد ایجاد کرده است.

معرفی سومار به‌عنوان مرز رسمی می‌تواند در کاهش مشکلات هتلداران و رونق کاری آنان راهگشا باشد و این مهم نیز پیشنهادشده است

جلیل بالایی جبران ضرر و زیان‌های ناشی از سود تسهیلات بانکی برای هتلداران قصر شیرین را از اولویت‌های این اداره کل عنوان کرد و افزود: این مشکل به دلیل تعطیلی واحدهای اقامتی در قصر شیرین به وجود آمده است.

بالایی همچنین رفع موانع بازگشایی مرز خسروی را دیگر اولویت مهم استان کرمانشاه برشمرد و بیان کرد: معرفی سومار به‌عنوان مرز رسمی می‌تواند در کاهش مشکلات هتلداران و رونق کاری آنان راهگشا باشد و این مهم نیز پیشنهادشده است.

وی در ادامه اظهار کرد: مکاتبات لازم در خصوص موارد مذکور صورت گرفته و مشکلات هتلداران قصر شیرین و مرز خسروی نیز به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم استان به تیم اعزامی از سوی هیئت دولت که برای بررسی اوضاع به کرمانشاه آمده بودند، ارائه شد.

بالایی خواستار توجه جدی دولت برای رفع مشکلات هتلداران قصر شیرین و همچنین رفع موانع مرز خسروی به‌منظور رونق در این منطقه شد و گفت: یکی از درخواست‌های ما در حوزه گردشگری تعیین تکلیف هتلداران قصر شیرین است.

بدون شک ناتوانی دولت مرکزی عراق برای برقراری امنیت آن‌سوی مرز نباید بهانه‌ای برای دست روی دست گذاشتن شود کما اینکه بازگشایی مرز به‌ویژه باهدف تردد زوار عتبات عالیات تأکید خود دولت بوده اما چندین سال است که بازگشایی مرز خسروی تنها وعده مسئولان شده و در عمل اقدامی صورت نگرفته است.

زمزمه سفر آقای روحانی و هیئت همراه ایشان به استان کرمانشاه در اواخر عمر دولت تدبیر و امید جای تعجب دارد، تعجب از این حیث که یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور در انتهای فهرست سفرهای دولت قرار گرفت استانی که به‌شدت از معضلات و ناهنجاری‌ها و بیکاری بیمار شده و نیازمند درمان فوری است اما اکنون‌که نبض کرمانشاه به شماره افتاده منتظر سفر ریاست‌جمهور است.

به گفته اسدالله رازانی استاندار کرمانشاه به زودی سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراه به استان صورت می‌گیرد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري بسیج، تاریخ انتشار: 21 تیر 1395، کد مطلب: ۸۷۰۹۳۰۱:www. basijnews.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین ص
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
0
0
با سلام
مسوولین کرمانشاه قبلا اعلام کرده بودند که سومار نزدیکترین نقطه به کربلا هستش ،از طرف دیگه الان میگن که خسروی نزدیکتره!
البته بنده اکثر نقشه ها چه زمینی و چه ماهواره ای رو مطالعه کردم همشون نشون میدن که مرز مهران در ایلام نزدیکتر هستش .نمی دونم والا!!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین