پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۸۰۰۴۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴
با جوک جالبی سروکار داریم، ضعف فعالیت‌های بین بخشی و فرابخشی در کنار نامشخص بودن وضعیت و عمق ماموریت پذیری دستگاه‌ها در پایتخت با وقوع زلزله احتمالی، باعث شده تا مدیران دستگاه‌های اجرایی به سمت صدور بیانیه‌های بی خاصیت هشدار آمیز گرایش پیدا کرده و از ماموریت‌های خود بشکلی پوشیده، شانه خالی کنند. اگر خدای ناکرده روزی هم این اتفاق افتاد، با نوعی راهبرد فرار به جلو مدعی شوند که ما گفته بودیم؟ تو غلط کردی که گفته بودی! پوستت را همین مردم در همان روز واقعه احتمالی می‌کنند و پر از کاه می‌کنند. بهتر است قبل از خدای ناکرده هرگونه واقعه ای، کارت را درست انجام داده تا نام نیک برایت باقی بماند. داستانی که ان شاالله هیچگاه تبدیل به راستان نشود.
شعار سال: تصور بفرمائید تهران با زلزله‌ای مهیب زیر و رو شده است. ساختمان‌ها در بافت‌های نوساز و قوی دچار خساراتی چند شده و برخی از برج‌ها و پل‌ها و تیر‌های برق، به داخل خیابان‌ها ریخته و شهر به مجموعه جزایر جدا از هم تبدیل شده است. در مناطق دارای بافت فرسوده، وضع بدتر از این بوده و با نوعی ویرانی تا سرحد نابودی تک تک منازل و ریزش آوار در کوچه‌ها مواجه هستیم. وضعیت مناطق کوهپایه‌ای شهر و ساختمان‌های مستقر روی گسل‌ها هم، با نوعی تخریب بالا روبرو شده اند. چند ساعتی از شوک زلزله گذشته و با انبوهی از کشته‌ها و زخمی‌ها و شهروندانی سرگردان مواجه هستیم. وسایل ارتباطی قطع بوده و خدمات پایه شهری مختل است. ممکن است با برخی آتش سوزی‌های کوچک هم مواجه باشیم.

نیاز‌های درمانی، امدادی، نیاز‌های پایه (آب، غذا، پوشاک و سرپناه موقت و سرویس بهداشتی)، نیاز‌های امنیتی (حفاظت از اموال و ممانعت از تعرضات) بخوبی خود را نشان می‌دهد. مردم نمی‌دانند که بمانند یا بروند؟ و.. این تصویری ابتدایی از خدای ناکرده وقوع یک زلزله مهیب در تهران است.

نیرو‌های انتظامی و پلیس، لباس شخصی‌های امدادی- امنیتی، نیروی هلال احمر، بسیج و سپاه، نیرو‌های ارتش و ..، بعد از چند ساعت وارد میدان می‌شوند. شهر و راه‌های ارتباطی بدان با حلقه امنیتی محاصره شده و اجازه ورود بی هدف داده نمی‌شود. شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی استانی بشدت فعال شده و به پخش اخبار لحظه‌ای می‌پردازند. فضای مجازی بشدت در بیرون تهران داغ بوده و انواع هشتک‌ها نظیر تهران تسلیت، رد و بدل می‌شود.
داستان تخیلی زلزله قوی در تهران و واماندگی دستگاه‌های اجرایی
مردم خدمات پایه و راهبری راهبردی می‌خواهند و این آغاز داستان ناله و نفرین است. مردم می‌پرسند:

*** با کشته‌ها چکار کنیم و چطور دفن موقت داشته باشیم (امکان انتقال این حجم اجساد به بهشت زهرا بدلیل بسته بودن مسیر‌های ارتباطی و محدودیت ظرفیت پذیرش بهشت زهرا وجود ندارد)؟

*** سازمان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، برای این وضعیت چه برنامه‌هایی را پیش بینی کرده بودند؟ اگر برنامه‌ای هست، چرا قبلا اعلام عمومی و آگاه سازی در خصوص آن انجام نشده بود؟

*** شهرداری تهران و شرکت آب و فاضلاب، چه تمهیداتی برای تامین آب شهری در شرایط اضطراری تدارک دیده اند (با پراکنش محله محور نه منطقه ای)؟

*** برای ساخت دستشویی فوری محله محور، باید چکار کرد و چه مکان‌هایی از قبل نشان گذاری شده است؟

*** تجهییزات آواربرداری به حد کافی وجود دارد؟ اگر بله، در چه مکان‌هایی انبار شده و با چه پروتکلی در اختیار مردم یا نیرو‌های امدادی قرار می‌گیرد؟

***برای ساماندهی کودکانی که پدر و مادر خود را از دست داده اند و سالمندان تنها چه پروتکل‌هایی تدارک دیده شده است (احراز هویت، نگهداری موقت، ساماندهی)؟

*** فرآیند آواربرداری با کدامین سناریو‌ها باید دنباله گیری شود؟ آیا در این موقعیت هم آشنابازی و سر و صدا به راه انداختن، حرف اول را می‌زند یا سناریو‌های احتمالی وجود دارد؟
 
*** برای تامین حداقل غذای جمعیت میلیونی باقیمانده چه تدارکی لحاظ شده است؟

*** برای ممانعت از غارت فروشگاه‌ها چه تدابیری در نظر گرفته شده است؟

*** شهر در اولین شب وقوع حادثه مسلما با عدم امنیت و سرقت‌های مالی و خدای ناکرده بعضی از رفتار‌های متجاوزانه افرادی خاص مواجه خواهد بود؟ تدارک برنامه و یارگیری منجر به ساخت گروه مردمی محله محور تامین امنیت کجاست؟

*** تامین سوخت و سوخت رسانی سیار برای خارج کردن جمعیت متمایل به خروج از شهر با وسایل شخصی خود به چه صورتی انجام شده و استان‌های معین همکار به چه صورتی وارد عمل خواهند شد؟

*** برداشت وجه از دستگاه‌های خودپرداز سیار به چه صورتی بوده و خدمات قابل ارایه در صورت فقدان کارت بانکی چگونه انجام می‌شود؟ چطور می‌توان در شرایط بحران احراز هویت نمود و خدمات مالی و پرداخت انجام داد؟

*** سم پاشی شهر و مقابله با بیماری‌ها به چه صورت انجام خواهد شد؟

*** بیمارستان‌های صحرایی در چه مناطقی از شهر استقرار خواهند یافت؟

*** در فرآیند آواربرداری، دپوی موقت و میان مدت نخاله‌ها در کجا‌های شهر یا اطراف شهر انجام می‌شود؟

*** برخورد با مجرمان در شرایط بحران به چه صورتی بوده و دادگاه‌های صحرایی با چه ترتیباتی باید پیاده شود؟
داستان تخیلی زلزله قوی در تهران و واماندگی دستگاه‌های اجرایی
*** آیا برای اسکان موقت و چندماهه مردم برنامه‌ای وجود دارد؟ برای بازسازی مجدد شهر چطور؟

*** فرآیند ورود بیمه به بحث پرداخت خسارات به چه صورتی است؟ آیا توان لازم وجود دارد یا با عبارت زشت ورشکستگی شرکت‌های بیمه مواجه خواهیم شد؟

*** با نابودی احتمالی تهران و با توجه به ساختار و نظامات تمرکزگرای اداری، سایر سازمان‌ها و ادارات کل استانی با چه نظمی، کار را در دست گرفته و وحدت فرماندهی اداری را ادامه می‌دهند؟

*** سطح و میزان کمک‌های بین المللی دریافتی به چه صورتی تعریف شده است؟ آیا ضروری نیست که برای چنین شرایطی، پروتکل ارتباط سیاسی در شرایط بحران تعریف شود؟

***..

ان شاالله که شهر تهران و سایر شهرها، هیچگاه شاهد چنین داستان و وضعیتی نباشند. اما گفتیم تا آماده باشیم برای هرگونه وضعیت خدای ناکرده نامناسبی.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
0
0
چه وحشتناک بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
0
1
چقدر سوالات خوبی طراحی کرده اید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
1
0
به هیچ کدوم از ین سوال ها حتی فکر هم نشده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
0
0
نویسنده این متن باید فیلمنامه نویس باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین