پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۱۰۲
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
مصطفی اقلیما، جامعه شناس می‌گوید: درست است که آقای قالیباف به مردم می‌گوید که زیاد خرج نکنید و خودش بیشتر از همه خرج می‌کند، اما اینکه جرم نیست! حتی اگر خود آقای قالیباف برای خرید به یک کشور خارجی می‌رفت باز هم جرمی مرتکب نشده بود! مردم هم می‌توانند حرف مسئولان را گوش ندهند و زیاد خرج کنند و به اقتصاد مقاومتی پایبند نباشند! اگر قانون اشتباه است، باید قانون تغییر کند نه اینکه بیایم دیگران را نقد کنیم! اصلا این فرد بگوید که من نان شبم را ندارم مگر کسی باور می‌کند؟! هر کدام از مسئولان این حرف را می‌زند، بیخود کرده! همین آقای قالیباف الان هزار برابر زندگی من و شما پول دارد! ما باید بگوییم که آقای قالیباف این پول از کجا آورده نه اینکه بگوییم که چرا به ترکیه رفته است.
شعار سال: با گذشت چند هفته از سفر پر حاشیه همسر، دختر و داماد محمدباقر قالیباف، کماکان واکنش‌ها در این رابطه ادامه دارد.

مصطفی اقلیما، جامعه شناس در رابطه با این ادامه دار بودن این حواشی معتقد است که «مسئولان هر کاری دوست داشته باشند انجام می‌دهند و ما مردم فعلا هیچ کاری از دستمان بر نمی‌آید!»

دختر قالیباف پول داشته در ترکیه خرید کرده شما هم اگر پول دارید از ترکیه خرید کنید!

*آقای اقلیما! ماه قلبل خبری مبنی بر سفر خانواده محمدباقر قالیباف به ترکیه منتشر شد! با وجود گذشت چندین هفته، رئیس مجلس حتی یکبار هم از مردم بابت این اتفاق معذرت خواهی نکرد! آیا انتظار معذرت خواهی از او، انتظار زیادی است؟

هر کسی یک زندگی شخصی دارد و هیچکس حق ندارد که در زندگی شخصی افراد ولو آنکه آن فرد یک مسئول عالی‌رتبه باشد، تجسس کند! اصلاً دختر آقای قالیباف دوست داشته که در ترکیه خرید کند، پول داشته و این کار را کرده شما هم اگر پول دارید ترکیه خرید کنید! ما اگر نقدی هم داریم باید این نقد متوجه خود آقای قالیباف باشد نه دختر و فامیل او!

*پس چرا ریز و درشت زندگی ما به این آقایان مربوط است و قوانین عجیب و غریبی را برای ما مصوب می‌کنند؟

این تقصیر آقای قالیباف یا مسئولان نظام نیست؛ مشکل از ماست که به آن‌ها اجازه دخالت می‌دهیم!

هیچکس نیست که به مسئولان بگوید چرا اینگونه عمل می‌کنید!

*آقای اقلیما! چه‌کاری از دست ما ساخته است؟ مردم در بسیاری از مواقع مخالفت خود را با تصمیمات حاکمیت ابراز کردند، اما نه تنها پاسخی دریافت نکردند بلکه به‌خاطر بیان انتقاد بازخواست هم شدند!

ما یک شایسته‌سالاری و یک پاسخ گویی داریم. مشکل اینجاست آن بخش شایسته‌سالاری در میان مسئولان حاکمیت وجود ندارد و از طرفی هیچکس پاسخگوی این وضعیت نیست! اشکال کار این است که ما ضابط قانونی نداریم یعنی وقتی یک مسئول و یا نهاد از حد خودش فراتر می‌رود، کسی نیست جلوی او را بگیرد! این قضیه مثل این است که، چون من از یکی از دانشجوهایم خوشم نمی‌آید به او نمره صفر بدهم و وقتی او شکایت خود را پیش آموزش دانشگاه می‌برد به او بگویند اگر دوست نداری از این دانشگاه برو! مشکل این است که هیچکس نیست که به آن مسئول دانشگاه بگوید که چرا با این دانشجو بدین گونه رفتار می‌کنی!

اینکه قالیباف به مردم می‌گوید خرج نکنید، اما خودش زیاد خرج می‌کند، جرم نیست!

*آقای قالیباف پس از این ماجرا صحبت از اقتصاد مقاومتی کردند! همین سفر خانواده وی به ترکیه و خرید آپارتمان نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی است! چطور باز هم می‌گویید که این قضیه ربطی به آقای قالیباف ندارد!

درست است که آقای قالیباف به مردم می‌گوید که زیاد خرج نکنید و خودش بیشتر از همه خرج می‌کند، اما اینکه جرم نیست! حتی اگر خود آقای قالیباف برای خرید به یک کشور خارجی می‌رفت باز هم جرمی مرتکب نشده بود! مردم هم می‌توانند حرف مسئولان را گوش ندهند و زیاد خرج کنند و به اقتصاد مقاومتی پایبند نباشند! اگر قانون اشتباه است، باید قانون تغییر کند نه اینکه بیایم دیگران را نقد کنیم!

*مگر با این نحوه نظارت و ردصلاحیت‌ها مردم توانایی تغییر قانون اساسی را دارند؟

نماینده‌های مجلس این توانایی را دارند و این نماینده‌ها از خود مردم هستند!

هیچکدام از نماینده‌های مجلس، نماینده واقعی مردم نیستند! / نماینده‌های مجلس نماینده مردم نیستند که خواست مردم برایشان اهمیت داشته باشد! / نظام خودش قانون وضع می‌کند خودش به آن پایبند نیست!

*آقای اقلیما! بحث بر سر همین است! این نماینده‌ها با توجه به آمار و آرا نماینده ۵۰ درد مردم یک شهر هم نیستند!

قبول دارم؛ این یعنی هیچکدام از نماینده‌های مجلس، نماینده واقعی مردم نیستند برای همین خواست و نظر مردم برایشان اهمیتی ندارد. شما در هیچ کجای دنیا نمی‌بینید که در قانون اساسی یک کشور نوشته شود که هر اندازه تورم بالا برود به همان میزان حقوق افراد بالا می‌رود، اما رئیس جمهور مملکت این قانون را رعایت نکند و اصلا برایش اهمیتی نداشته باشد. امسال با وجود تورم ۵۰ درصدی تنها ۱۰ درصد به حقوق افراد اضافه شد! به حقوق افراد ۱۰ درصد اضافه می‌کنند، اما هنوز ده روز از اول سال جدید نگذشته هزینه اتوبوس و وسایل نقلیه عمومی را ۳۵ درصد افزایش می‌دهند! یعنی این سیستم خودش قانون وضع می‌کند و خودش اصلا به آن پایبند نیست! از قدیم گفتند که هر چه بگندد نمکش می‌زنند وای به روزی که بگندد نمک! من تعجب می‌کنم شما چرا به مجلسی که خودش قانون تصویب می‌کند و خودش به آن پایبند نیست توقع دارید؟!

مردم به ادعای قالیبف درباره میزان پس‌اندازش خندیدند! / اصلاً قالیباف بگوید نان شبم را ندارم مگر کسی او را باور می‌کند؟! / قالیباف الان هزار برابر زندگی من و شما پول دارد!

*همین آقای قالیباف در مناظرات انتخابات سال ۱۳۹۶ ادعای پس اندازه ۳۰ میلیون تومانی را داشت!

من که هیچوقت این اظهارات او را باور نکردم! مردم به این اظهارات آقای قالیباف خندیدند و می‌خندند! اصلا این فرد بگوید که من نان شبم را ندارم مگر کسی باور می‌کند؟! هر کدام از مسئولان این حرف را می‌زند، بیخود کرده! همین آقای قالیباف الان هزار برابر زندگی من و شما پول دارد! ما باید بگوییم که آقای قالیباف این پول از کجا آورده نه اینکه بگوییم که چرا به ترکیه رفته است.

اگر انتخاب ما درست بود که وضعیت مملکت اینطوری نمی‌شد!

*آقای مرتضی طلایی، کسی که در سال‌های گذشته سختگیری‌های سفت و سختی را در تهران اعمال و اجرا کرد، اما همین چند وقت پیش بود که ویدیوی حضور او در یک باشگاه مختلط در تونتو کانادا منتشر شد و واکنش وی به این ویدیو این بود که «زندگی شخصی من به کسی مربوط نیست!» بحث این است که کسی این حرف را زد که خودش یک زمانی دیش‌های ماهواره را از پشت بام مردم جمع می‌کرد!

مشکل این است که ما افراد درستی را به‌عنوان مسئول انتخاب نکردیم! اگر انتخاب ما درست بود که وضعیت مملکت اینطوری نمی‌شد!

هر چقدر هم انتقاد کنیم باز مسئولان کار خودشان را می‌کنند!

*آقای اقلیما! مگر انتخاب این افراد با ماست؟

درست است انتخاب این افراد با ما نیست و ما حق انتخابی نداریم بنابراین ما هر چیزی هم بگوییم باز تفاوتی ندارد، چون این جماعت کار خودشان را می‌کنند!

طلایی، چون بازنشسته شده هر کاری هم کند به کسی مربوط نیست! / هر چیزی یه زمانی دارد و الان از دست ما مردم هیچ کاری برنمی‌آید!

*در مورد آقای طلایی چی؟

آقای طلایی آن زمان که مسئولیتی بر عهده داشت کار خود را به خوبی انجام داد حالا بعد که بازنشسته شد هر کاری کند به کسی مربوط نیست. باید ببینیم آن زمان که مسئولیتی بر عهده داشت، کارش را به درستی انجام داده یا نه؛ نه اینکه بیاییم بگوییم الان چرا فلان جا یا فلان کار را انجام داده است! هر چیزی یه زمانی دارد و الان از دست ما مردم هیچ کاری برنمی‌آید!


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، تاریخ انتشار:۱۲ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۳۱۷۷، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین