پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۷۶۹
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
رییس اتحادیه بارفروشان تهران می‌گوید علت نابودی منابع آبی و خشکسالی در کشور ما شیوه غلط کشاورزی است و راه حل نجات از کم آبی، کشت جایگزین است.
شعار سال: مصطفی دارایی نژاد در گفتگو با یک رسانه یادآور شد: در ایران سالانه ۸۶ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود که در قبال آن ۷ میلیارد دلار صادرات انجام میشود که در مقایسه با مقدار آبی که مصرف شده اصلا به صرفه نیست. برزیل که چهارمین کشور صادرکننده محصولات کشاورزی دنیاست،۳۹ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌کند و در قبالش ۵۵ میلیارد دلار کسب درامد دارد. از این آمار نتیجه گرفته می‌شود که علت نابودی منابع آبی و خشکسالی در کشور ما شیوه غلط کشاورزی است.

وی تاکید کرد: راه حل نجات از کمبود آب این است که کشت جایگزین به کشاورزان داده شود. کشت‌هایی مثل هندوانه را در کشور‌های اطراف مثل ازبکستان ترکمنستان و افغانستان که آب بیشتری دارند، آنجا انجام دهیم و به جای آن در کشور محصولاتی را کشت کنیم که به صرفه‌تر هستند. با این روش میوه‌ای مثل هندوانه را از آنجا باقیمت کیلویی ۴ هزار تومان وارد میکنیم و مهم‌تر آنکه اینگونه منابع آبی ما حفظ شده است چرا که باید برای ۲۰ سال آینده و محیط زیست پاسخگو بود.

رییس اتحادیه بارفروشان تهران با بیان اینکه فقط در کشت هندوانه آب زیادی مصرف می‌شود گفت ما در گلخانه‌ها مشکل آب نداریم و حدود ۶۰ درصد باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی ما با آبیاری قطره‌ای کار می‌کنند، اما با این وجود در هیچ جای دنیا این چنین آب مصرف نمی‌شود. چاه‌های ما به خاطر کشاورزی در حال خشک شدن است که در آینده صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست و کشاورزی ما خواهد زد. ما می‌توانیم اکنون پیشگیری کنیم که اتفاقات بدی در آینده نیفتد.

دارایی نژاد در ادامه گفت:، چون در کشور الگوی کاشت نداریم هرسال در محصولاتی مثل سیب زمینی پیاز و گوجه با چالش مواجه میشویم. برای مثال پارسال هویج تا کیلویی ۳۰ هزار تومان رسید امسال انقدر هویج کاشتند که در میدان تا کیلویی دو یا سه هزار تومان هم پایین آمد!

وی تاکید کرد: باید الگوی کشت را به کشاورز آموزش داد و بررسی کرد که می‌بایست چه کاشتی داشته باشد که هم نیاز داخل برطرف شود و هم کشاورز ضرر نکند و صادرات هم دچار مشکل نشود. برای نمونه، سالانه ۵ و نیم میلیون تن کشت سیب‌زمینی داریم که سه میلیون تن نیاز داخلی ماست. باید برای باقیمانده دو و نیم میلیون تن برنامه صادرات ریخته شود که کشاورز هم ضرر نکنند. وقتی فقط برای یک میلیون تن برنامه صادرات ریخته شده اجازه نداریم که بگذاریم کشاورز بیشتر کشت بکند که روی دستش بماند.

دارایی نژاد تصریح کرد: طبق فرمایشات رهبری و نامگذاری امسال، باید شرکت‌های دانش بنیان در کنار کشاورزان سنتی قرار بگیرند و کشاورزی علمی انجام شود. این گونه نه تامین نیاز داخل دچار مشکل میشود، نه کشاورز ضرر می‌کند، نه منابع آبی تمام می‌شود و نه صادرات به مشکل برمیخورد؛ و این امر کمک میکند در این اوضاع اقتصادی ارزآوری داشته باشیم.

رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: اتفاق اشتباهی چندی پیش افتاد که می‌خواستند جلوی صادرات گوجه و پیاز و بادمجان را بگیرند. اما مجلس ورود کرد و این کار را غیر قانونی دانست. چون اگر بنا به محدودیت صادرات بود، باید از قبل اعلام می‌کردند که کشاورز آن محصولات را نکارد. زمانی که قرارداد می‌بندیم که هزار تن گوجه به عراق صادر کنیم وقتی این کار محدود شود، صادرکننده‌های ما باید ضرر و زیان پرداخت کنند و طرف ما به ما اعتماد نمی‌کند و بازار صادرات را ازدست میدهیم. باید توجه داشت ترکیه درصدد جایگزین شدن بازار ایران است. چون هیچ جای دنیا کیفیت و طعم محصول ما را ندارد مزیت رقابتی داریم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار:۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۰۱۰۲۱۵۰۰۲، www.alef.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین