پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۶۵۱
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴
از ابتدای تیر ماه امسال نرخ بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی برای اتباع غیرایرانی ارزی محاسبه و بر این اساس محاسبه نرخ فروش بلیت به این مسافران معادل نرخ "بیزینس‌کلاس" شد. این مصوبه مورد انتقاد بسیاری از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت امور خارجه، نمایندگان مجلس، فعالان گردشگری و مسافران خارجی قرار گرفت. نهایتا این تصمیم با دستور وزیر راه و شهرسازی لغو شد و قرار بر این بود که از این به بعد مبنای محاسبه فروش بلیت به اتباع خارجی مانند سابق ریالی باشد.
شعار سال: چندی پیش فروش ارزی بلیط هواپیما برای اتباع در نظر گرفته شد که در رابطه با این موضوع رئیس انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی گفته بود: «نرخ بلیط طبق قانون پنجم و ششم توسعه تکلیفی برای سقف نرخی برای شرکت‌های هواپیمایی تعیین شود، وجود ندارد و این نرخ بلیط‌ها تابعی از عرضه و تقاضا است که از نظر قانونگذار اتفاق افتاد. اما شرکت‌های هواپیمایی با نظر شورای‌عالی هواپیمایی بنا به ملاحضاتی که در زمان‌های خاص داشتند، برای نرخ‌های خود سقف تعیین کردند که سقف تعیین شده تنها مربوط به اتباع ایرانی است. به همین دلیل شرکت‌ها مجاز هستند با نرخ تعیین شده بلیط را برای مسافران خارجی نرخ بالاتری دریافت کنند.»

وی ادامه داد: محاسبه نرخ فروش بلیط به این مسافران معادل نرخ «بیزینس‌کلاس» است. این مصوبه به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده و مسافرانی که بخواهند با گذرنامه بلیت خریداری کنند، اتباع خارجی محسوب می‌شوند. زیرا در برخی از مسیر‌های ما به دلیل تقاضای بیش از حد اتباع خارجی اتباع ایرانی نتوانند برای همان مسیر بلیط خریداری کنند. اکنون با برداشته شدن سقف نرخی و دریافت معادلی آن انجام می‌شود. به همین دلیل شرکت‌ها تصمیم برآن شد، کسانی که فاقد کد ملی نرخ بلیط‌شان را معادل ریالی با نرخ ۱۰۰ -۱۵۰ دلار با توجه به به مسافتی که وجود دارد در نظر بگیرند. نرخی که در زمان پرواز معین می‌شود.

تبعات لغو فروش ارزی بلیط هواپیما

اما موضوع به همین جا ختم نشد و چندی بعد ممنوعیت فروش بلیط به صورت ارزی سخن به میان آمد. به طوری که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: «فروش ارزی بلیت هواپیما به اتباع خارجی لغو شده و با متخلفان برخورد کرده و خواهیم کرد.»

او در توضیح این موضوع اضافه کرده بود: «از ابتدای تیر ماه امسال نرخ بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی برای اتباع غیرایرانی ارزی محاسبه و بر این اساس محاسبه نرخ فروش بلیت به این مسافران معادل نرخ "بیزینس‌کلاس" شد. این مصوبه مورد انتقاد بسیاری از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت امور خارجه، نمایندگان مجلس، فعالان گردشگری و مسافران خارجی قرار گرفت. نهایتا این تصمیم با دستور وزیر راه و شهرسازی لغو شد و قرار بر این بود که از این به بعد مبنای محاسبه فروش بلیت به اتباع خارجی مانند سابق ریالی باشد.»

عدم فروش بلیط هواپیما تاثیری بر حمل و نقل ریلی ندارد

اما مسئله‌ای که اتفاق افتاد در این بازه از زمان مدعیانی وجود داشت که از عدم فروش بلیط شرکت‌های هواپیمایی گلایه داشتند. با این حال به نظر‌ی رسد شرکت‌های هواپیمایی بلیط‌ها را به قیمت‌های گزاف به مشتریان می‌فروشند و کار تا جایی پیش رفته که امروز نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی وضعیت پرواز‌ها و دیگر ناوگان حمل و نقل مسافری به ویژه در مسیر‌های خوزستان انتقاد کرد و گفت: قیمت بلیت پرواز‌ها در مسیر اهواز به تهران به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم رسیده است، اما هیچکسی پاسخگو نیست و وضعیت بسیار نابسامان است.

اکنون سوالی که وجود دارد آنکه آیا عدم فروش بلیط آن‌ها راه دیگری برای سفر انتخاب کرده‌اند و به جای هواپیما قطار را برای سفر انتخاب کرده‌اند یا اصلا میزان تقاضای مسافران ریلی در این بازه زمانی به چه اندازه مسافران ریلی افزایش داشته اند؟ صادق سکری، مدیر کل روابط عمومی راه آهن در پاسخ به این سوال می‌گوید: «درحال‌حاضر مشکلی در حمل‌ونقل ریلی وجود ندارد و ظرفیت‌ها به به پایان رسیده است، اما نمی‌توان اتمام ظرفیت را به عدم فروش بلیط به اتباع ربط داد. زیرا مسافران ریلی مشتریان خود را دارد.»

حالا باید دید جدال سازمان هواپیمایی با انجمن شرکت‌های هواپیمایی به کجا می‌رسد و چه تاثیراتی بر حمل نقل زمینی دارد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گسترش نیوز، تاریخ انتشار:۷ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۲۶۹۴۱۶، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین