پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۷۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
دولت در اقدامی عجیب و بی‌سابقه حمایت حامل‌های انرژی (گاز) در حوزه صنایع‌دستی را در بودجه امسال (۱۴۰۱) حذف کرد به این ترتیب صنعتگران و هنرمندان افزون بر مشکلات قیمت بالای مواد خام اولیه با افزایش قیمت گاز مواجه شدند!
شعار سال: دولت در اقدامی عجیب و بی‌سابقه حمایت حامل‌های انرژی (گاز) در حوزه صنایع‌دستی را در بودجه امسال (۱۴۰۱) حذف کرد به این ترتیب صنعتگران و هنرمندان افزون بر مشکلات قیمت بالای مواد خام اولیه با افزایش قیمت گاز مواجه شدند!

در نامه مجید چگینی معاون وزیر نفت به پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی که نام وی را به جای خانم، آقا خطاب داده و کاملا مشخص است اصلا این دو نفر گفت و‌گویی در خصوص حامل‌های انرژی با هم نداشته‌اند و حتی یکدیگر را نمی‌شناسند، آمده است:

بازگشت به نامه... تاریخ ۹ فروردین ۱۴۰۱ در خصوص تعرفه گاز طبیعی صنایع دستی با توجه به جز ۲ بند م تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تعرفه گاز طبیعی تاسیسات گردشگری، صنایع دستی، آب درمانی و هتل‌ها از ابتدای سال جاری مشابه تعرفه بخش تجاری (۱۴۹۵ ریال) بوده و از شمول تعرفه صنعتی خارج شده‌اند.
در ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی و تبصره ۲ ماده ۲ قانون حمایت از آن‌ها بر این موضوع تاکید شده است که:

دارندگان مجوز فعالیت موضوع قانون مذکور در صورت درخواست خودشان از کلیه تعرفه‌های بخش صنعت در مورد حامل‌های انرژی (آب، برق و گاز) و تسهیلات بانکی برخوردار هستند.

از سویی تقریبا دو دهه است که در براساس حمایت وزارت صمت از صنعتگران در حوزه حامل‌های انرژی که به تصویب دولت و مجلس رسیده بود از هنرمندان صنایع دستی هم همانند آن صنعتگران در آن وزارتخانه و سپس در سازمان و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و‌صنایع دستی حمایت می‌شد و وزارت‌های نفت و نیرو، حامل‌های انرژی (آب، برق، گاز) صنعتگران صنایع‌دستی را در راستای حمایت از صنایع‌دستی و هنرمندان همانند صنعتگران حساب می‌کردند، نه تجاری.

همانطور که برای هنرمندان صنایع دستی در این راستا همانند بیمه هر سال بودجه سنواتی دیده می‌شد. هرسال بودجه سال آینده تعیین می‌شود. در این راستا معمولا پاییز بودجه‌نویسی انجام و از سوی دولت به مجلس ارسال می‌شود. بعد در صحن علنی مجلس به شور و دفاع گذاشته می‌شود و در کمیسیون‌های تخصصی بودجه‌ها و اعتبارات تبدیل، تعدیل و تعیین می‌شود و به کمیسیون تلفیق می‌رود و پس از تایید، مجلس تصویب می‌کند که دولت بر اساس این ردیف اعتباری اقداماتش برای انجام مورد تایید است.

به نظر می‌رسد معاونت صنایع دستی و وزارتخانه م. گ. ص امسال در این خصوص اقدام خاصی انجام نداده و در کمیسیون تلفیق از آن دفاع نکرده‌اند که اینچنین ردیف حامل‌های انرژی صنعتگران در حوزه گاز از بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شده و همچون سنوات گذشته در بودجه دیده نشده است!

حال با توجه به افزایش روزافزون قیمت مواد اولیه و با توجه به حذف سوبسید انرژی دستکم در حوزه گاز عرصه بر صنعتگران تنگ‌تر شده و آن‌ها با گرفتاری‌های جدی‌تری مواجه خواهند شد بویژه آن دسته از هنرمندانی که به کوره نیاز دارند.
حذف ارایه حامل‌های انرژی حمایتی (گاز) در حوزه صنایع‌دستی در قانون بودجه ۱۴۰۱ و پیامد‌های احتمالی
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی میراث باشی
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
0
0
صنایع دستی رو نابود می کنند با این کار
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین