پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۳۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری با تأکید بر اینکه ایرلاین‌ها حق ندارند پرواز‌های برنامه‌ای را به صورت چارتری بفروشند گفت: وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، حتماً منافعی میان ایرلاین و چارترکننده وجود دارد. اگر هم مدعی هستی که امورات روزمره ایرلاین بدون پیش فروش چند ماهه چارتری صندلی‌های پروازی نمی‌گذرد، باید ایرلاین را تعطیل کنند نه اینکه آن را از جب مردم تأمین کنند.
شعار سال: بلیت چارتری سال هاست که به یکی از مشکلات اصلی صنعت هوانوردی تبدیل شده است؛ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم در نخستین ماه‌های وزارتش در ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ دستور داد تا روش بلیت چارتری جز برای مقاصد گردشگری (مشخصاً کیش و قشم) و جزایر، سکو‌ها و مقاصد نفتی (جزیره خارک و عسلویه) ممنوع است.

اسلامی گفته بود: «فروش بلیت پرواز‌های برنامه‌ای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد می‌کند. قیمت بلیت هواپیما طبق قانون تابع عرضه و تقاضاست، اما ما بر این مسئله تأکید داریم که فروش بلیت چارتری ممنوع است. چارتر یعنی این‌که کسی که هواپیما را چارتر کرده یک بسته سفر دارد که شامل اقامت، حمل و نقل و خورد و خوراک است.».

اما این دستور وزیر سابق راه و شهرسازی دیری نپایید که رنگ باخت و ایرلاین در مدت کوتاهی بار دیگر آغاز به فروش بلیت چارتری کردند؛ این فرآیند دو بار دیگر در زمان وزارت وی تکرار شد، اما همچنان فروش بلیت چارتری ادامه داشته و حتی هم اکنون به یکی از اصلی‌ترین بخش‌های صنعت حمل و نقل هوایی تبدیل شده است.

فعال صنعت هوانوردی: ایرلاین‌ها چاره‌ای جز فروش چارتری ندارند

یک عضو انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز پیش از این گفته بود ایرلاین‌ها چاره‌ای جز فروش بلیت چارتری ندارند، چون هزینه‌های بالای خرید قطعات و دستمزد پرسنل از محل فروش ۶ ماهه یا یک ساله بلیت پرواز‌های چارتری به آژانس‌های گردشگری تأمین می‌شود.

ادعای معاون سازمان هواپیمایی: ایرلاین‌ها گرانفروشی نمی‌کنند! / ‬ کار دلالهاست (چارترکننده ها)

در همین خصوص نیز حسن خوشخو معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری نیز هفته گذشته در خصوص گرانی بلیت هواپیما اظهار کرد: با گرانفروشان بلیت پرواز‌های داخلی برخورد می‌کنیم چه ایرلاین‌ها باشند که چه هر مرجع فروش بلیت دیگر؛ اما آنچه مورد تأکید است، قطعاً ایرلاین‌ها و شخصیت‌های حقوقی شناخته شده هیچ گاه بالاتر از نرخ مصوب نسبت به بلیت فروشی اقدام نخواهند کرد. متأسفانه در لایه‌های پایین‌تر که می‌رسد و عمدتاً به واسطه‌ها یا برخی فروشگاه‌های مجازی که بعضاً هیچ مجوزی هم از سازمان هواپیمایی کشوری ندارد، برمی گردد، تخلفاتی را ما در سازمان هواپیمایی کشوری شاهد هستیم، اما امکان کنترل آن‌ها بعضاً وجود ندارد.

رئیس انجمن آژانس‌های هواپیمایی: مطالباتمان از ایرلاین‌ها را پس گرفتیم

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن آژانس‌های گردشگری درباره میزان مطالبات آژانس‌های مسافرتی و خدمات گردشگری از شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: آژانس‌ها از ایرلاین‌های داخلی و خارجی در ایام کرونا تا حدود ۴۰۰ میلیارد تومان مطالبه داشتند که توانستیم تا ۹۰ درصد آن را وصول کنیم و اگر ۱۰ درصدی باقی مانده، عمدتاً به شرکت‌های هواپیمایی خارجی مانند ایرلاین اوکراینی یا لوفت هانزا بوده که دیگر آن را پس ندادند؛ بسیاری از مردم هم از دریافت مطالبات خود بعد از ۳ سال صرف نظر کرده اند.

وی ادامه داد:، اما یک سری مطالبات دیگر هست که مردم هر روزه با آن سر و کار دارند؛ باید این مطالبات مردم از ایرلاین‌ها طبق قوانین موجود بازپس داده شود یا اگر چنانچه به مقررات جدیدی نیاز است، وضع شوند؛ مثلاً اگر مسافری از پرواز خود صرف نظر کند، طبق مقررات موجود و بسته به مدت زمان باقی مانده تا پیش از آغاز پرواز، خسارت بدهد، اما اگر همین پرواز تأخیر داشته باشد یا کنسل شود، آیا نباید همان ایرلاین هم به مسافر خسارت بدهد؟

ایرلاین‌ها خسارت می‌گیرند، اما خسارت نمی‌دهند

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری افزود: آژانس‌ها در این خصوص متضرر نمی‌شوند بلکه همه ضرر متوجه مسافر است مثلاً مسافری داشتیم که قرار بوده صبح با پرواز به اصفهان برود و عصر برگردد و بلیت هر دو طرف مسیر را خریداری کرده است. اما وقتی به فرودگاه رفته، پس از چند ساعت معطلی، اعلام شده که پرواز رفت کنسل شده است بعد هم پرواز برگشت انجام شده است؛ آژانس هم کل هزینه بلیت‌های رفت و برگشت را به ایرلاین پرداخت کرده و کاری از دستش برنمی آید. چه کسی ضرر و زیان وارده به این مسافر را باید پرداخت کند؟

وی گفت: برخی پرواز‌ها بیش از ۴ ساعت تأخیر دارند، ولی آیا ایرلاین‌ها هزینه این خسارات را می‌دهند؟ نمی‌شود که ایرلاین‌ها یک طرفه و بابت کنسلی پرواز، خسارت بگیرند، ولی بابت تأخیر‌هایی که دارند به مسافر خسارت ندهند.

رفیعی با بیان اینکه به طور متوسط تا نیمی از پرواز‌های ما تأخیر دارند اظهار کرد: در دیگر کشور‌ها اگر پروازی تأخیر داشته باشد و ایرلاین مربوطه نتواند برای مسافر پرواز جایگزین قرار دهد، ایرلاین موظف به برگرداندن مسافر به هتل تا زمان پرواز بعدی است یا اینکه خسارت به مسافر بدهد؛ اما در کشور ما حقوق مسافر اصلاً دیده نمی‌شود؛ تا حالا نشنیده ام که به یک نفر بابت تأخیر در پرواز خسارتی داده شده باشد.

ایرلاین‌ها حق ندارند بلیت پرواز‌های برنامه‌ای را چارتری بفروشند

وی درباره فروش چارتری بلیت هواپیما بیان کرد: فروش چارتری در دنیا مرسوم است و چارترکننده همزمان هتل و اقامت و دیگر نیاز‌های مسافر را هم تأمین می‌کند، ولی چارترکننده حق تک فروشی بلیت را ندارد، اما در ایران چارترکننده ها، اقدام به تک فروشی بلیت می‌کنند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری ادامه داد: ایرلاین‌ها از قبل بلیت چند ماه خود را به چارترکننده می‌فروشند که این اقدام غیر قانونی است؛ این‌ها حق مردم است که ایرلاین‌ها آن را به چارترکننده می‌دهند، چون ناوگان هوایی ما آنقدر گسترده نیست که میزان عرضه و تقاضای بلیت پرواز با هم برابر باشد.

وی تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد پرواز‌های داخلی ما به صورت چارتری فروش رفته است و ایرلاین هم پول آن را از چارترکننده دریافت کرده است؛ از سوی دیگر چارترکننده هم به هر قیمتی که بخواهد آن را می‌فروشد. این در حالی است که این کار، فروش چارتری نیست بلکه تک فروشی بلیت پرواز‌های برنامه‌ای است.

رفیعی با تأکید بر اینکه ایرلاین‌ها حق ندارند پرواز‌های برنامه‌ای را به صورت چارتری بفروشند گفت: وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، حتماً منافعی میان ایرلاین و چارترکننده وجود دارد. اگر هم مدعی هستی که امورات روزمره ایرلاین بدون پیش فروش چند ماهه چارتری صندلی‌های پروازی نمی‌گذرد، باید ایرلاین را تعطیل کنند نه اینکه آن را از جب مردم تأمین کنند.

وی خاطرنشان کرد: در ایام High season (پیک سفر) که مسافر زیاد است ایرلاین تک فروشی کند، ولی در ایام Low Season که مسافر کم است، ایرلاین می‌تواند چارتری بلیت بفروشد و چارترکننده هم پکیج سفر همراه با بلیت چارتری عرضه کند؛ اما در غیر این صورت، اجحاف در حق مردم است.

سازمان هواپیمایی به خوبی جلوی گرانفروشی ایرلاین را گرفته است

فعال صنعت حمل و نقل هوایی تأکید کرد: سازمان هواپیمایی در حال حاضر هر بار که ایرلاین‌ها اقدام به گرانفروشی می‌کنند، بلافاصله ورود کرده و با هشدار این سازمان، نرخ‌ها به رقم قبلی برمی گردد.

وی با بیان اینکه برخی چارترکننده‌ها اصلاً مجوز فروش بند الف از سازمان هواپیمایی کشوری ندارند مطرح کرد: متأسفانه کسانی هست که اصلاً حتی مجوز بند ب و دفتر خدمات مسافرتی ندارد، ولی اقدام به فروش بیلت پرواز‌های داخلی و خارجی می‌کنند؛ سازمان هواپیمایی کشوری باید نظارت داشته باشد که ایرلاین‌ها اقدام به فروش بلیت خارج از سیستم نکنند؛ چارتر هم باید محدود به حداکثر ۳ ماهه باشد، ولی الان چارت ۶ ماهه و یک ساله داریم.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از چابک آنلاین، تاریخ انتشار:۶ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۴۵۴۱، www.chabokonline.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
0
0
بخاطر تاخیر هواپیما مسافر بنده خدا رو مقصر نشناسن خیلی خوبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
0
0
فعلا که ایرلاینی ها هرکار دلشون بخواد میکنن و کسی هم باهاشون برخورد نمیکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین