پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۱۹۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
به نظرمی رسد اکنون روند قیمت بلیت‌ها به صورتی است که نه مردم و نه شرکت‌ها رضایتی ندارند و از سوی دیگر به نظر می‌رسد ادامه این روند منجر به افزایش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد و ایرلاین‌ها نیز توقع دارند تمام ضررو زیان آنان از بحران کرونا و مشکلات دیگر از جیب مسافران برداشت شود.
شعار سال: رستم قاسمی در حالی طی روز‌های اخیر از عدم فروش بلیت هواپیما به قیمت دلاری گفته که قیمت بلیت هواپیما در روز‌های اخیر از مرز نجومی گذشته است.

وزیر راه و شهرسازی در روز ۱۸ مرداد ماه با اعلام قیمت ۶ میلیون تومانی پرواز‌های رفت و برگشت اربعین، خبر داد که: «فروش دلاری بلیت هواپیما فعلا ممنوع است.»

رستم قاسمی با یادآوری این‌که قرار است حدود ۵ میلیون نفر جابه‌جایی مسافر صورت بگیرد و سهم همه ناوگان‌ها مشخص شده است، گفت که: «سهم حمل‌ونقل ریلی حدود ۳۰۰ هزار نفر، هوایی ۶۰ هزار نفر است و مابقی زائران از جاده‌ها جابه جا می‌شوند.» وی ادامه داد: «با توجه به این‌که شهریور اوج سفر‌های داخلی است از مردم تقاضا می‌شود از وسایل حمل ونقل شخصی خود نیز استفاده کنند.»

وزیر راه و شهرسازی افزود: «در سفر حج فقط با یک ایرلاین ایران ایر ۴۰ هزار نفرمسافر جابه جا کردیم در حال حاضر ۵ شرکت هواپیمایی باید همین تعداد مسافر را جابه جا کنند.»

قاسمی بیان کرد: «قیمت بلیت هواپیما همان ۶ میلیون تومان و قطار هم فعلا ۲۵۰ هزار تومان است که قیمت نهایی اتوبوس و قطار را به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.»

وی درباره فروش دلاری بلیت هواپیمایی نیز گفت: «فروش دلاری فعلا ممنوع است و با شرکت‌های هواپیمایی خاطی برخورد و به سازمان تعزیرات معرفی شده‌اند.»

قیمت بلیت پرواز رفت و برگشت تهران_ نجف، ۶ میلیون تومان
این سخنان البته بعد از آن بیان شد که انفجار قیمت‌ها تقریبا منجر به بروز بحران جدی در سیستم حمل و نقل هوایی کشور شد.

حال تصور کنید در حالی که وزیر راه و شهرسازی و برخی از مسولان از قیمت رسمی بلیت رفت و برگشت نجف با نرخی حدود ۶ میلیون تومان صحبت می‌کنند که در مقابل برخی شرکت‌های هواپیمایی این بلیت‌ها را برای روز‌های تاسوعا و عاشورا تا ۱۴ میلیون تومان می‌فروشند. با وجود آنچه مسولان فکر می‌کنند، بازار چارتر همچنان داغ است.

حتی تسنیم در گزارشی در همین باره به این ارقام و حوزه آشفته حمل و نقل هوایی اشاره کرده و نوشت که با نزدیک شدن به ایام تاسوعا و عاشور حسینی، بازار حمل و نقل هوایی کشور به دلیل فعالیت برخی چارتر کننده‌های شناخته شده در این حوزه دچار آشفتگی شده است.

ممنوعیت برای پرواز‌های چارتر
این اتفاقات به صورت مکرر در حالی رخ می‌دهد که اخیرا رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ممنوعیت مدیریت و فروش پرواز‌های چارتر خبر داده است.

محمد محمدی بخش هفته گذشته در حاشیه جشن پرواز‌های حج امسال درباره پرواز‌های چارتر گفت: پرواز‌های چارتر با ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری تعیین می‌شود. منظور ما لغو کامل پرواز‌های چارتر نیست. «برخی از شرکت‌هایی که ملزم به چارتر هستند، دیگر اجازه پرواز چارتر را ندارند. وی ادامه داد: مسیر‌های چارتر محدودی داریم و این موضوع را با امضای معاونت هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری رسما اعلام کردیم. بر این اساس مشخص می‌شود که کدام شرکت‌ها در چه خطوطی مجاز به فروش بلیط چارتر هستند.

وی درباره پرواز‌های اربعین نیز گفت: هدف این است که در ایام اربعین پرواز چارتر وجود نداشته باشد و شرکت‌ها مستقیما بلیت بفروشند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: همچنان مشکل محدودیت فرودگاه نجف و اخذ ۲.۵ میلیون تومان هزینه برای هر مسافر وجود دارد. تلاش می‌کنیم این مشکل را حل کنیم، اما تاکنون در این زمینه موفق نبوده ایم.

انفجار قیمت بلیت هواپیما‌ها در تاسوعا و عاشورا
اعلام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در حالی است که رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با تسنیم با تاکید بر اینکه پرواز‌های چارتر را ممنوع کرده ایم، اعلام کرد که قیمت پرواز‌های اربعین افزایش یافته استو رفت و برگشت آن ۶ میلیون تومان تعیین شده است. محمدرضا رضایی کوچی افزود: بر این اساس پرواز‌های رفت و برگشت به نجف در ایام اربعین، تاسوعا و عاشورای حسینی ۶ میلیون تومان است و هیچ شرکتی نمی‌تواند بیش از این قیمت بلیت بفروشد. وی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری مسئول رسیدگی به تخلفات احتمالی در فروش بلیت هواپیما به نجف است.

این نماینده هم چنین با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری مسئول تخلف از سایت‌های فروش دارای مجوز است، گفت: «در صورت تخلف سایتی باید به سازمان هواپیمایی کشوری شکایت کرد. در صورت عدم توجه این سازمان به تخلف، مجلس بر عملکرد قوه مجریه نظارت خواهد کرد و قطعا با این پرونده برخورد خواهد کرد.»

این سخنان، اما در حالی بیان شد که برخی از سایت‌های فروش دارای مجوز، بلیت رفت و برگشت تهران و مشهد به نجف برای تاسوا و عاشورا را به ترتیب به قیمت ۱۳.۸ میلیون و ۱۴.۲ میلیون تومان به فروش می‌رسانند که بیش از دو برابر قیمت مصوب رئیس جمهور بود و به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری که وظیفه نظارت بر وضعیت آشفته فروش بلیت پرواز‌های داخلی و خارجی را بر عهده دارند، واقعاً در این مسولین خود موفق نبوده اند و نیاز به پیگیری جدی است.

رقم بلیت پرواز چین، نجومی شد
این ارقام عجیب در حالی ارائه می‌شود که هزینه بلیت سایر پرواز‌های داخلی و خارجی نیز تقریبا نجومی شده است. نگاهی به یک سایت هواپیمایی نشان می‌دهد که اولین ظرفیت خالی برای سفر به چین در هفتم شهریور ماه ارائه شده، اما رقم بلیت پرواز به عدد عجیب ۱۷۵ میلیون تومان رسیده است. نرخی که نشان می‌دهد در حال حاضر سفر به چین چند برابر سفر به کشور‌های اروپایی، کانادا و حتی آمریکا هزینه دارد.

نگاهی به برنامه پروازی از ایران به چین نشان می‌دهد که عملا جز هواپیمایی ماهان، دیگر ایرلاین‌های ایرانی و چینی، برنامه پروازی در این مسیر ارائه نمی‌دهند و به این ترتیب در طول هفته تنها یک پرواز از سوی هواپیمایی ماهان از تهران به مقصد گوانجو در چین انجام می‌شود.

آنچه که در این بین تعجب‌آور است قیمت بسیار بالای بلیت این پرواز برای مسافران ایرانی است. نگاهی به سایت هواپیمایی ماهان نشان می‌دهد که اولین ظرفیت خالی برای سفر به چین در هفتم شهریور ماه ارائه شده، اما رقم بلیت پرواز به عدد عجیب ۱۷۵ میلیون تومان رسیده است. نرخی که نشان می‌دهد در حال حاضر سفر به چین چند برابر سفر به کشور‌های اروپایی، کانادا و حتی آمریکا هزینه دارد. موضوعی که طبق گفته رییس اتاق ایران و چین ریشه در سیاست‌های ضد کرونایی دولت پکن دارد.

مجیدرضا حریری در گفتگو با ایسنا، در این زمینه گفته است که: «ما پیش از کرونا در هفته حدود ۱۸ پرواز برنامه‌ای به چین داشتیم که از سوی شرکت‌های مختلف هواپیمایی انجام می‌شد، اما پس از شیوع کرونا، تمامی این پرواز‌ها متوقف شدند و در حال حاضر تنها شرکت ماهان یک پرواز به چین دارد.» وی هم چنین با بیان این که سفر به چین در شرایط فعلی بسیار دشوار است، گفت: «در حال حاضر پس از ورود به چین افراد باید حدود هفته قرنطینه شوند و قوانین به شکل جدی اجرایی می‌شود از این رو فعالان اقتصادی و تجار در سال‌های گذشته عملا سفری به چین نداشته‌اند و امروز نیز تقاضای ایرانیان برای حضور در چین بسیار ناچیز است.»

این اظهارات البته نشان از آن دارد که نبود مسافر کافی برای سفر به چین نسبت به سه سال پیش و البته قبل از شیوع ویروس کرونا را عامل افزایش عجیب قیمت بلیت هواپیما بین ایران و چین ساخته است.

ادعای عجیب برابری قیمت بلیت هواپیما با یک پرس چلوکباب
هم چنین این در شرایطی است که قیمت بلیت هواپیما در پرواز‌های داخلی تا بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هم فروخته می‌شود، رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی به عنوان نماینده ایرلاین‌ها معتقد است که قیمت یک پرس چلوکباب با مخلفات از قیمت بلیت هواپیما بیشتر است.

آخرین مصوبه درباره نرخ بلیت پرواز‌های داخلی در دی ماه سال گذشته که البته مانند نرخ‌نامه‌های گذشته کف نرخی دیگر در آن نیست و حداقل قیمت‌ها حذف شده است، حداکثر نرخ بلیت هواپیما برای پرواز‌های داخلی از ۵۸۷ هزار و ۹۰۰ تومان در مسیر تهران- اراک آغاز شده و تا یک میلیون و ۷۲۸ هزار تومان در مسیر گرگان-کیش متفاوت است. هم چنین در برخی ایام هفته و روز‌هایی در هر ماه قیمت بلیت هواپیما در همین پرواز‌ها تا حدود ۵۰ درصد هم کاهش می‌یابد که به دلیل نبود مشتری و فروش بلیت بیشتر است.

اما با وجود این که به صورت میانگین هر مسافر در پرواز‌های داخلی بایدحدود یک میلیون تومان پرداخت کند، سید عبدالرضا موسوی، رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است که قیمت یک پرس چلوکباب با مخلفات از این قیمت بالاتر است یا شاید منظورش این است که نرخ بلیت هواپیما از قیمت چلوکباب با مخلفات کمتر است!

او روز گذشته در نشستی خبری در این باره گفت: «برخی انجمن‌ها بدون هیچ اطلاع و تخصصی در صنعت هوانوردی اظهار نظر می‌کنند و متاسفانه برخی از دستگاه‌ها بر اساس همین اظهار نظر‌ها تصمیم گیری می‌کنند، اما باید بدانیم که قیمت یک چلوکباب با نوشابه و دسر و مخلفات زیر یک میلیون نیست و بیشتر از قیمت بلیط هواپیماست.»

این ادعا در حالی مطرح شده که قیمت چلوکباب در رستوران‌های به اصطلاح لاکچری تهران نهایتا حدود ۴۰۰ هزار تومان به همراه مخلفات کامل است و هیچ بلیتی با این قیمت در میان مسیر‌های داخلی پیدا نمی‌شود.

رویای ایرلاین‌ها، آزاد سازی قیمت‌ها
در این میان بسیاری از کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند که قیمت‌گذاری بلیت هواپیما در ایران باید به سمت آزادسازی حرکت کند تا شرکت‌های هواپیمایی بتوانند هزینه‌های خودشان را مدیریت کنند. اما سوال اینجاست وقتی چنین نگاهی در میان ایرلاین‌ها وجود دارد و در شرایطی که امروز مردم توان خرید بلیت هواپیما را ندارند، چگونه می‌توان انتظار داشت پس از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، نرخ‌های اعلام شده از سوی شرکت‌های هواپیمایی سر به فلک نکشد و اوضاع بازار بلیت هواپیما از این بدتر هم نشود.

البته موسوی در نهایت خود به این مساله اعتراف کرد که قیمت بلیت هواپیما بالاتر از توان خرید مردم است. او گفت: می‌دانیم که قیمت بلیت هواپیما از توان خرید مردم خارج است، اما با این قیمت‌ها ایرلاین‌ها هم زیان‌ده شده‌اند، اما اگر نوسازی هم اتفاق بیفتد و ناوگان جدیدی به صنعت هوانوردی اضافه شود هزینه‌های هر پرواز تا سه برابر افزایش می‌یابد.

وزیر وعده می‌دهد و ایرلاین‌ها بلیت را گران می‌کنند
به نظرمی رسد اکنون روند قیمت بلیت‌ها به صورتی است که نه مردم و نه شرکت‌ها رضایتی ندارند و از سوی دیگر به نظر می‌رسد ادامه این روند منجر به افزایش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد و ایرلاین‌ها نیز توقع دارند تمام ضررو زیان آنان از بحران کرونا و مشکلات دیگر از جیب مسافران برداشت شود.

این شرایط و روند نشان می‌دهد که وضعیت نابه سامان در فروش بلیت هواپیما و قیمت‌های آن هم چنان وجود دارد و هم چنین به نظر می‌رسد که برخلاف وعده وزیر و با توجه به قیمت بلیت هواپیما در دوران تاسوعا و عاشورا، قیمت بلیت هواپیما به مقصد نجف در دوران اربعین حسینی نیز چندان قابل کنترل نباشد.

تاخت و تاز ایرلاین‌ها با ارقام نجومی بلیت و گوشی که ببرند، وزیر در اندیشه برجام و تحریم، کجاست پرتقال فروش توسعه یافتگی؟



 
 

تاخت و تاز ایرلاین‌ها با ارقام نجومی بلیت و گوشی که ببرند، وزیر در اندیشه برجام و تحریم، کجاست پرتقال فروش توسعه یافتگی؟
 
تاخت و تاز ایرلاین‌ها با ارقام نجومی بلیت و گوشی که ببرند، وزیر در اندیشه برجام و تحریم، کجاست پرتقال فروش توسعه یافتگی؟
 
 
 
 
این در حالی است که جناب وزیر و رستم کابینه رئیسی در حالی مشغول موضوع برجام است که از حوزه خود به طور کامل غافل شده است و شرکت‌های هواپیمایی در حال ترکتازی هستند.

این شرایط در حالی است که با رصد ساده قیمت بلیت‌های هواپیما می‌توان مشاهده کرد که قیمت بلیط هواپیمای یک پرواز بین الملی از کوالالامپور به مقصد سنگاپور ۲۹ دلار و در مقابل پرواز داخلی ایرانی از تهران به مشهد حدود ۳۰ دلار قیمت گذاری شده است.

رستم کابینه در فکر برجام است نه مسکن و بحران راه‌های کشور
در همین حال نیز بی توجه‌ای رستم قاسمی به عنوان وزیر راه و شهرسازی به مساله تاخت و تاز قیمت‌ها برای بلیت هواپیما‌ها، پس از بحران‌های مربوط به مسکن موجب افزایش انتقادات نسبت به این وزیر شده است.
به نظر می‌رسد رستم قاسمی بیش از آن که سودای وزارتخانه خود را داشته باشد هنوز و هم چنان دلباخته وزارت نفت و البته موضوعات مربوط به برجام است.

تاخت و تاز ایرلاین‌ها با ارقام نجومی بلیت و گوشی که ببرند، وزیر در اندیشه برجام و تحریم، کجاست پرتقال فروش توسعه یافتگی؟

او در روز‌هایی که انتقادات به قیمت بلیت هواپیما به فلک رسیده بود و برخلاف وعده‌ها شرکت‌های هواپیمایی در حال افزایش قیمت‌ها بودند در حال نوشتن از برجام یزدیان بود و همین مساله موجب افزایش انتقادات از این وزیر و البته اشاره‌هایی نیز به دوران وزارت وی و تحریم‌های گسترده و مشکلاتی، چون ظهور پدیده بابک زنجانی شد.
حال باید منتظر ماند و دید وزیر این بار چه برنامه‌ای در سر دارد و می‌خواهد با وعده‌های تازه خود چه کند؟
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصاد۲۴، تاریخ انتشار:۲۰ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۱۶۵۹۲۱، www.eghtesaad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین