پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
نوع نگاه داوری اردکانی و افرادی همانند ایشان دقیقا همان پاشنه آشیل حرکت به سمت پارادایم سازی علوم انسانی الهی است.

شعار سال:

به دلیل آنکه پارادایمی کلی در علوم انسانی مانند علوم دیگر وجود ندارد، بر اساس یک رسم نانوشته علوم انسانی سکولار به عنوان یک پارادایم معرفی شده اما در مقابل هم اقداماتی برای مقابله با این هژمونی به خصوص در جوامعی با لایه های فکری الهی، انجام می شود.

در این حوزه امکان دارد که افرادی به اشتباه بگویند که نمی توان علوم انسانی مبتی بر تفکرات غالب بر جامعه الهی معرفی شود چون علوم را نمی توان دستکاری کرد. تفاوت علوم انسانی و علوم دیگر از همین جا آغاز می شود. علوم انسانی زاده تفکر و ذهن انسانی است و اگر فکر انسان نیز نباشد علوم انسانی نیز وجود نخواهد داشت اما علوم دیگر این خاصیت را ندارند.

از آنجایی که تفکر سکولار نیز بر تفکر صاحبان و بنیانگذاران علوم انسانی سکولار سایه خواهد افکند، عصاره فکری آن ها رنگ و بوی سکولاریستی خواهد گرفت.

در همین خصوص آقای دکتر داوری اردکانی استاد صاحب نام فلسفه چندی پیش موضعی داشته اند و گفته اند: بنیانگذاران علوم انسانی و اجتماعی به طور کلی(روانشناسی، اقتصاد، حقوق) آن را برای مقصودی طراحی نکرده و نساخته اند و قصد موافقت و مخالفت با چیزی را نداشته اند و اصلا نظر سیاسی نداشته اند. علم که با نظر سیاسی ساخته نمی شود. آن ها کار خودشان را انجام داند. چون کار خودشان را انجام داده اند ماندند و دانشمند شدند و عالم شدند. من اگر بخواهم خودم علم را با سلایق و خواست های خودم دستکاری کنم و تغییر دهم نمی توانم این کار را بکنم".

خب! در اینکه امکان دارد بنیانگذاران علوم انسانی آن را برای مقصودی نساخته باشند نمی توان بحثی داشت چون بررسی این موضوع نیازمند یک بررسی روانشناختی از این افراد است که بسیاری از آن ها امروز در قید حیات نیستند!

جناب داوری در بخش دیگری گفته اند که نمی توان علوم را به خواست خود دستکاری کرد. این حرف تنها در مورد نتایج و داده های قطعی علوم انسانی صدق می کند اما نمی توان این را به هزاران نظریه حاکم بر علوم انسانی تعمیم داد. اصولا علوم انسانی فعلی از همین نظریه ها تغذیه می کند و تعدد نظریات نیز بیانگر این است که به تعداد تفکرها و سلایق، می توان نظریه ارائه کرد که موجبات ایجاد یک شلمشوربا را فراهم کرده است!

هر چند که ایشان در جای دیگری گفته اند که "از جامعه شناسان گله دارم چون به این موضوع فکر نکرده اند که مسئله علوم انسانی موجود بر مبنای دینی استوار نیست" اما نوع نگاه داوری اردکانی و افرادی همانند ایشان دقیقا همان پاشنه آشیل حرکت به سمت پارادایم سازی علوم انسانی الهی است.

در حقیقت بحث اصلی این است که نتایج علوم انسانی سکولار همان چیزی می شود که با علوم انسانی الهی در تضاد آشکار است.

آنچه که در اینجا قابل بحث است، طرح نقشه برای معرفی علوم انسانی مبتنی بر تفکر جامعه الهی است که قطعا با جامعه ای با تفکر لیبرال تفاوت خواهد داشت و در نیت و هدف بنیانگذاران علوم انسانی سکولار هر چه باشد تفاوتی نمی کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی مرصاد نیوز، تاریخ انتشار 27  آبان 1395، کد مطلب: 285403 : www.mersadnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین