پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۷۸۴۷۷
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف وی ضمن انتقاد از وضعیت نابسامان فعلی صنعت فرش تصریح کرده بود: دغدغه اصلی فعالان این صنعت، مصوبه تعهد ارزی بوده و خواستار هیچ حمایتی ار سوی دولت جز لغو این مصوبه نیستیم؛ چرا که این مصوبه گلوگاه فرش است و در سه سال گذشته فرش را خفه کرده است.
شعار سال: صنعت فرش دستباف مایه سربلندی کشورمان است و صادرات آن به اقتصاد کشور کمک می‌کند، اما این روز‌ها انتقاد کارشناسان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان، باعث شده تا مرکز ملی فرش دستباف ایران به این دسته از فعالان پاسخ دهد. مصاحبه ذیل با سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازاریابی مرکز ملی فرش ایران انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

حسین بیرامی سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازاریابی مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مصوبه تعهد ارزی مشکلاتی برای تجار فرش دستباف ایجاد کرده چرا در دولت پیشین در این خصوص واکنشی نشان ندادید گفت: «طی جلساتی که با اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور داشتیم، ابطال این مصوبه به صورت شفاهی مورد تائید قرار گرفت و همین امر منجر به پی گیری از طریق ادارات مرتبط با قوانین و مقررات گمرکی انجام شد».

وی ادامه داد: «ابطال این مصوبه درگیر بروکراسی‌های اداری قرار گرفته وبا تغییر دولت و مدیریت مصادف شد به همین دلیل ناتمام ماند. این در حالی است که ما پیگیری‌های لازم در این خصوص داشته و در هر نشست مطبوعاتی اعلام کردیم که مدافع سر سخت این موضوع هستیم».

سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازاریابی مرکز ملی فرش ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که گویا چندی پیش، رئیس این مرکز جلسه‌ای با رییس جمهور کشورمان داشتند و مسائل مرتبط با این تعهدنامه ارزی را مطرح کردند ادامه داد: «رئیس جمهور مجددا به صورت شفاهی دستور پیگیری دادند، اما با پیگیری‌هایی که از سوی وزارت صمت انجام شد، متوجه شدیم ارجاع این مصوبه به هیئت دولت و ابطال آن دارای مشکلات قانونی است».

این مقام مسئول با بیان این که در برنامه خود با مجموعه اتحادیه‌های صادر کنندگان فرش دستباف جلسه‌ای داشته باشیم، ادامه داد: «در این جلسه قرار است نظرات حمایتی خود مبنی بر ابطال مصوبه را مطرح کرده و پیشنهاد مسئولان اتحادیه صادرکنندگان فرش را داشته باشیم تا به یک نتیجه صحیحی برسیم».

مرکز ملی فرش؛ حامی تمام قد تجار

بیرامی در ادامه با اشاره به این که مرکز ملی فرش دستباف حامی تمام قد تجار و ابطال این مصوبه است اذعان کرد: «مرکز ملی فرش در همه مواقع، در رسانه‌ها و جلسات مختلف با مدیران ارشد بار‌ها مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرده است و امیدواریم با رایزنی‌هایی که انجام می‌شود این موضوع حل شود».

وی با اشاره به این که، برای چرخیدن چرخه اقتصادی باید از صنعت فرش حمایت شود گفت: «با توجه به شرایط حاکم امروز و با علم به اینکه، فرش دستباف دومین کالای استراتژیک کشور، ما به دنبال حمایت از این صنعت و چرخه اقتصادی هستیم».

بیرامی تعداد فعالان صنعت فرش دستباف در کشور را ۸ میلیون نفر دانست و با اشاره به این که این صنعت حمایت تمام قد دولت را می‌طلبد یادآور شد: «ما در مرکز ملی فرش ایران، حمایت تمام قد این صنعت را پیگیری کرده و امیدواریم مسئولان ذی ربط شنوای دلایل ما برای لغو این مصوبه باشند».
حمایت دولت را نخواستیم
 
عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف ضمن انتقاد از وضعیت نابسامان فعلی صنعت فرش تصریح کرده بود: «دغدغه اصلی فعالان این صنعت، مصوبه تعهد ارزی بوده و خواستار هیچ حمایتی ار سوی دولت جز لغو این مصوبه نیستیم؛ چرا که این مصوبه گلوگاه فرش است و در سه سال گذشته فرش را خفه کرده است.

بهرامی در توضیح بیشتر افزود: «بعد از اینکه واردات فرش ایرانی در برخی کشور‌ها از جمله آمریکا تحریم شد، بحث تعهد ارزی بانک مرکزی به میان آمد که نه تنها کمکی به بحث صادرات فرش نکرد بلکه مانع بزرگی سر راه صادرات فرش شد و حجم صادرات فرش ایران به ۵۰ میلیون دلار در سال رسید».

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف، عدم برگزاری نمایشگاه در دو سال کرونا و عدم حضور تجار خارجی را یکی دیگر از موانع صادرات فرش در این مدت عنوان کرد که باعث شد بازار فرش آسیب ببیند و انگیزه قالیبافان و بافندگان فرش کاهش یابد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار:۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۶۱۱۶۴، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین