پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۴۶
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴
دومین جلسه از سلسله جلسات نقد کتاب با محوریت ادبیات رفاه، سیاست‌گذاری و بیمه‌های اجتماعی با موضوع زنان و سیاست‌های حمایتی؛طرد جنسیتی در برنامه‌های توسعه در موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد.

شعارسال: فروغ عزیزی، پژوهشگر حوزه مطالعات زنان و جنسیت در این جلسه به نقد دو کتاب توانمندسازی زنان، نقد و رویکردهای رایج توسعه و کتاب طرد اجتماعی پرداخت و گفت: در سال‌های اخیر نهادهای مدنی و شهرداری از عنوان توانمندسازی زنان در بسیاری از موارد استفاده می‌کند و در موضوع توانمندسازی زنان برجسته‌تر مطرح شده‌اند.

وی افزود: موضوع توانمندسازی از دهه 80 میلادی در پی نقد توسعه ایجاد شد و در سند‌ها و پیمان‌های بین‌المللی برای اولین بار از این مفهوم استفاده شد. فعالان حوزه زنان نقدهای بسیاری به موضوع توانمندسازی زنان داشتند که چطور ممکن است مفهوم توانمندسازی در خدمت پژوهشگران و سیاست‌گذاران گرفته شود در حالی که از قدرت و ساختارهای سیاسی تهی است بنابراین ارتقاء بهداشت ممکن است سطح زندگی زنان را بهبود بخشد اما توانمندسازی زنان زمانی اعمال می‌شود که آنان در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری قدرت و نقش داشته باشند.

عزیزی یادآور شد: مهم‌ترین مساله این است که توانمندسازی باید ساختارهای تبعیض‌آمیز را نشانه بگیرد نه صرفا قابلیت‌های فردی را. توانمندسازی پدیده‌ای از بالا به پایین نیست و نمی‌توان برای عده‌ای از افراد بدون شناخت آنان برنامه‌ریزی کرد بر همین اساس باید ذی‌نفعان در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نقش موثری داشته باشند.

این پژوهشگر اجتماعی به تجربه کشور هندوستان در زمینه توانمندسازی زنان اشاره کرد و گفت: در هندوستان با دادن اعتبارات خرد و وام‌های کوچک به زنان سعی داشتند که آنان را در زمینه اقتصادی توانمند کنند در حالی که توانمندی زنان در همه عرصه‌ها باید مورد توجه واقع شود و نه تنها به یک بعد اقتصادی بسنده کرد به طوری‌که در هندوستان با اختصاص وام‌های کوتاه مدت به زنان نه تنها آنان را از بعد اقتصادی توانمند نکردند بلکه زنان به مقروضان اقتصادی به دولت تبدیل شدند. بر همین اساس پروژه اعتبارات خرد در بسیاری از کشورها از جمله در هندوستان شکست خورد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 2آذر1395، کدخبر: 161538: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین