پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۷۹۵۱۸
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
سایت معظم تابناک در متنی گلایه آمیز و نسبتا جهت دار به قلم آقای احسان گل محمدی و با عنوان "چند سوال درباره سرقت از بانک ملی! "، می‌پرسد که چرا رئیس قوه قضائیه به ترک فعل فرزین مدیرعامل بانک ملی ورود نمی‌کند؟ سوالی که باید متقابلا از نویسنده متن پرسید این است که آیا واقعه سرقت از بانک ملی، ترک فعل بوده یا اهمال؟ آیا با رویداد غیر مترقبه سروکار داریم یا حادثه‌ای قابل کنترل؟ دومین سوال قابل پرسش این است که کدام مدیر بانکی در نظامات امنیتی بانک تحت مدیریت خود می‌تواند دچار اهمال یا ترک فعل شود؟ آیا این مصداق با عقل جور در می‌آید (مگر اینکه خود مدیر شریک جرم باشد که مسلما اتهامی واهی درباره آقای فرزین خواهد بود)؟ سومین بحث قابل طرح این است که با توجه به پیچیدگی اذعان شده افراد گوناگون و تائید شده توسط پلیس در خصوص این سرقت، آیا به این مسئله باید بعنوان یک بستر تجربی منجر به ارتقا استاندارد‌های امنیتی در بانک‌ها نگاه کنیم یا عاملی برای تسویه حساب با مدیران بانک ملی؟ در نهایت اینکه برای اثبات قصور و تقصیر، رعایت سلسله مراتب نظامات اداری باید مدنظر قرار گیرد. آیا می‌توان صرف سرقت بزرگ و کوچک از یک شعبه، مدیر استانی بانک را مقصر دانست؟ مدیر ارشد پیش کش. برای قضاوت خوانندگان محترم، اصل متن آقای احسان گل محمدی در خبر بازنشر شده است.
شعار سال: احسان گل محمدی مدعی وجود قصور و تقصیراتی در حادثه اخیر سرقت از بانک ملی است. برای تنویر افکار عمومی و قضاوت در خصوص این امر، اصل مقاله ایشان با عنوان "چند سوال درباره سرقت از بانک ملی! " در ادامه متن آورده شده و درخواست قضاوت از خوانندگان عزیز را داریم.
 
«بامداد یکشنبه ۱۳ خرداد» بود که سارقان به صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران دستبرد زدند؛ این خبر با چند روز تاخیر از سوی بانک ملی تایید و اعلام شد.

بعد از این سرقت و با توجه به امنیتی بودن این منطقه تهران که بنا به دلایلی به عنوان یکی از امنیتی‌ترین مناطق پایتخت از آن یاد می‌شود، شایعات متعددی پیرامون جزئیات این سرقت در فضای مجازی منتشر شد؛ از اینکه یکی از نهاد‌های خاص برای دست پیدا کردن به اسنادی محرمانه دست به این اقدام زده گرفته تا حتی احتمال دست داشتن موساد در این سرقت.

اما پلیس روز جمعه ۲۰ خردادماه و پس از گذشت یک هفته از این سرقت پر سر و صدا، از دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران خبر داد.

سردار حسین رحیمی رییس پلیس پایتخت در خصوص این سرقت گفت: «پلیس یک ماه قبل به همین بانک تذکر داده بود و همکاران بنده به این بانک مراجعه و تمام موارد ضعف و ایمنی را تذکر داده اند که این ثبت شده و سند داریم، اما متاسفانه هیچکدام از این‌ها رعایت نشده است.»

او در ادامه این نکته را هم اضافه کرده است: «به طور حتم یک مرکز ملی که روزانه میلیارد‌ها عملیات بانکی صورت می‌گیرد و یک هزار صندوق امانات دارد که ۱۶۸ صندوق آن توسط سارقان باز شده است، نیازمند نگهبانی ویژه است و بانک‌ها باید برای مسایل ایمنی و عملیاتی هزینه کنند.» در مورد این سرقت و اظهارات رئیس پلیس پایتخت چند نکته قابل ذکر است.

سردار رحیمی گفته پلیس از «ساعات اولیه روز دوشنبه ۱۶ خرداد» از این سرقت مطلع شده است؛ این در حالی است که خبرگزاری فارس اعلام کرده این سرقت در «بامداد یکشنبه ۱۳ خرداد» رخ داده است؛ سوال اینجاست که چرا این سرقت تقریبا با سه روز تاخیر به پلیس گزارش شده است؟

رئیس پلیس پایتخت گفته «نیروی انتظامی اوایل اردیبهشت به این بانک مراجعه کرده و تذکراتی را پیرامون وضعیت ایمنی این شعبه به مدیران گوشزد کرده است، اما هیچ یک از تذکرات پلیس رعایت نشده است»؛ چرا مدیران بانک هیچ یک از تذکرات پلیس را رعایت نکردند؟ آیا بهتر نیست هرچه زودتر مدیران بانک ملی بگویند که چرا حتی یک مورد از تذکرات پلیس را رعایت نکردند؟

پیش از این حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه یکشنبه (۲۳ آبان ماه) در نشست با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ گفته بود: «رسیدگی به مصادیق روشن ترک فعل‌ها در قوه قضائیه آغاز شده و این موضوع (ترک فعل‌ها) هم اکنون در حال رسیدگی است» علاوه بر این سیدرضا سجودی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم یکی از دادگستری‌های کشور در مهرماه تاکید کرده بود «اگر دستگاهی، وظایف قانونی خود را انجام ندهد با توجّه به ضمانت اجرا‌های قانونی، مرتکب ترک فعل شده است و می‌توان نسبت به آن اعلام جرم کرد.» با توجه به تذکرات پلیس و بی توجهی مسئولان و این موضوع که در اذهان بخشی از مردم این سرقت به عنوان موردی امنیتی نقش بست آیا این موضوع از مصادیق روشن ترک فعل نیست و نباید مدیران ارشد مدیران بانک ملی بابت این ترک فعل مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و علیه آن قوه قضائیه اعلام جرم کند؟

استقبال نظامی از محمدرضا فرزین، مدیرعامل جدید بانک ملی در نخستین روز کاری او، جنجال آفرین شد. استقبالی که با واکنش فعالان سیاسی و رسانه‌ای مواجه شده است. اما مسئولان بانک ملی در همان روز‌ها (۴ آبان ۱۴۰۰) اعلام کردند که فرزین از این استقبال خبر نداشته است؛ عجیب اینکه علاوه بر این، یکی از مسئولین بانک ملی در واکنش به این انتقادات عنوان کرد: «این استقبال جزو دستورالعمل‌های بانک ملی است» سوال اینجاست که آیا تنها استقبال نظامی از آقای مدیر از دستورالعمل‌های بانک ملی است یا توجه به تذکرات پلیس هم در این دستورالعمل‌ها قرار می‌گیرد! سوالی که باید فرزین پاسخگو باشد آیا از این سرقت و تذکرات ایمنی پلیس هم مانند ماجرای حاشیه ساز روز اول مدیریت خود بی اطلاع بوده است یا نه؟
در آخر به نظر می‌رسد برای احترام به افکار عمومی هم مدیر بانک ملی و هم مدیران قوه قضائیه به سوالات مطرح شده در این سطور و چندین سوال دیگر پاسخ دهند تا مردم در جریان آنچه اتفاق افتاده قرار گیرند.
 

توضیحات و درخواست پایگاه تحلیلی خبری شعار سال : با توجه به توضیحات ارایه شده در متن توسط احسان گل محمدی و دقت نظر خوانندگان عزیز، باید پرسید که آیا بر اساس شواهد موجود واقعه سرقت از بانک ملی، از جنس حوادث غیر مترقبه غیرقابل کنترل نیست؟ دومین سوال قابل پرسش این است که کدام مدیر بانکی در نظامات امنیتی بانک تحت مدیریت خود می‌تواند دچار اهمال یا ترک فعل شود؟ آیا این مصداق با عقل جور در می‌آید (مگر اینکه خود مدیر شریک جرم باشد که مسلما اتهامی واهی درباره آقای فرزین خواهد بود)؟ سومین بحث قابل طرح این است که با توجه به پیچیدگی اذعان شده افراد گوناگون و تائید شده توسط پلیس در خصوص این سرقت، آیا به این مسئله باید بعنوان یک بستر تجربی منجر به ارتقا استاندارد‌های امنیتی در بانک‌های کشور نگاه کنیم یا عاملی برای تسویه حساب با مدیران بانک ملی؟ در نهایت اینکه برای اثبات قصور و تقصیر، رعایت سلسله مراتب نظامات اداری باید مدنظر قرار گیرد. آیا می‌توان صرف سرقت بزرگ و کوچک از یک شعبه، مدیر استانی بانک را مقصر دانست؟ مدیر ارشد پیش کش.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تابناک، تاریخ انتشار:۲۰ خرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۱۱۲۳۶۸۷، www.tabnak.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین