پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۷۸۱۳۲
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
خدابخشیان بیان کرد: جراحی اقتصادی باید در راستای یک نظام فکری منسجم باشد تا با برداشتن گام‌های مختلف، به هدف مطلوب دست یافت. همچنین چنانچه قسمتی با یک تفکر اصلاح شود و سایر بخش‌های اقتصادی بخواهد با تفکر دیگر اداره شود و در یک راستا نباشد، اصلاح این غده منجر به پدید آمدن اثرات بدخیم دیگری در اقتصاد خواهد شد.
شعار سال: جراحی اقتصادی باید در راستای یک نظام فکری منسجم باشد تا با برداشتن گام‌های مختلف آن به هدف مطلوب دست یافت. در نتیجه چنانچه قسمتی با یک تفکر اصلاح و سایر بخش‌های اقتصادی بخواهد با تفکر دیگر اداره شود و در یک راستا نباشند، اصلاح این غده منجر به پدید آمدن اثرات بدخیم دیگری در اقتصاد خواهد بود.

شهاب خدابخشیان گفت: عبارت جراحی اقتصادی در توجیه و تفسیر اقدامات اخیر دولت بیان شده است؛ مفاهیمی که پیش از این نیز با عناوین گوناگون از زبان اقتصاددانان شنیده شده و باید خیلی زودتر چنین تصمیماتی اتخاذ می‌شد.

وی افزود: به طور کلی پایین نگه داشتن قیمت‌ها به شیوه‌ای مصنوعی باعث شدت یافتن و بدخیم شدن امراض اقتصادی شده که در نهایت منجر به انفجار قیمت‌ها و سرایت آن به سایر بخش‌های اجتماعی و سیاسی می‌شود.

خدابخشیان بیان کرد: جراحی اقتصادی باید در راستای یک نظام فکری منسجم باشد تا با برداشتن گام‌های مختلف، به هدف مطلوب دست یافت. همچنین چنانچه قسمتی با یک تفکر اصلاح شود و سایر بخش‌های اقتصادی بخواهد با تفکر دیگر اداره شود و در یک راستا نباشد، اصلاح این غده منجر به پدید آمدن اثرات بدخیم دیگری در اقتصاد خواهد شد. به عنوان مثال در یک نظام فکری، اقتصاد دستوری و بازار بسته تعریف شده و تفکری دیگر قائل به باز بودن فضای کسب و کار، اقتصاد آزاد و نظام عرضه و تقاضا است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون متاسفانه به این مطالب پرداخته نشده و نظام اقتصاد اسلامی عملا وجود ندارد. به همین دلیل در هر دوره تکلیف دولت مردان در سیاست‌گذاری مشخص نیست و هر زمان اقتصاد را به سمتی می‌برند که با سیاست دولت بعدی نمی‌خواند.

وی تصریح کرد: دخالت‌های بی‌مورد دولت در امور اقتصادی منجر به یک اقتصاد وصله پینه‌ای می‌شود که با مسکن، درمان موقتی پیدا کرده و ریشه مشکلات باقی می‌ماند و برای رفع این معضل باید تکلیف نظام تفکر اقتصادی مشخص شود.

خدابخشیان اظهار داشت: معضل بزرگ دیگری که باعث بی حاصل شدن تلاش‌ها می‌شود، بسته بودن مرز‌های اقتصادی کشور و عدم تعامل با کشور‌های دیگر است. تحریم‌های ظالمانه علیه کشور مانع بزرگی بر سر راه تعالی اقتصادی است و متاسفانه عملیاتی نشدن منویات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و اتکای به داخل و تقویت تولید داخلی به معنی واقعی کلمه، راه مواجه با خطرات تحریم را بسیار مشکل ساخته است؛ در حالی که گذر از بحران‌های کنونی نیازمند ساختار محکم اقتصادی بوده و اقتصاد نحیف در برابر مشکلات آسیب‌پذیر است.

این فعال اقتصادی تشریح کرد: جراحی اقتصادی می‌تواند مزایای بسیار زیادی در خصوص آزادسازی قیمت‌ها و واقعی شدن اقتصاد داشته باشد که در بلندمدت آثار مثبت و ملموسی بر رفاه آحاد مردم خواهد داشت، اما این مهم به ثبات رویه و برنامه‌ریزی بلندمدت و دوری از سیاسی کاری بستگی دارد. در نتیجه امید است با برنامه‌ریزی صحیح، دولت کنونی بتواند بخشی از امراض اقتصادی کشور را به صورت مبنایی حل و فصل کند.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از صدای بورس، تاریخ انتشار:۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۵۱۶۴۴، www.sedayebourse.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین